Lamp-frågor till växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    -"Hörru, den här tabellen säger att inte dina lysrör fungerar längre!"
    -"Men dom lyser ju?"
    -"Inte enligt den här tabellen - byt genast!"

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      -"Hörru, den här tabellen säger att inte dina lysrör fungerar längre!"
      -"Men dom lyser ju?"
      -"Inte enligt den här tabellen - byt genast!"

      *RTFM* !

      haha, kör fan tills dom slocknar, varför byta när dom funkar (aquarelle)
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #18
        Mitt äldsta rör tändes hur bra som helst efter 3 år och det gjorde de som var lite "nyare" också, men de var allihopa mörkare i ändarna än mitt på. Det kom alger i akvarierna och växterna var inte supersnabba längre. Jag har ingen mätare för ljus så jag vet inte om det var en försämring på 10% men det kändes som mer. Nu med nya rör är det bra fart på växterna och algerna blir långsamt uppätna av malarna. De verkar inte trivas med det nya ljuset.

        Jag tror att man ska byta innan de slocknar helt. Eller ska och ska, det beror förstås på om man vill ha bra växtrör.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Det är ganska enkelt att kolla hur många procent rören tappat om man kan underexponera en bild på ett nytt och ett gammalt rör bredvid varandra:


          Gör en relativt försiktig gaussisk blur, sedan en desaturate och jämför RGB-värdena för de ljusaste punkten på varje rör. Det blir runt 10% skillnad.

          Som synes är ena röret nästan helsvart, inte bara i ändarna alltså.

          Det man dock ska varna lite för är att rören blir mer svårtända. Har man en elektronisk ballast som inte riktigt verkar orka tända röret eller att det blinkar så är det läge att byta om man inte vill bränna sönder donet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...