Lättskötta växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jiem
    • November 2008
    • 3

    Lättskötta växter

    Hej! Jag är ny här, och hoppas få lite hjälp om växter

    Jag har ett minimalt akvarium på 6 L som jag vill bevara växter i endast för syns skull. Finns det någon insatt som vet 2-3 hyffsat lättskötta och, gärna, fina växter? Jag har inga tekniska tillbehör till det här akvariet, bortsett från lampan.

    Tack!
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #2
    Anubias, javaormbunke och javamossa (eller någon annan mossa) kanske? Jag tycker de är väldigt lättskötta, och behöver inte så bra med ljus och näring som många andra. Växer inte så snabbt. Man kan gärna knyta fast dem på stenar eller rötter, så kan man flytta runt dem lätt.

    Om du kollar under "avdelningar" längst upp på sidan och går in på "akvarieväxter - artbeskrivningar" så kan du hitta en massa olika växter, och söka på t ex storlek och svårighetsgrad.
    Senast redigerad av Salta Katten; 23 November 2008, 19:12.

    Kommentar

    • jiem
      • November 2008
      • 3

      #3
      Tack! Mossa är en jättebra idé, det kan bli himla snyggt också. När jag ändå har dig här, har du någon näring att tipsa om? Någon typ av "universal"-näring som lämpar sig till många växter? Jag är väldigt ny på ämnet, därav utfrågningen.

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Själv använder jag Tropica Aquacare som är färdigblandad växtnäring. Den finns med och utan kväve och fosfor, varianten med kan vara bra om man inte har tillräckligt med fisk som bajsar i akvariet.

        Många använder PMDD, påsar med pulver som man beställer hem och blandar själv. Det är tydligen väldigt bra och det proffsen använder, och billigare än att köpa färdigt. Eftersom jag har så små akvarier gör jag inte slut på så mycket, så jag tycker min färdiga funkar bra. Det växer ordentligt i alla fall, det är stor skillnad mot innan, särskilt på de snabbväxande arterna.

        Och sedan använder jag EasyCarbo, en vätska som man kan ha istället för CO2 på tub.

        Kommentar

        • alg_oa1
          • May 2007
          • 473

          #5
          Vet inget om tropica Aquacare men innehåller det både Makro och mikro ämnen?
          Jag skulle också rekommendera PMDD som innehåller allt du behöver!
          "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

          Kommentar

          • jiem
            • November 2008
            • 3

            #6
            Jag får läsa på lite om det då. Har lite problem med att förstå doseringen, men det lär jag väl hitta info om någonstans.

            Frågan är väl om det lönar sig för ett 6L akvarium? Om det dock skulle visa sig att PMDD är överlägset så vore det ju syn att inte skaffa det. Får fundera på detta =)

            Tack för svaren!

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              Ursprungligen postat av alg_oa1
              Vet inget om tropica Aquacare men innehåller det både Makro och mikro ämnen?
              Jag skulle också rekommendera PMDD som innehåller allt du behöver!
              Tropica Aquacare (Det var dessa som tidigare hette Tropica Master Gro, TMG.) innehåller mikro, Tropica Aquacare+ innehåller samma + N och P, så plusvarianten ska vara i princip samma som PMDD om jag fattat rätt. Fast färdigblandad och dyrare. Kanske testar PMDD jag också när jag skaffar större akvarium. Som jag har det nu räcker en flaska i nästan ett år och kostar 129:-, så det känns rätt överkomligt.

              Visste väl att det skulle dyka upp en PMDD-förespråkare snart!

              Här finns info om PMDD: http://www.pmdd.se/

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                En växt som kan göra sig riktigt bra i ett sånt litet kar tycker jag är Riccia fluitans.

                Binder man fast den på en liten sten och håller efter den med sax så kan man få till det riktigt snyggt.

                En bild från min lilla 5liters skål.
                Belyst med en 7w lågenergilampa. "Göder" med vatten från mitt stora när jag byter vatten där. (Det stora får PMDD)
                Klicka på bilden för större version

Namn: P1010125.JPG
Visningar: 3
Storlek: 419,1 KB
ID: 2103521
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Ojojoj så fint. Tänk om man var lite pysslig med saxen. Mina växter får alltid bara vildväxa och blir aldrig särskilt snygga.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...