Växter med guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Växter med guldfisk?

    Jag har börjat bli jätte sugen på guldfisk i det kommande akvariumet.

    Dock låter det ju inte så kul med att det inte går att ha växter med dom.

    Går det verkligen inte ha några som helst växter med dom? Tycker ju dom är så snygga och häftiga annars!

    Mvh
    JojjeN
    Tillbaks efter paus.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av JojjeN
    Jag har börjat bli jätte sugen på guldfisk i det kommande akvariumet.

    Dock låter det ju inte så kul med att det inte går att ha växter med dom.

    Går det verkligen inte ha några som helst växter med dom? Tycker ju dom är så snygga och häftiga annars!

    Mvh
    JojjeN
    Finns säkert många tåliga växter till dem,men om man hittar en sån så bökar dem bara upp dem ändå så den ligger flyter dagen därpå,och sen om man lägger nåt som ska skydda växtroten för att den inte ska flyta upp så måste man dagligen ner med handen och rätta till det hela tiden.

    Vad menar du när du skriver Guldfisk?nu nämner jag ett exempel här hemma ifrån där jag har riktigt stora Guldfiskar.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Med guldfisk menar jag dom på artbeskrivningen, som blir ca 25 cm i akvarium.

      Lät ju inte bra detta med att det inte är lämpligt att ha växter. Jag vet inte om dedt kan bli varken fräscht eller snyggt utan växter.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Med guldfisk menar jag dom på artbeskrivningen, som blir ca 25 cm i akvarium.

        Lät ju inte bra detta med att det inte är lämpligt att ha växter. Jag vet inte om dedt kan bli varken fräscht eller snyggt utan växter.
        Tycker det är nästan det är finare utan växter till Guldfisk men det är en smaksak skulle jag tro.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          du kan fylla karet med javaormbunkar de växer fast på rötter och stenar men för att försäkra sig om att de får sitta kvar så köper du tex redmore rot som har flera spretiga grenar sen sätter du fast javans rotstock med stripes och jag lovar att de sitter kvar!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            du kan fylla karet med javaormbunkar de växer fast på rötter och stenar men för att försäkra sig om att de får sitta kvar så köper du tex redmore rot som har flera spretiga grenar sen sätter du fast javans rotstock med stripes och jag lovar att de sitter kvar!
            Skitsnyggt!!
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Låter helt klart intressant!


              Hur många guldfiskar kan man ha i 300 liter om man ska ha annan fisk också, och vad för annan fisk kan vara snyggt och trivas med dom?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • sting
                • September 2007
                • 481

                #8
                Inga alls. Eller jo, Visst går det men det kommer bli ett jävla bök

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  När jag tar in mina för några år sedan innan jag grävde ut dammen,så hade jag väldigt många Guldfiskar och dem var riktigt stora i ett 325,och det funkar med väldigt god Filtrering till det hade jag nog nästan 4000Ltim som drogs via olika Filter och vattenbyten två gånger i veckan,vad jag vill säga med detta är att det är inte en lämplig fisk att ha i ett Kar fast den är på 300L det blir bara en massa Bök som sting skrev det är det ända dem gör hela dagarna dem trivs bättre i en damm där dem hör hemma och kan utvecklas till deras rätta storlek.

                  Och vad för fiskar som trivs med dem eftersom jag inte har haft mina med andra så vet jag inte,men eftersom det är en hyperaktiv fisk som stressar ihjäl dem flesta kan jag tänka mig så kan jag inte svara på det,sen är det en kallvattenfisk men det går att ha den i varmare också men den trivs nog bästa att befinna sig i kallare vatten.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Med andra ord är guldfisk inget bra val även om jag bara har 2-3 stycken?
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Med andra ord är guldfisk inget bra val även om jag bara har 2-3 stycken?
                      Klart du kan men 2-3 stycken hade även dem rivet upp det mesta och letat efter mat bland stenen fast i mindre skala det är bara en övervägelse om man orkar med vad den nu innebär,det är som om Tantan föder trillingar hur jäkla roligt är det på en skala med jobb därefter som det innebär
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Haha

                        Aja, kommer väl få låta bli dethär med guldfisk då, både för min och deras skull.

                        Jag är så spänd på vad det egentligen blir i mitt kar sen.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          De flesta av mina växter här hemma är inte rotade och skulle nog klara sig ganska bra med guldfisk. Men om du inte står ut med att ha svävande växter så är det svårare att ha en sån extrem bentivor som guldfisk.

                          Hornsärv, vårtsärv, alla svenska bläddror, vattenpest (Elodea), vattenmärke, lånkar, korsandamat, alla flytväxter, javamossa och andra mossor borde funka alldeles utmärkt. Fast du kan inte alltid köpa dom i affären. Du får leta i sjöar och dammar.

                          Kommentar

                          • Linapina
                            • July 2008
                            • 595

                            #14
                            De äter inte lökväxter så det kan du ha i karet. Crinium lök eller vad den nu heter...
                            Men jag har massor med växter i mitt kar (det är då slöjstjärtar, inte vanlig guldfisk) och de största är ca 25 cm med slöja, så de är stora nog att äta upp det mesta. I början var de mer på växterna men nu går det bra. Har hört att de lämnar växterna mer i fred om de får grönsaker att äta, och mina gillar det.

                            Kommentar

                            • karinfredholm
                              • September 2008
                              • 290

                              #15
                              Hej. Jag har några riktigt stora slöjstjärtar & halvvuxna guldfisk comet. Det är sant att de bökar runt exakt överallt i karet. Noppar på växter & fördärvar. Men det är det värt! Nu ska de flyttas över till mitt större kar & nu har jag lärt mig vilka växter de INTE rör. Anubias, vattenlilja (grön/vitrandig), strikta & cryptocyrone. Tjockbladiga mörka växter med sega blad verkar fungera. Just nu har jag bara några tetror (inga små neon för de äts upp) samt en hel del sugmalar. Tänk på att större sugmalar som
                              segelfenspleco måste stödmatas EFTER ljuset är släckt. Guldfiskar älskar algtabletterna de med. Biter urskiljningslöst på malens tabletter & alltså kan även malen få sig en törn eller 2...

                              //Karin
                              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...