På jakt efter namn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    På jakt efter namn

    På djurmagazinet i Valbo (Gävle) har de en växt i ett av sina kar med bland annat skalarer. Växten är otroligt fin och verkar växa och frodas. Frågade tjejen som betjänade oss om de hade något skott till försäljning och hon berättade att det redan var en hel bunt som stod på kö. Hon verkade inte veta namnet på växten men berättade att hennes pappa som dykt i Malawisjön hade tagit med denna hem till henne därifrån. Undrar om någon med hjälp av mina dåliga ”ledtrådar” kan ha en susning om vad det kan vara.

    - Växten var ganska lång, för bladen blev liggandes vid ytan högst upp.
    - Bladen var krusade och djupt grön, mellan till mörkgröna.
    - Som sagt så borde växten finnas i Malawisjön

    Efter att ha sökt runt som en tok på internet och kollat på bilder så tycker jag att det närmaste jag kan komma utseendemässigt är ”Cryptocoryne crispatula var. balansae” men på zoopets beskrivning står det ”Utbredning: Thailand” på den, men kan den även finnas i Malawisjön mån tro? Fast på vissa bilder jag sett på den så har den också bredare blad än den jag såg i Gävle.

    Här är 3 växter till som liknar växten jag söker, tänkte om någon vet om de finns i Malawisjön

    * Crinum calamistratum
    * Aponogeton longiplumulosus
    * Aponogeton crispus

    Någon som har en susning om vad det kan vara, eller som kanske själv varit dit och sett växten "live" och vet vad det är? Vet att jag inte givit så mycket att gå på
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hmm....en bild, kanske? Hur såg det ut där växten togs ifrån?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Kan väl ha varit den krusbladiga crinumen


      Crinumen har en lök som balansen saknar.
      Dessutom är crinumen krullig ända ner till löken medans C. balansen har en själk en bit upp innan krullerna börjar.
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Crinum natans kommer finns iaf i Afrika, Malawisjön vet jag inte.
        Den har ju betydligt bredare blad än C.calamistratum
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Vallisneria aethiopica är mörkgrön, finns i Malawisjön och det finns inte många andra arter som ser ut så där. Eichhornia crassipes, Salvinia molesta, Pistia stratiotes har invaderat Malawisjön och orsakar problem, men de liknar inte den du söker. Ceratophyllum demersum och Najas pectinata växer naturligt i vattnet men de ser inte heller ut som din växt. Jag tror att det är det är Vallisneria aethiopica. Den verkar dessutom vanlig i Malawisjön. Google hittar bara dåliga bilder på den.

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Börjar misstänka att det måste vara Cryptocoryne crispatula var. balansae de hade i butiken, och att hon kanske hade fel om att den kommer från Malawisjön, för ingen av de växter jag sett bild på som kommer från den sjön är på något sätt lik den jag såg hos dem. Kanske hennes pappa som dragit en "skröna" för att hon ska tro att den är exklusiv eller nått

            Den här bilden från internet är det närmaste jag kommit utseendemässigt, och den bladen är identiska med dem på butiken.


            Får ta och handla hem en sådan och se om det är den jag letar efter. Cryptocoryner är ju fina och trevliga växter bara de fått lite tid på sig att aklimatisera sig. Är lite tråkigt bara att de på en zoobutik inte vet vilka växtsorter de har i sina egna kar. Har man dessutom fått den uppryckt från en "riktig sjö" så borde man veta/vilja veta vad det är man fått.
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag önskar dig lycka till med att hitta den, då det tyvärr är ganska ovanligt att man stöter på den i affärerna, jag själv fick tag i dessa växter i Tyskland i höstas.
              Hittar du den så bara handla!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Hon här hemma i Butiken brukar att sälja den jätte fin Lök-växt men att den kom ifrån Afrika hade jag ingen susning om trodde mer att det var en SA-Växt men se där man lär sig alltid nåt nytt..
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Fridas
                  • September 2007
                  • 629

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Hon här hemma i Butiken brukar att sälja den jätte fin Lök-växt men att den kom ifrån Afrika hade jag ingen susning om trodde mer att det var en SA-Växt men se där man lär sig alltid nåt nytt..
                  Cryptocoryne crispatula var. balansae kommer väl från Thailand... eller? Det vara bara hon på zoobutiken som sa att växten hon har i karet var från Malawisjön, men det misstänker jag är fel. Kanske var det någon sjö i Thailand hon syftade på, Songkhlasjön eller Mekongfloden eller nått

                  Ja ja, hur som helst. Ska försöka få tag i den i alla fall. Som du skrev ansjo så verkar den vara attans svår att få tag på. Men om vädret blir lite lindrigare ska jag försöka beställa den från Tyskland. Postgången är så snabb och då det inte behöver tullas går det ännu fortare. Har beställt därifrån förr med goda fraktresultat.
                  ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Affärer som handlar växter från Tropicas sortiment kan nog ta hem den med, men du får isf vara beredd på lite väntetid.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • kenneth.n
                      • April 2002
                      • 105

                      #11
                      De kan inte vara http://www.nationaalherbarium.nl/cry...y/apo/apo.html ?
                      Större än balanse och ovanligare. Tyvärr.
                      /kenneth

                      Kommentar

                      • Fridas
                        • September 2007
                        • 629

                        #12
                        Ursprungligen postat av kenneth.n
                        De kan inte vara http://www.nationaalherbarium.nl/cry...y/apo/apo.html ?
                        Större än balanse och ovanligare. Tyvärr.
                        /kenneth
                        Jo, det kan det helt klart vara. När jag söker bilder på den på internet så ser den dock ut att ha lite bredare blad, men det kan ju bero lite på bilderna också. Det var svårt att hitta en riktigt bra bild på den.

                        Tack för alla tips, nu kan jag skriva ner några fler artnamn och fortsätta att söka på dem också.

                        Tusen tack!!!!!
                        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fridas
                          Ja ja, hur som helst. Ska försöka få tag i den i alla fall. Som du skrev ansjo så verkar den vara attans svår att få tag på.
                          Nej den är inte så attans svår att få tag på.
                          Det finns ett par som har den på PlantSwap. Släng upp en köpes annons där.

                          Annars så lägg in en beställning här: http://www.aquawarehouse.se/shop/index.php
                          Du kan ju alltid maila dom o fråga när de börjar ta hem från Tropica igen.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...