Easy Carbo i Wahlstad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stonefish
    • February 2006
    • 74

    Easy Carbo i Wahlstad

    Funderar på att börja med EC i min Wahlstadburk. Är dock lite fundersam över om alla ämnen i EC förbrukas av växterna eller där blir några ämnen kvar, misstänker att allt i EC inte är kol. Då jag bara gör vb ca 1 gång var 6 månad så gör man ju ej av med oförbrukade ämnen så ofta.

    Någon som kört EC längre tid utan vb i typ wahlstad utan problem?
    Hur mycket EC doserar ni i Wahlstad?
    MVH Anders
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Nope allt i EC är naturligtvis inte kol, den kemiska formeln för Glutaraldehyd, som är det verksama ämnet, är C5H8O2 så det innehåller även väte och syre. Exakt vad som finns mer i EC-flaskan är oklart, men troligtvis är Glutaraldehyden spädd med surt vatten.Jag tror det är svårt att säga exakt vad det blir för restprodukter av EC i ett akvarium då Glutaraldehyd kan reagera på en mäng olika sätt.
    Ursprungligen postat av kemi.se
    Som alla aldehyder är glutaraldehyden mycket reaktiv och kan reagera på många olika sätt. Den kan både reduceras och oxideras. Dessutom kan nya kol-kolbindningar till andra ämnen bildas från kolen i aldehydgrupperna. Glutaraldehyden reagerar också häftigt med oxidationsmedel på grund av de sura vätena på kolet närmast karbonylkolet.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...