Vad händer med vattenpesten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Vad händer med vattenpesten?

    Inhandlade för 2 veckor sedan 2 buntar med vattenpest. I början var de fina riktigt mörkgröna.

    Efter cirka 1 vecka började de ljusna för att sedan börja lösas upp till trådar/slemklumpar.

    Vad hände egentligen med min vattenpest?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för temp i karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      22 grader

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        I den tempen växer mitt som ogräs utan pmdd..

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Då är det inte tempen iaf.
          Dessa växter tycker jag har varit svårare att få att trivas de senare åren. Jag kommer ihåg när man var yngre och den enda belysningen var en glödlampa och de växte som ogräs, det kanske är det som är problemet numera?
          För min egen del har det blivit en total bojkott av dessa växter eftersom jag inte får dem att växa något vidare, sedan vad det beror på....
          Synd då de är snygga samt bra som gömställe för yngel.

          Kanske någon annan har en bättre idé?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            näringen i karet är slut? kanske inte efter en vecka, men o andra sidan är de ju extremt snabbväxande
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              Min vattenpest dog på bara några dagar av Easy Carbon! Växten tappade alla blad och ruttnade bort.
              Göder du med EC?
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Det kan stämma att vattenpesten inte gillar EC, märkte själv av samma sak.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Easy Life Profito heter det jag ger mina växter..

                  Vid de två veckorna som vattenpesten levde i karet fanns det även en massa andmat flytandes i karet, kan det ha något med saken att göra?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det beror på hur mycket andmat du har, täcker de hela ytan så de hämmar ljuset är det ett problem, och inte bara för vattenpesten.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #11
                      Min vattenpest gick också åt skogen, efter ett par veckor var det bara stammarna kvar + några små nya skott. Planterade skotten i ena akvariet men det hände inte mycket med dem. Köpte nya, samma sak hände men då planterade jag skotten i räkakvariet i stället och där tog de sig... och där har jag ingen EasyCarbo... Tror faktiskt jag hade EC på alla andra ställena, minns inte riktigt.

                      Kommentar

                      • gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det beror på hur mycket andmat du har, täcker de hela ytan så de hämmar ljuset är det ett problem, och inte bara för vattenpesten.

                        Jo, vid det tillfället täckte de hela vattenytan men både vallen och anubiasen tog ingen skada av det hela.

                        Kommentar

                        • gickan_87
                          • November 2003
                          • 1873

                          #13
                          Salta katten: Jag tror nog jag skippar vattenpest och letar efter någon annan växt istället. Känns onödigt att slänga ut en massa pengar på växter som ändå dör.


                          Förresten, kan det ha något att göra med att de satt tätt planterade? ½ cm mellan varje stängel..

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av gickan_87
                            Salta katten: Jag tror nog jag skippar vattenpest och letar efter någon annan växt istället. Känns onödigt att slänga ut en massa pengar på växter som ändå dör.
                            Förresten, kan det ha något att göra med att de satt tätt planterade? ½ cm mellan varje stängel..
                            De kräver jättemycket näring för att trivas... De blir gärna tunna och halvdöda i nystartade kar... De växer tätt utan att det är skadlig.. De behöver ju inte ens sitta i botten utan kan vara flytväxt.. De trivs jättebra med räkor.. Det är väl så näringsrikt när man matar så mycket..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • alg_oa1
                              • May 2007
                              • 473

                              #15
                              Ursprungligen postat av gickan_87

                              Förresten, kan det ha något att göra med att de satt tätt planterade? ½ cm mellan varje stängel..
                              Nej det borde inte ha haft någon betydelse...
                              Om inte stänglarna var så stora att dom skuggade varandra förstås.
                              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                              Kommentar

                              Arbetssätt...