Växter som klarar kallt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anorgasa
    • October 2007
    • 3

    Växter som klarar kallt vatten?

    Jag skall låta mina ormhuvuden gå i ett akvarium som är säsongsbetonat i temperatur, vilket innebär att det skall ligga på cirka 17-18 grader under några månader. Kruxet är att de behöver mycket växter och jag är orolig för hur växterna klarar sig.

    Det jag undrar är om de temperaturintervall som står på Zoopet stämmer, överlever växterna den kalla temperaturen?

    Om de gör det, växer de lika bra som om man håller dem i varmare temperaturer eller går de på "sparlåga"?

    Jag undrar även om det är nödvändigt med Co2 tillförsel då kallt vatten är mer syrerikt än varmt. Är det marginell skillnad eller stor beroende på temperaturen?
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Jag har Vallisneria i mitt Axolotlkar o där ligger temeraturen på 18-19 grader. De har klarat sig jättebra i flera år nu. De växer nog ganska normalt tror jag

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #3
      Hur kyler du akvariet?

      Du kan plocka växter i någon sjö kanske? Tex vattenpest?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Anorgasa
        Det jag undrar är om de temperaturintervall som står på Zoopet stämmer, överlever växterna den kalla temperaturen?

        Om de gör det, växer de lika bra som om man håller dem i varmare temperaturer eller går de på "sparlåga"?
        Ja temperaturintervallen i Zoopets artbeskrivningar stämmer, men oftast så behöver självklart växten en varmare period också.

        I regel växer de något långsammare vid väldigt låga temperaturer, men i allmänhet så behöver de flesta akvarieväxter inte alls så varmt vatten som vi har i våra akvarier.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...