Flytande alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flatslide
    • January 2008
    • 7

    Flytande alger?

    Jag har letat genom forumet men inte hittat något liknande.

    Det är som en grönskimrande hinna på ytan (påminner om östersjöns algblommning). Jag har testat att öka rörelsen på ytan så att den inte ska bli stillastående men det har inte blivit någon skillnad. Efter 3 dagar.

    Är det någon som vet vad det är och hur jag ska göra för att få bort det?
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Vad har du i akvariet? Hur sköter du det?

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Låter som cyano vilket inte är en alg utan en bakterie.

      Gör en sökning här bland grönsakerna, kan ha varit defdac, petnym, heeke eller peterhaack som skrivit om flytande cyano..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag är nog lite skylldig ang. flytande cyano

        Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

        Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

        http://henrik.eketjall.se/comments/173/
        Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.


        Man får läsa lite "mellan raderna" för att få cyanosammanhanget.


        Det ska väl tilläggas att det inte behöver vara cyano som flyter om kring i ditt kar, men det kan vara.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Flatslide
          • January 2008
          • 7

          #5
          Ursprungligen postat av Krax
          Vad har du i akvariet? Hur sköter du det?
          Karet är ett 720 med 3 st 15 cm nicaraguaense, 2 st 8 cm guldsömmar, 11 st colombia tetror och en segelfens pleco.

          Jag har ett 20 tal växter av varierande storlek och sort.

          Karet har varit igång i ca 1 år utan problem. Jag har hade problem med tofsalger i sommras men jag har blivit av med tillväxten i.a.f.

          Jag kör med rena xp ytterfilter och en aquaclear 50 som cirkulationspump i karet. Kör även med en UV lampa ca 1 timme om dagen.

          Vatten byte 20-30% var 14:e dag. Växtnäring en gång i veckan.

          Cyano känns det inte som då min ävja flyter hela tiden den sjunker inte på natten som Heekes tydligen gjorde. Jag hittade en tråd från 2005 där beskrivningen stämmde bättre överens med mina alger. Där rekommenderades mörkläggning i ett par dagar. Men det stod inte vad det berodde på. Hittar inte länken nu.

          Kommentar

          • TheRoblin
            • July 2007
            • 310

            #6
            Har samma problem!! Undrar också varför och hur jag ska få bort det!!! Jag gör delvattenbyten om 1/3 varje vecka och tar då bort det mesta från ytan, men efter 4-5 dagar är det tillbaka!

            Kommentar

            • TheRoblin
              • July 2007
              • 310

              #7
              Det är nog cyano jag har! Men det verkar endast vara på ytan och inte på botten!

              Kommentar

              • Flatslide
                • January 2008
                • 7

                #8
                Ingen som kan vara behjälplig??

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  kanske diatomerer? (res. för felstavning)
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Flatslide
                    • January 2008
                    • 7

                    #10
                    Ursprungligen postat av MagicFingers
                    kanske diatomerer? (res. för felstavning)
                    Ok. Och vad är det? Vad beror det på och hur får jag bort det?

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      En tanke är ju att det är en proteinhinna (pga av foder tex) och att denna hinna "sammlar på sig" vanliga grönalger.
                      Isf är ju steg ett att få port proteinhinnan, antingen genom att byta foder eller mata mindre, eller kanske ett ytvatten insug till filtret.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Flatslide
                        • January 2008
                        • 7

                        #12
                        Ursprungligen postat av heeke
                        En tanke är ju att det är en proteinhinna (pga av foder tex) och att denna hinna "sammlar på sig" vanliga grönalger.
                        Isf är ju steg ett att få port proteinhinnan, antingen genom att byta foder eller mata mindre, eller kanske ett ytvatten insug till filtret.
                        Känns som den vettigaste förklaringen. Jag testade igår kväll att "suga" bort hinnan med en flaska så att man bara fick med ytvattnet.

                        Jag har bytt foder och ska se om jag kan få ännu bättre snurr på ytan.

                        Kommentar

                        • TheRoblin
                          • July 2007
                          • 310

                          #13
                          Tidningspapper!

                          Jag har använt tidningspapper för att suga upp cyanohinnan, vilkiet är effektivt. Kör sedan ett par täta del vattenbyten (2/v.)!!! Har funkat hitentills!!

                          Kommentar

                          • azknom
                            • October 2007
                            • 28

                            #14
                            Grön hinna

                            Vi hade ett liknande problem i vintras. Jag skrev här då och fick aldrig något svar som direkt hjälpte. Jag riktade up pumpen utan att det hjälpte. Jag rensade ytan med tidningspapper regelbudnet i några månader utan resultat. Easy carbo har jag kört hela tiden och det hjälpte inte.

                            Detta var inte en proteinhinna utan det var helt klart alger i det här fallet. Den slutliga lösningen blev några black mollys. Sedan dess har vi inte sett till hinnan. Mängder av mollys blir det dock efter ett tag

                            Kommentar

                            • sme_h
                              • November 2003
                              • 625

                              #15
                              Ett litet tips om någon tycker att det är mycket jobb att rensa ytan. Kom på en bra lösning på detta när man suger med hävert.

                              (kanske uppfann hjulet en andra gång men jag har inte hört denna metod tidigare)

                              Koppla en PET utan botten till slangen och starta suget. Sug sedan ytan underifrån. Så länge PET inte hinner sugas torr så stannar inte häverten. Måste gå i ett jävla tempo om man vill hålla liv i den . Tog nån minut att rensa hela ytan i mitt 1125L. Hade problem med brun alghinna nyligen. Innan fick jag inte bort allt så det kom tillbaka på några dagar. Efter denna metod försvann verkligen ALLT så det kom inte tillbaka. Kör samma nu för att få bort nån ytväxt (andmat tror jag) som sprider sig som pest. Dessa "limmar" dock på glaset när ytan sjunker så de försvinner inte helt.
                              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                              Kommentar

                              Arbetssätt...