mäskrecept

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #16
    Destillera den så blir det roligare!
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #17
      Ursprungligen postat av sme_h
      Har en enkel skiss på min hemmagjorda om du följer min zoonen-länk.
      Ursprungligen postat av sme_h
      Fylls behållaren av co2 så att vattnets utflöde hamnar över ytan minskar vispar den dessutom sämre. Nej, vill jag ha mer CO2 får jag öka vattenflödet genom reaktorn.
      Fråga på detta: du har utblåset på pumpen horisontellt? Finns det någon fördel m detta jfrt m att ha den vertikalt, dvs uppifrån, som på de flesta andra skisser jag sett?

      Har själv gjort en reaktor enligt http://www.barrreport.com/gallery/fi...3/Venturi1.jpg som jag har tyckt funkar fint. Aquael cirkulator 350+220 ml vällingflaska med tre 5 mm-slangar nertill (eftersom reaktorn sitter bakom hörnfilter så leder jag ut CO2 med slangar). 2 st 150 cl-PET som går omlott.

      Nu har jag ökat mängden mäsk=>mer CO2, och nu låter det plötsligt som om någon står och kissar i karet Det plaskar som tusan, och jag antar att det beror på att utflödet hamnat ovan vattenytan (det är svårt att kolla eftersom flaskan inte är genomskinlig högst upp...). SÅ: är lösningen på detta en större flaska, eller en kraftigare pump? Och kan jag vinna något på att sätta utblåset horisontellt in i flaskan?

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #18
        Rent matematiskt så går det att få omständigheter då det blir bra vispning oavsett hur kammaren är formad och hur vattnet strömmar. Tror man får testa sig fram. Däremot i min reaktor förvinner vispningen om utblåset hamnar över ytan så att det "pinkar" ner i behållaren. Sedan får man ju se till att co2 inte läcker baklänges genom pumpen också.

        Har man utblåset över ytan kan man ev använda ett sådant nät/galler som sitter på kranen för att blanda i luft. Tro det är så att det ska stänka mindre.
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        Arbetssätt...