cyano vid emersodling av HC?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    cyano vid emersodling av HC?

    Hej!

    Jag har en emersodling av hc och har fått ngt som jag identifierar som cyano i blomjorden. ngn som har en ide vad jag kan göra åt saken? Där cyanon och hc:n krockar dör Hc:n. Snart är allt dött om jag inte får till ngt. Jag har bytt jord helt men cyanon följde nog med då jag ser att den dyker upp först runt plantorna, sedan sprider den sig. Idéer ngn?
    //
    Mvh
    Anders
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ett medel mot cyano är general tonic, men jag undrar om växten pallar med det...samma sak med Easy Carbo. Hoppas någon kan fylla i de kunskapsluckorna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #3
      Jaa.. Men skulle det funka att vattna med det? Det är ju i blomjorden det växer. Och jag antar att det är cyano, det kan ju vara ngt annat också, men det är blågrönt och växer snabbt. Det få en lite skimrande slemmig yta när det växt till sig. Och HC:n smälter/gulnar vid kontakt av algen. Had riktigt blöt jord i början men har gått över till endast fuktig jord nu. Tidigare hade jag täckt planteringen för att öka luftfuktigheten men har nu märkt att det växer bra ändå. Det var när jag hade täckt och blött som detta uppträdde och går inte ens bort om jag byter jord.
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Om du får HC:n att trivas ordentligt kommer sannolikt inte Cyanon ha någon chans. Med andra ord är jag lite inne på att din jordodlade HC:n inte får riktigt allt den behöver i näringsväg. Cyano brukar få fotfäste i kvävefattiga områden.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #5
          Ok.
          Har vattnat med akvarievatten hittills där jag kör med Pmdd. Däremot har jag där varit försiktig med Nitrat då jag haft ganska höga nivåer av det naturligt i vattnet och fått lite krulliga blad då och då. Men det kanske skall vara helt andra nivåer i blomjord.
          Vad tror ni om att göda med vanlig blomnäring för gröna växter ett tag? Vattna med typ "blomstra" bara...? Eller kanske näringsstickor?
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag är inte så bra på övervattensodlingar så jag har inget tips faktiskt. HC:n i akvariet är en av de absolut mest järn/mikrohungrande växterna man kan ha och gammalt akvarievatten innehåller normalts ett minimalt med mikronäring.
            Kanske försöka odla den i någon form av lera istället?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Det är inte alger då?
              Kan inte påminna mig jag sett cyano i blomjord, men alger får man om jorden är blöt.

              Enklaste lösningen då är att låta jorden torka upp lite så den inte är genomblöt.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jopp det är säkert Cyano. Jag tror dock inte Cyanon kan angripa en glad HC hur mycket den än skulle vilja, därav är jag lite inne på att HC:n inte trivs av någon anledning. Typ mikrobrist.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • sting
                  • September 2007
                  • 481

                  #9
                  Det kan inte vara mögel då?

                  Kommentar

                  • andersfiskar
                    • March 2007
                    • 384

                    #10
                    Jag kan inte svära på att det är cyano men med tanke på tillväxttakt, konsistens och färg så tror jag på cyano. Det uppkommer fläckvis, sprider sig snabbt och bildar slemmiga fläckar som växer. Mögel blukar ju vara mer ludet.
                    Jag har nu börjat duscha och vattna med vatten med lite extra Pmdd-nitrat och ferrogan. få se om det händer något.
                    När jag bytte jord lät jag plantorna ligga i en balja med akvarievatten ett par dar innan. Lade sedan över plantorna på nya jorden och efter ett par dagar syntes gröna fläckar precis runt plantorna.... Precis som bakterierna följt med plantan och bara väntat på att kunna få lite blöt jord att sprida sig i. De kanske inte kunde föröka sig i akvarievattnet pga balansen osv. Det här blev lite intressant problem.
                    //
                    Mvh
                    Anders

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      och ferrogan
                      Spännande. Hoppas som hoppar igång.

                      Precis som bakterierna följt med plantan och bara väntat på att kunna få lite blöt jord att sprida sig i.
                      Cyano finns ofta i jord och väntar på de rätta förhållandena. Ingen strikt vattenlevande organism alltså.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • andersfiskar
                        • March 2007
                        • 384

                        #12
                        Uppdatering: Cyanon (eller vad det nu är som växer) hejdas inte, däremot börjar HC:n att klara att stå i skiten. Nu är snart all jord helt täckt av vad-det-nu-är och hc:n verkar börja sprida sig. Jag tycker också att karaktären börjar ändra sig, det är nu mer grönt än blågrönt och inte lika smetigt som i början. Kan det ha övergått från att vara cyano till att i stället infesteras av alger tro...? Om jag får i gång en kraftfull odlig återkommer jag med hur jag gjorde..
                        //
                        Mvh
                        Anders

                        Kommentar

                        Arbetssätt...