Felsök mitt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ahellberg
    • February 2007
    • 25

    Felsök mitt akvarium!

    Hej!
    Jag har postat om samma problem förut. Nu har jag lyckats ordna (i mitt tycke) ordentliga bilder.

    Jag har gött det här akvariumet med normaldos PMDD och Easy Carbo. Slutade med PMDD för att testa, och märkte ingen skillnad. Så nu kör jag bara med EC.

    Problemet är att jag har en massa gröna alger i gruset samt att växterna får någon slags brun hinna och växer dåligt.

    Här är bilder:
    Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,1 KB
ID: 2178029

    Klicka på bilden för större version

Namn: stenalg2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,7 KB
ID: 2178030

    Klicka på bilden för större version

Namn: stenalg3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,7 KB
ID: 2178031

    Klicka på bilden för större version

Namn: stenalg.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,9 KB
ID: 2178032

    Tacksam för svar.
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    vad har du för belysning? känns som den kan va lite svag och om du slutat med pmdd så kan det uppstå näringsbrister, sen är det ju väldigt viktigt oxå att ha relativt jämn näringsnivå så ska man köra pmdd bör man hålla periodiska vattenbyten och inte ändra doseringen.
    sen är det ju inte alla växter som gillar EC så du kanske inte har samma problem på alla växter?
    den sista bilden ser dock ganska normal ut för vitt grus och svår att bli av med och jag har själv provat vitt grus i mitt första akvarie och det såg ännu värre ut, dessutom vart det väldigt kalhaltigt så det vart massa problem med svajande ph och hårdhet med det gruset för mig och jag lyckades inget vidare med några växter föränn jag bytt ut gruset mot vanlig sand, du kan testa ditt grus genom att lägga lite i ett glas och hälla över tex saltsyra så börjar det bubbla och fräsa om det är kalkhaltigt

    Kommentar

    • ahellberg
      • February 2007
      • 25

      #3
      ...alltså, det stora problemet är de bruna fläckarna på bladen. Det är ju som någon slags alger. Och det är inte döda alger, för det kommer hela tiden mer. Blad som från början var helt gröna täcks med den bruna geggan och dör

      Jag har ett aquarelle och ett aqua-glo lysrör, vardera på 18 w. De är inte helt nya, men inte direkt gamla heller.Jag har haft det här problemet länge, så jag tror inte att det beror på ljuset.

      Jag sköter mina vattenbyten slaviskt en gång i veckan. När jag körde PMDD bytte jag hälften av vattnet, nu med bara EC blir det mindre vattenbyten. Jag tror inte jag missat ett vattenbyte på över ett år faktiskt. Kanske är det som är problemet, att jag byter för mycket vatten?

      Gruset kan jag egentligen stå ut med, jag slängde med bilden för att jag tänkte att problemen kanske hör ihop. Mitt pH ligger stadigt på 8.5-9 i alla mina tre akvarier, så jag tror inte att det beror på det heller. Jag har som sagt två akvarier till, och där växer och frodas det utan problem trots att jag sköter dem likadant som det här akvariet det är det som är så frustrerande.

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        det kan inte vara så enkelt att det är bladen som ruttnar bort och därav blir bruna?

        Sen måste jag ju säga att 36W inte är så mycket om man ska få växter att trivas.

        Jag kör med 4 st T5 till mitt 200 liters akvarium, innan hade jag som du 36 w T8, och med T8 funkade det inte alls, men nu med T5 växer allt jätte bra.

        PS, växterna du har i mitten "Hygrophila stricta thai" tror jag dom heter. hade jag med T8 dom blev fina ett tag sen ruttnade dom nerifrån och upp det var inte tillräckligt med ljus, Dom är täta och fina i början men sen kommer dom bli glesare tyvär.
        Senast redigerad av jesper_b; 27 November 2008, 14:59.
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • ahellberg
          • February 2007
          • 25

          #5
          ...men det är så dom är för mig nu, de är fina i toppen, sen blir de brunare och brunare ju längre ner mot botten man kommer.

          Kanske ska testa med mer ljus då

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av ahellberg
            ...men det är så dom är för mig nu, de är fina i toppen, sen blir de brunare och brunare ju längre ner mot botten man kommer.

            Kanske ska testa med mer ljus då
            Precis så det brukar vara tillslut är det bara en pinne med lite blad på upptill.

            Jag tröttnade på att dom inte funka så jag skaffade som sagt 4 st T5 lysrör samt ett Co2 system och sen tillsätter jag easylifes växtnäring, då funkade det fin fint.
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Kaliumbrist. Förmodligen för att du slutade med PMDD:n.

              Kan även vara mikro och kvävebrist (samtidigt).

              När du använder koltillsättning (CO2 eller EC) så visar sig brister snabbt. EC är ju bara koltillsättning som du kanske vet, och växter behöver betydligt mer än bara kol för att trivas.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • ahellberg
                • February 2007
                • 25

                #8
                TAck för svar, båda två. Så vad är lösningen då? Mer ljus och PMDD?`

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Framförallt tror jag på mer PMMDD. Du kan ju prova om det räcker. Blir inte så dyrt!
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Har växterna varit fina förr med samma ljus så är det inte ljuset det är fel på.

                    Det går dessutom inte att uttala sig om ljuset om man inte vet hur stor botten som dina 2x18 watt ska belysa. Hygrophilor brukar tappa gamla blad och får en ranglig bladlös stam vid bottnen om det är för lite ljus.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av ahellberg
                      TAck för svar, båda två. Så vad är lösningen då? Mer ljus och PMDD?`
                      Din belysning borde va ok, hade själv liknande belysning i ett lågt 100liters och det funkade hyggligt men dom tappar ju lite mer blad än med starkare ljus, däremot vill hygrophila ha ett ph under 8.
                      men har du samma växt i dom andra karen och samma bottenmaterial och det funkar? isåfall tror jag nog oxå på näringsbrist och 30-40% vattenbyte är lagom när man ger PMDD men utan näring så tar du ju bort en stor del av den lilla näring som finns vid varje byte.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...