Vad använder ni för doserare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    Vad använder ni för doserare?

    Vad använder ni för att dosera pmdd? Jag sitter och häller från halvlitersflaskorna ner i ett mätglas på 10 ml. I mina minsta kar ska det vara 1 ml från varje flaska så det blir ofta för mycket eller för lite. Vad använder ni för att dosera snabbare, lättare och mer exakt?
  • Bluesman
    • August 2008
    • 177

    #2
    En vanlig plastspruta 10ml.
    Typ denna: http://www.heraco.se/groups.aspx?arI...ter=S&gID=1061

    / Göran

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      En 30 ml doseringspump från apoteket med vinklad spets som når ner till botten på en 0.5 pet, kör den även till EC vilket är toppen då man kan punkt-bekämpa toffsar o annat.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Själv kör jag just nu med apotekets mätsked men tänker till framtiden använda deras sprutor, när man köper medicin brukar man kunna få med en spruta och kork som passar direkt i flaskan, när jag väl får ihop 3 tomma halvlitersflaskor kommer jag använda dessa och medföljande spruta för max smidighet
        (finns även mindre sprutor som passar om man har mindre akvarie)

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jag kör med torrmix.
          Betydligt smidigare för större kar.
          Med min mix blir det en matsked per vecka i mitt 450l.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag torrdoserar som heeke (1 krm av min torrmix en gång i veckan) och för daglig Mikro+ dosering använder jag en liten 13 ml:s testvätskeflaska med dropp-pip från ett JBL-test. 8 droppar var och varannan dag, när jag kommer ihåg.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Jag har små kar så det blir mer exakt dosering med lösning. Doseringspump verkar smidigast. Man vill ha en till varjke flaska för att det ska vara riktigt snabbt plus att det bör gå att ändra mellan 1, 5 och 10 ml i mitt fall. Om de ska hålla i längden får man nog köpa ganska dyra prylar. 10 ml spruta är inte lika häftigt och jobbigt när det börjar ta slut i flaskorna, men billigt och lättare än mitt lilla mätglas.

              Fler tips?

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Jag doserar med medicinmått (mugg) och är inte sådär jättenoga.
                Jag har ett litet 20L och där puttar jag i mellan 5-10 ml/gång. Lite mycket, jag vet, men det växer kanonbra
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ursprungligen postat av Krax
                  Jag har små kar så det blir mer exakt dosering med lösning. Doseringspump verkar smidigast. Man vill ha en till varjke flaska för att det ska vara riktigt snabbt plus att det bör gå att ändra mellan 1, 5 och 10 ml i mitt fall. Om de ska hålla i längden får man nog köpa ganska dyra prylar. 10 ml spruta är inte lika häftigt och jobbigt när det börjar ta slut i flaskorna, men billigt och lättare än mitt lilla mätglas.

                  Fler tips?
                  Det finns långa pippetter helt i plast som kanske rymmer upp till 3ml, inget problem att komma ner i botten på en 500ml PET heller.

                  Typ sånn här: http://www.salesnissenmedica.com/pro...roductid=16146
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krax
                    Jag har små kar så det blir mer exakt dosering med lösning. Doseringspump verkar smidigast. Man vill ha en till varjke flaska för att det ska vara riktigt snabbt plus att det bör gå att ändra mellan 1, 5 och 10 ml i mitt fall. Om de ska hålla i längden får man nog köpa ganska dyra prylar. 10 ml spruta är inte lika häftigt och jobbigt när det börjar ta slut i flaskorna, men billigt och lättare än mitt lilla mätglas.

                    Fler tips?
                    kör du medicinflaskor och spruta så vänder du dom ju uppåner när du suger ut lite i sprutan så faktiskt väldigt smidigt när det är lite kvar i flaskan.

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Jag har gjort/graderat ett färdigt mått (plastkopp) med min totala (alla akvarium) mängd. D.v.s 80ml. Denna kopp fyller jag upp i först.
                      Dosering sker sedan med sprutor i storlek 1ml-60ml.
                      Lite bökigare men det blir exakt. Jag tror inte man behöver vara såhär nogrann men jag har fri tillgång på doseringssprutor så därför använder jag dom. (Även till EC)

                      Kommentar

                      • christer arvidsson
                        • November 2006
                        • 3

                        #12
                        Jag använder en spruta- Då får du rätt dosering.

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fuzzop
                          kör du medicinflaskor och spruta så vänder du dom ju uppåner när du suger ut lite i sprutan så faktiskt väldigt smidigt när det är lite kvar i flaskan.
                          vet inte riktigt vad medicinflaska är...

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Ursprungligen postat av Krax
                            vet inte riktigt vad medicinflaska är...
                            när man köper en del flytande läkemedel oftast receptbelagda så kommer dom i en brun flaska med en sorts kork som måste vridas mot en pil för att öppnas, denna kork kan ersättas med en som man får ihop med doseringssprutan så sprutan passar direkt i flaskan, fast om du inte vet vilka dessa är är det nog inte så troligt att du får ihop 3 sånna flaskor inom nån överskådlig framtid.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...