Hjälp med växt-id - gälört?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Hjälp med växt-id - gälört?

    Någon duktig växtakvarist som kan hjälpa mig? Jag är osäker på vad det är för planta jag har. Enklast är väl ett par bildexempel, ni förstår säkert vilken av plantorna jag syftar på...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2686.jpg
Visningar: 1
Storlek: 230,0 KB
ID: 2178006

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2688.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,4 KB
ID: 2178007

    Kan tillägga att de som växt mest är väl 40-50 cm nu, och de verkar skjuta nya skott när man inte tittar, trots att förhållandena är måttligt bra i akvariet.

    Jag får återkomma senare med mina utseendemässigt väldigt olika svärdplantor(?)
    /lars olof
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Cabomba
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • JonasN
      • September 2008
      • 357

      #3
      Tror inte på cabomba. Bladen ser mer ut som Limnophila. Sen vilken limn. kan jag inte säga bestämt, men den ser väldigt mycket ut som min Limnophila indica.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Xzion
        • June 2007
        • 237

        #4
        Limnophila Heterophylia skulle jag tippa på
        One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
        Nine, ten, never sleep again.


        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Limnophila sessiflora skulle jag tro då bladen på L.Heterophylia är mycket större i omkrets.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Limnophila Sessiflora håller jag oxå på, ser väldigt lik ut min sån iaf och sen är det väl den vanligaste varianten av dom nämnda

            Kommentar

            • Xzion
              • June 2007
              • 237

              #7
              Iof så brer inte "kronorna" ut sig så mycket på bilden, mina Heterophylia blir rätt breda...
              One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
              Nine, ten, never sleep again.


              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                #8
                Jag har också sådana där hemma, mina heter Limnophila aquatica enligt odlarens lapp. (EDIT: Nä, heterophylia stod det visst, ursäkta!) Någon som vet vad som skiljer den och sessiliflora? De ser likadana ut på alla bilder jag sett.

                Mina har varit glesare mellan "kronorna" och mer långsmala när de haft dåligt med ljus och stått tätt. Gallrade och tog bort flytväxter nyligen och nu är de tjockare och röda i toppen igen. På kvällarna sluter de sig, som blommor ungefär. Så även om det är samma växt på två bilder kan de ju variera lite i utseende.

                (Om jag inte minns helt fel så är gälört det svenska namnet på Limnophila, så TS' gissning var helt riktig!)
                Senast redigerad av Salta Katten; 21 November 2008, 19:33. Anledning: Mindes fel på namnet. Igen! *skäms*

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Ursprungligen postat av Salta Katten
                  Jag har också sådana där hemma, mina heter Limnophila aquatica enligt odlarens lapp. Någon som vet vad som skiljer den och sessiliflora? De ser likadana ut på alla bilder jag sett.
                  Här är en riktigt bra bildsida med fem av de tretton arter av Limnophila som växer under vattnet. L. sessiflora har blommor som sitter ganska ensamma (sessiflora betyder ensam blomma), men det finns fler arter som har det. På L. aquatica (synonym indica) sitter blommorna i ett tätt huvud. Bladen är som vanligt skitsvåra att se skillnad på, men L. sessiflora har bredare och kortare bladflikar än L. aquatica. Jag tycker att det ser ut att vara stor skillnad. L. aquatica har smala tunna långa bladflikar som gör att hela växten ser mycket mer tät ut.

                  Search for a Lucid identification or diagnostic key Search Or explore a selection of editor picks Animal and Plant Identification Lucid keys to help identify plants and animals. Diagnosis of Crop and Health Disorders Lucid keys to help diagnose crop, human and animal health disorders Plant Selection Tools Lucid keys to help select plants that…
                  Senast redigerad av Krax; 18 November 2008, 08:14.

                  Kommentar

                  • JonasN
                    • September 2008
                    • 357

                    #10
                    Efter att ha studerat din härliga länk krax känns det mer än troligt att både min och larsons limnophila är sessiflora.

                    Kommentar

                    • TBLomma
                      • November 2008
                      • 1

                      #11
                      Jag tycker den är identisk med min sessiflora. Har dock inte de andra så jag vet inte riktigt hur lika de är.

                      Kommentar

                      • Salta Katten
                        • March 2008
                        • 740

                        #12
                        Tack för länken, Krax! Häftigt att det blir sådan skillnad på utseendet när de kommer ovanför ytan.

                        Tycker att min ser ut som sessilifloran på bladen, speciellt en av bilderna var extremt lik. Men jag är helt bergis på att det inte stod så på lappen... Aquatican ser liksom mjukare och luddigare ut. JonasNs bild ser också ut som sessiliflora mer än aquatica/indica.

                        Skulle kunna lägga in en bild på min...

                        Edit: Efter att ha kollat min plastlapp från aquafleur kan jag ju röra till det ytterligare genom att konstatera att jag mindes fel, det står Limnophila heterophylia på den. Vad är det för någon då?
                        Senast redigerad av Salta Katten; 21 November 2008, 19:29.

                        Kommentar

                        • kenneth.n
                          • April 2002
                          • 105

                          #13
                          Limnophila heterophylia är Holländarnas namn ,de är bra på att odla växter men värdelösa på att sätta rätt namn. Tyvärr.
                          /kenneth

                          Kommentar

                          • Salta Katten
                            • March 2008
                            • 740

                            #14
                            Ursprungligen postat av kenneth.n
                            Limnophila heterophylia är Holländarnas namn ,de är bra på att odla växter men värdelösa på att sätta rätt namn. Tyvärr.
                            /kenneth
                            Holländarnas namn på vad? Sessiliflora?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det är en annan sorts Limnophila som faktiskt kan ändra bladformen ganska plötsligt i karet. Den ser ut som L.sessiflora fast med större bladkransar men blir inte så röd i topparna, och kan således efter ett tag helt plötsligt se ut som övervattensformen på L.sessiflora.
                              Detta låter som ett skämt, men det hände många gånger i mitt förra kar, men då hade jag MH och körde med co2 om det nu har något samband.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...