Hjälp...Cyano å salamander

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sally Salamander
    • November 2008
    • 2

    Hjälp...Cyano å salamander

    Hej!

    Jag är ny här.
    Här hemma har vi en tank med lite fisk.
    Och en tank med 1/3 land åt en salamander.

    Nu till mitt problem.
    Jag tror att tanken med salamandern fått cyano invasion.. en blågrön gegga/täcke. Efter de trådar och inlägg jag läst här.
    Jag läste om mörkläggning, vilket låter som ett försök.

    Men till frågorna om ni vill hjälpa mig!

    Klarar en salamander av en mörkläggning på 3 dygn?
    Ska jag byta vatten/vattendelar innan eller efter eller inte alls?
    Finns det medel jag kan ha i för att balansera vattnet på nåt vis?

    Tack på förhand
    MVH
    //Pia
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Salamandrar är väl mest aktiva på natten. Den borde klara mörkläggning utan problem. Salamandrar har känslig hud som de delvis andas med så att hälla alggift i vattnet är nog dumt. Risken är stor att den blir förgiftad.

    Om jag hade en salamander skulle jag ha massvis med växter i vattnet som kunde ta hand om all näring och hålla algerna borta. Om du dödar algerna med mörkläggning frigörs en massa näring som du måste hälla ut. Så jag föreslår mörkläggning och sedan flera vattenbyten. Sen hade jag stoppat i någon snabbväxande växt, t ex hornsärv som kunde ta hand om näringen. Jag tror att salamandern trivs med att kravla omkring bland växter också. För att växten ska trivas behöver du ha bra lysrör, göda med t ex pmdd och göra delvattenbyten. Om salamandern äter mycket blir det lätt obalans i vattnet.

    Kommentar

    • Sally Salamander
      • November 2008
      • 2

      #3
      Tack för ditt svar.
      Idag blev det mörkläggning.
      Har även beställt pmdd, som jag fick läsa på lite om. Så ska jag införskaffa fler växter, har iofs haft en del mycket iom att salmandrar gillar gömma sig. Och kommer göra många vattenbyten.

      Kommentar

      Arbetssätt...