Finns någon äcklig växt för växtälskare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Jag har väl sisådär en 8-10 stycken redan, men lite nyfiken på hur det kommer sig att dina äter vallisneria är jag allt...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #17
      Får de bara/huvudsakligen vegetabiliskt foder? För i så fall kan jag förstå om dom är konstant hungriga.

      Sen är jag lite inne på Azurs linje om att växterna kanske inte är i toppkondition, om växterna inte mår helt hundra så är mycket lättare att äta, eller om det till och med är så att de dör och fiskarna kanske bara "nöter bort" delarna som är döda/döendes.

      Crinum och Anubias brukar vara rätt säkra kort annars, ett tredje är javaormbunke.

      Du skulle kunna ge dina fiskar andmat, det brukar alla fiskar föredra framför andra växter.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av Erik...
        Du skulle kunna ge dina fiskar andmat, det brukar alla fiskar föredra framför andra växter.
        Det skulle jag vilja se en Ancistrus käka!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #19
          Ursprungligen postat av Erik...
          Får de bara/huvudsakligen vegetabiliskt foder? För i så fall kan jag förstå om dom är konstant hungriga.

          Sen är jag lite inne på Azurs linje om att växterna kanske inte är i toppkondition, om växterna inte mår helt hundra så är mycket lättare att äta, eller om det till och med är så att de dör och fiskarna kanske bara "nöter bort" delarna som är döda/döendes.

          Crinum och Anubias brukar vara rätt säkra kort annars, ett tredje är javaormbunke.

          Du skulle kunna ge dina fiskar andmat, det brukar alla fiskar föredra framför andra växter.
          Fiskarna får varierad kost 2 gånger per dag. Andmat har jag icke dock så har jag andra större flytväxter som de käkar på. Dock förökar sig dessa så snabbt så de håller sig ganska bra.. Planterade växter är dpck hopplöst.. Har köpt Cryptocoryne idag.. Har i allafall stått en timme i fred vilket inget tidigare har gjort så förhoppningarna är stora!
          / Rickard

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det skulle jag vilja se en Ancistrus käka!

            Det förekommer, chansen är större att du får se det om du kollar akvariet nattetid.

            Kommentar

            • Guest

              #21
              Ursprungligen postat av rick
              Har köpt Cryptocoryne idag.. Har i allafall stått en timme i fred vilket inget tidigare har gjort så förhoppningarna är stora!
              Bra val!
              Lycka till!

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #22
                Ursprungligen postat av Anettejt
                Bra val!
                Lycka till!

                Det verkar funka alldeles ypperligt hittils!
                / Rickard

                Kommentar

                • rick
                  • April 2005
                  • 1012

                  #23
                  Så var dom uppätna
                  / Rickard

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #24
                    låter som mina maccus malar.......tuggar igenom allt som påminner om växter

                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #25
                      Brukar ha samma problem, fast med min sköldpadda. Allt äts upp, grävs upp och slits i småbitar. Provade till slut med javaormbunkar på en stor rot, nästa dag var de borta... Sedan gav jag upp tanken på växter hos henne.

                      Men en dag slängde jag ner några stjälkar Limnophila heterophylia, som jag hade rensat bort från ett annat akvarium. En finbladig växt som ser god ut. Jag tänkte att hon skulle få lite att äta. Men nähä då! Nu flera månader senare flyter de fortfarande runt (har för tillfället inget bottenmaterial) oskadda! Undrar om man kan knyta fast limnophila på en rot?

                      Du får prova dig fram, en vacker dag hittar du också något som ratas.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Ursprungligen postat av rick
                        Så var dom uppätna
                        Asså, seriöst... Du är säker på att det verkligen är ancistrus du har och inte, t.ex, Panaque-malar?
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • rick
                          • April 2005
                          • 1012

                          #27
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Asså, seriöst... Du är säker på att det verkligen är ancistrus du har och inte, t.ex, Panaque-malar?

                          Jag har bägge delarna.. Har aldrig sagt att jag bara har ancistrus..
                          Har både Royal och Flash som är Panaque..
                          Men de stora bovarna är faktiskt flaggcikliderna och hantelcikliderna.
                          / Rickard

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Sorry blandade ihop dig med Anettejt.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • harbard
                              • July 2002
                              • 1085

                              #29
                              Varför inte prova med den inhemska mossan Fontinalis antipyretica (källmossa/näckmossa).Växer kanske inte så bra men mekaniskt motståndskraftig och gratis att hämta i åar och bäckar.Kan betraktas som "slit och slängväxt" om fiskarna ändå försöker äta den.Bind fast några "ruskor" på en sten:

                              <<<(^:>*
                              Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                              Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                              Kommentar

                              • landstrykeren
                                • July 2006
                                • 440

                                #30
                                Ursprungligen postat av Azur
                                De åt Vallisneria? Det är rätt imponerande, trodde knappt nånting gjorde det...
                                Kan då säga att mina gräskarpar gjorde de mer än gärna. Allt var borta inom någon dag. Dem är endast 7-8 cm stora.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...