Cyano i Tanganyika kar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kvarnesjo
    • January 2006
    • 16

    Cyano i Tanganyika kar...

    Hej

    Jag har ett tanganyika kar på 375 liter som har varit igång i ca 1 år, de sista veckorna har cynano´n tagit över helt i karet, ca 75% av all sand är täckt av denna illaluktande slemmiga sörja.

    Jag har nog hela tiden haft lite cyano sedan starten men dom har hållt sig ganska lugna. Jag hade en del växter som sedan en tid är borttagna, jag tror att det var där det började att bli ohanterligt. Jag hade lite bruna och gröna "vanliga" alger och dessa höll min städpatrull ordning på (siameser och ancistrus).

    Vad gör man åt detta problem i en tanganyika miljö som saknar växter? Kan man tillsätta några kemikalier/gödning i förebyggande syfte?

    Jag har nu mörklagt karet eftersom läget började bli akut. Hur länge bör det vara mörklagt innan men täcker av?

    /Oskar
  • Limmet
    • December 2003
    • 217

    #2
    Saker som hur ofta och hur mycket vatten du byter. Hur mycket fisk och hur mycket foder de får påverkar tillväxten...

    Vad har du för fisk i?
    Mitt Tanganyika-projekt
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

    Kommentar

    • kvarnesjo
      • January 2006
      • 16

      #3
      Hej

      Jag har 10 st Altolamprologus calvus i detta kar plus min lila städpatrull. Jag brukar byta ca 1/5 av vattnet varannan vecka och matar ganska sparsamt.

      Det jag funderade på var om man kankse kunde tillsätta något till vattnet i samband med bytet för att hålla cyanon borta.

      Hur länge bör akvariet vara mörklagt? räcker 5 dagar?

      /Oskar

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kolla in MaxB:s tråd om sitt 960 T-kar där han gått igenom precis samma sak som du. Han doserade KNO3 i karet så försvann det mer eller mindre till slut.
        Mörklägger du karet är det risk att du tar bort problemet för stunden, men inte orsaken till det.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5


          Detta lär visst fungera även mot cyano.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Limmet
            • December 2003
            • 217

            #6
            Efter du behandlat tror jag på att försöka byta mer vatten. Kanske 1/3-> 2/5 eller nått varje vecka istället för varannan. När man har kar utan växter så finns inget som konkuerar om näringen med algerna...
            Mitt Tanganyika-projekt
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #7
              Jag fick rejält med cyano när mitt ytterfilter pajjade, och jag enbart körde med powerhead i en vecka. såg riktigt tråkigt ut

              men det försvann på några dagar när jag startade ytterfiltret och satte ned två javaormbunkar.

              jag har ett 240L Tanganyika (med två st ancistrus)

              5st Blå Neon
              3st Multisar
              4st J.Marlieri

              Så öka på filtervolymen är mitt tips

              har sj ett:

              fluval 405 ytter = rek till 400L
              Tetratec IN 1000 inner = rek till 200L
              + ett litet ehiem inner =rek till 60L

              = att jag har rekomenderad filtervolym till ett 660L kar, som vispas runt i ca 2300L/timme

              Byter en "15cm" varannan vecka

              Mvh Albin

              Kommentar

              • kvarnesjo
                • January 2006
                • 16

                #8
                Hej

                Jag har nu täckt av mitt kar efter 5 dagars mörkläggning, alla spår av cyano´n är nu borta, det återstår endast en del vanliga grönalger. Vad bör jag göra nu för att cyanon inte skall komma tillbaka?

                Ska jag byta 1/3 av vattnet per vecka och se vad som händer eller skall jag försöka tillsätta något? Är inte 1/3 av vattnet per vecka ett ganska stort vattenbyte?

                /Oskar

                Kommentar

                Arbetssätt...