Vad händer med vattenpesten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #16
    Jag tycker man läser överallt att de är så lättskötta och tåliga...

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Ursprungligen postat av Salta Katten
      Jag tycker man läser överallt att de är så lättskötta och tåliga...
      Näää.. De är ju kända för att vara känsliga.. Står det i beskrivningarna???
      Jag tror inte att de skulle dö så plötsligt av t ex ljusbrist.. Det skulle ta längre tid, tror jag..
      Jag vet inget om det där medlet som togs upp på tråden men jag gissar på det eller näringsbrist...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #18
        Ursprungligen postat av Katharina
        Näää.. De är ju kända för att vara känsliga.. Står det i beskrivningarna???
        Jag tror inte att de skulle dö så plötsligt av t ex ljusbrist.. Det skulle ta längre tid, tror jag..
        Jag vet inget om det där medlet som togs upp på tråden men jag gissar på det eller näringsbrist...
        2 i svårighetsgrad här. "Normalt en anspråkslös växt som alltid klarar sig." Andra sidor: "Veldig lett", ""en lättskött akvarieväxt"...

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Ursprungligen postat av Salta Katten
          2 i svårighetsgrad här. "Normalt en anspråkslös växt som alltid klarar sig." Andra sidor: "Veldig lett", ""en lättskött akvarieväxt"...

          Ha ha.. Ja, där ser man.. I mina räkkar trivs de så jag måste rensa bort men det gäller iof alla växter. I stora karet är det sämre med tillväxten..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #20
            Ursprungligen postat av Katharina
            Ha ha.. Ja, där ser man.. I mina räkkar trivs de så jag måste rensa bort men det gäller iof alla växter. I stora karet är det sämre med tillväxten..
            De trivs i mitt räkkar också! De kanske inte tål fisk?

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #21
              Undrar vilken vattenpest ni pratar om? Stor vattenpest är den vanligaste i akvarier och heter Egeria densa. Jag har smal vattenpest (Elodea nutalii) också i ett av mina kar och den är mycket smalare. Vattenpest (Elodea canadensis) är den vanliga ute i naturen. Egerian trivs alldeles utmärkt med värme, utan värme, med massvis med ljus och med lite mindre ljus hemma hos mig. Så jag fattar inte vad som är svårt med den, men så är det ju. Vissa tycker att vissa växter är svåra och andra tycker att de är lätta.

              Jag skulle i alla fall inte plantera den så tätt som med 1/2 cm mellanrum. Testa att gallra och göda.

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #22
                Vattenpest gillar inte heller att stå i stillastående vatten, den vill gärna ha lite drag "under galosherna"
                Därför brukar det vara svårare med vattenpest i små burkar.
                Ställ den där det är som mest "blåsigt" akvariet så gillar den sig bättre.
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • gizmogirl
                  • August 2006
                  • 2214

                  #23
                  jag har aldrig haft problem med min vattenpest varken i stora eller lilla, skulle vara att den växer för mycket då.Jag har 25 grader i vattnet och göder bara med pmdd var 14:e dag och jag har aldrig haft några som dött.

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Ursprungligen postat av Salta Katten
                    De trivs i mitt räkkar också! De kanske inte tål fisk?


                    Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                    Vattenpest gillar inte heller att stå i stillastående vatten, den vill gärna ha lite drag "under galosherna"
                    Därför brukar det vara svårare med vattenpest i små burkar.
                    Ställ den där det är som mest "blåsigt" akvariet så gillar den sig bättre.
                    Ha ha.. Ja, där ser man.. I ett av mina 60 L räkkar så växten den så mycket att jag slet upp en halv konsumkasse.. Den attans pumprackaren stannar hela tiden och inte blev det bättre för att karet var helt igenvuxet.. Tyvärr slutade det med massdöd bland mina japanska crystal..
                    Men det är lustigt vad olika tankar..
                    Jag behåller min näringsteori och då kan ju Marias tanke också vara bra.. Om det är lite dåligt med näring i karet och speciellt om vattenpesten är som flytväxt så borde ju mer cirkulation göra det lättare för växen att ta upp näring.. I räkkaret verkar det vara så näringsrikt att man får döda växterna helt enkelt till slut..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #25
                      Ursprungligen postat av Katharina




                      Ha ha.. Ja, där ser man.. I ett av mina 60 L räkkar så växten den så mycket att jag slet upp en halv konsumkasse.. Den attans pumprackaren stannar hela tiden och inte blev det bättre för att karet var helt igenvuxet.. Tyvärr slutade det med massdöd bland mina japanska crystal..
                      Men det är lustigt vad olika tankar..
                      Ja det visar ganska tydligt att alla akvarister drar helt fel slutsatser om allting hela tiden eftersom vi bara har ett enda akvarium som behandlas exakt likadant och sen så gissar vi en massa. Ofta gissar vi rätt men inte alls alltid. Jag har Egeria i ett 25-liters kar med jättedålig cirkulation och där trivs den bäst.

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        #26
                        Min pest trivs utmärkt i alla min kar. Bara ös på med näring OCH Easy Carbo. Hur bra som helst. Måste kasta hinkvis!
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #27
                          Mina växer som f.. ska köra min veckotillsyn i morgon och räknar med att slänga 1/3 som växt på en vecka
                          Jag kör med maxdos EC efter vattenbytet jag har var vecka, dan efter 1,5 dos pmdd, mycket ljus(0,6w/l), CO2 och bra cirkulation.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #28
                            Ursprungligen postat av Krax
                            Ja det visar ganska tydligt att alla akvarister drar helt fel slutsatser om allting hela tiden eftersom vi bara har ett enda akvarium som behandlas exakt likadant och sen så gissar vi en massa. Ofta gissar vi rätt men inte alls alltid. Jag har Egeria i ett 25-liters kar med jättedålig cirkulation och där trivs den bäst.

                            Visst dras det en fantastisk massa felaktiga slutsatser, jag håller fullständigt med, sen är uppfattningen om vad som är dålig eller stark cirkulation väldigt olika, mycket eller lite av det mesta verkar uppfattas väldigt olika så som mängd växter, tillväxt, ljus osv, så det är väldigt svårt att "kartlägga" vissa faktorer.

                            Sen vill jag allmänt "påminna" om att det finns flera arter som kallas vattenpest som är rätt lika, och eftersom utseendet ändras med miljön måste man veta vad man ska titta efter för att skilja dom åt, här är några exempel på arter som kan förekomma i handeln under namnen vattenpest eller Elodea.

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #29
                              Då är det Elodea jag har som trivs.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...