Hjälp med växt-id - gälört?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kenneth.n
    • April 2002
    • 105

    #16
    Kanske var lite otydlig, Holländarnas namn på sessiflora alltså. Finns fler exempel på växter där Holländarna haft kvar ett gammalt namn eller har fel namn.

    ansjo- De där får du utveckla, är du bombis på att de inte är aquatica du köpt med fel namn? ( http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=046 )
    /kenneth

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #17
      Med tanke på namnet låter det ju inte alls otroligt att de skulle kunna ändra utseende, heterophylia betyder väl ungefär "olika sort/typ" på latin...

      Vad snurrigt, de är verkligen lika vissa sessiliflorabilder. Kan det ha ansetts vara en art som man sedan delat upp i två eller tvärtom?

      Får hoppas mina inte byter utseende, tycker de är fina nu. Så här ser de ut:
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Salta Katten; 22 November 2008, 13:48.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av kenneth.n
        ansjo- De där får du utveckla, är du bombis på att de inte är aquatica du köpt med fel namn? ( http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=046 )
        /kenneth
        Visst, kan jag ha för mig fel. Fast jag är nästan 100 på vad det stod på inköpslistan från grossisten, men å andra sidan kan det vara fel redan därifrån.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #19
          Får forska vidare i detta...

          Kommentar

          • kenneth.n
            • April 2002
            • 105

            #20
            ansjo- Jo de är just de jag vet att de kan vara fel redan där råkar jobba på ett grossist företag (akvarieväxter) så jag vet hur snurrig namnsättningen kan vara.
            /kenneth

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Ursprungligen postat av kenneth.n
              ansjo- Jo de är just de jag vet att de kan vara fel redan där råkar jobba på ett grossist företag (akvarieväxter) så jag vet hur snurrig namnsättningen kan vara.
              /kenneth
              Vilken då?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                #22
                De verkar i alla fall ha ansetts vara separata arter.
                http://ejournal.sinica.edu.tw/bbas/c...bot384-11.html (med teckningar på båda)
                Gammal artikel:
                Gilbert KM. 1984. A review of the aquatic plants Limnophila heterophylla and Limnophila sessiliflora. Bureau of Aquatic Plant Research and Control Dept. of Natural Resources. 12 pp.

                Men i taxonomi-databasen http://www.ncbi.nlm.nih.gov/Taxonomy/ mfl finns bara sessiliflora.

                Kommentar

                • kenneth.n
                  • April 2002
                  • 105

                  #23
                  ansjo- Azola 5 mil österut från dig

                  Salta Katten- Intressanta länkar men alla odlare är inte så vetenskapliga vid namnsättning, tyvärr.
                  /kenneth

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Ha, i Kinna, där brukar jag hämta växter ibland!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #25
                      Ursprungligen postat av kenneth.n
                      Salta Katten- Intressanta länkar men alla odlare är inte så vetenskapliga vid namnsättning, tyvärr.
                      /kenneth
                      Nä, tydligen inte, och det är ju synd. Tycker det är kul att veta vad jag har hemma.

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #26
                        Ursprungligen postat av Salta Katten
                        Med tanke på namnet låter det ju inte alls otroligt att de skulle kunna ändra utseende, heterophylia betyder väl ungefär "olika sort/typ" på latin...
                        Olika blad betyder det. Det finns ett ekologiskt begrepp för det här med att vattenväxter byter utseende. Heterofylli heter det på svenska (heterophylly på engelska) och det är egenskapen att blad byter utseende väldigt mycket beroende på hur djupt de växer, om de växer i ytan eller om de växer över ytan. Det är väldigt olika miljökrav på bladen under vattnet, på vattnet och över vattnet. Uttorkning är liksom inte lika stort problem som ljusbrist på några meters djup

                        Många vattenväxter kan byta utseende helt om vattnet försvinner, t ex en torr sommar ute i naturen.

                        Förrsten, har ni luktat på L. sessiflora? Den luktar ju gott om man krossar bladen! Det har jag inte tänkt på innan. Det stod på den där länken att de ofta hade aromatisk doft.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...