sopsäck i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Inte för att låta trist men nitrattestet är det test man kan lita minst på av alla, och om det nu skulle visa sig att halten låg för högt eller lågt så blir boten ändå samma: 50% veckovattenbyten med fortsatt gödning som förr.

    Eftersom Cyanon kom tillbaks så snabbt så var inte mörkläggningen helt 100%ig (mycket vanligt, för det är inte enkelt att täcka ett akvarium helt tätt med ogenomskinligt material såsom papp, sopsäckar duger inte - den är i princip helt genomskinlig vilket märks om du sätter sopsäcken över huvudet och står vänd mot belysning).

    Dessutom tror jag det är något vajsing med nitrifikationen om dom triggas så snabbt.

    Om du är säker på att nitrifikationen i bottnen och filtret funkar perfekt så skulle jag köra en dos Tetramedica GeneralTonic enligt rekommendationen på flaskan. Det brukar ta död på cyano helt och hållet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • ambjörn
      • February 2008
      • 77

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Inte för att låta trist men nitrattestet är det test man kan lita minst på av alla, och om det nu skulle visa sig att halten låg för högt eller lågt så blir boten ändå samma: 50% veckovattenbyten med fortsatt gödning som förr.
      Är detta alltså ett bra recept i vilket fall?

      Eftersom Cyanon kom tillbaks så snabbt så var inte mörkläggningen helt 100%ig (mycket vanligt, för det är inte enkelt att täcka ett akvarium helt tätt med ogenomskinligt material såsom papp, sopsäckar duger inte - den är i princip helt genomskinlig vilket märks om du sätter sopsäcken över huvudet och står vänd mot belysning).
      Kan så vara.

      Dessutom tror jag det är något vajsing med nitrifikationen om dom triggas så snabbt.

      Om du är säker på att nitrifikationen i bottnen och filtret funkar perfekt så skulle jag köra en dos Tetramedica GeneralTonic enligt rekommendationen på flaskan. Det brukar ta död på cyano helt och hållet.
      ... och om jag inte är säker på det och ändå kör GT? Och fö: hur vet man säkert att nitrifikationen funkar perfekt?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Usch vilken svår fråga. Är akvariet inkört sedan några månader tillbaks så kan man nog vara ganska lugn för att den hoppat igång. Isåfall kan ett algutbrott bero på att man bökat omkring lite för häftigt i bottnen utan att göra vattenbyte, då får man en liten ammoniumspik som tillsammans med dålig genomströmning gärna gör att alger passar på.

        Cyano är ju rätt trist när den väl fått fotfäste. Jag personligen har gett upp hoppet om att kunna stabilisera akvariet och sköta det perfekt för att få bort dom. Jag ger dom en snyting med GeneralTonic och blir av med eländet.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Jag hade problem med cyano för något år sedan och blev inte av med det hur jag än gjorde.
          Så jag köpte mitt första vattentest och det visade skyhöga värden på nitrat, men efter några vattenbyten och ändrad gödningsregim gick nitraten ner och cyanon försvann på bara några dagar, därav mitt förslag på test.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Jopp, men gör man 50% vb och doserar normaldos så får man normala nitrathalter. Har man skyhöga nitrathalter med stora vattenbyten så doserar man väldigt mycket, eller så ljuger testerna.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • ambjörn
              • February 2008
              • 77

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Cyano är ju rätt trist när den väl fått fotfäste. Jag personligen har gett upp hoppet om att kunna stabilisera akvariet och sköta det perfekt för att få bort dom. Jag ger dom en snyting med GeneralTonic och blir av med eländet.
              Har defdac givit upp så ger jag upp utan att ens försöka
              Tack för svar, alla, jag kör på GT och håller tummarna.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Det var säkerligen att jag gav för mycket gödning i mitt kar, jag skötte vattenbytena exemplariskt men växterna käkade tydligen inte så mycket KNO3 som jag trodde...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ambjörn
                  • February 2008
                  • 77

                  #23
                  .. och förresten, Tetra Medica General Tonic är alltså samma som Tetra General Tonic: http://www.akvarieshopen.com/tetra-g...ml-p-978.html? Känns ju knepigt att hälla i medusin när det inte är fiskarna som är sjuka... men det verkar ju funka för folk mot cyano enligt många inlägg, så jag tutar och kör.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...