Ruttnande växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Ruttnande växter?

    Jag har ett 60 liters akvarium som jag startade upp för en vecka sedan. Växterna köptes och planterades i måndags och redan nu börjar de ruttna och bli tunna. Jag har ganska lagom fin blästersand i botten.
    Vad ska jag göra för att de ska växa och sprida sig?
  • Spiksoppa
    • September 2008
    • 62

    #2
    Hm.. kanske har du växter som inte passar för ditt akvarium, som inte tål så mkt ljus eller nåt?

    mvh

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #3
      Kan ju vara så, jag kan inte så mycket om växter tyvärr men försöker lära mig mer. Tycker det är så dålig information om växterna i zoo affärerna.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        vad är det för växter?
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          hittade detta skrivet av zoopets egen växtguru defdac:

          "Får en växt en massa ljus och enbart vatten och grus så kommer den förstås snabbt påvisa näringsbrister, men i akvarier har inte ens de värsta hightechburkarna i närheten av den ljusmängd som finns i naturen"

          så ljuset är det nog inte. det kanske är så att det är en stor omställning för dem att byta kar och betingelser i karet så de blir ledsna. mina vallesneria är på det sättet iaf. tar ett tag innan de börjar växa om man flyttar på dem...
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av dancehall
            Jag har ett 60 liters akvarium som jag startade upp för en vecka sedan. Växterna köptes och planterades i måndags och redan nu börjar de ruttna och bli tunna. Jag har ganska lagom fin blästersand i botten.
            Vad ska jag göra för att de ska växa och sprida sig?
            Vad har du för belysning då? vilken gödning ger du? nån form av cirkulation antar jag att du har? vilka växter är det som ruttnar?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Och de flesta växterna du köper är odlade ovan vattenytan, så när de väl kommer i ditt kar kan de dels gå ner sig ganska ordentligt innan de vant sig vid undervattenläge, och dels ändra färg och form ganska radikalt.
              Sedan har du växter som tex Cryptocoryne som har mer regel än undantag att de smälter bort om de flyttas på, men det är bara att låta dem vara så kommer de igen ganska fort.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • dancehall
                • May 2007
                • 306

                #8
                Ok men de ska nog återhämta sig hoppas jag! Lysrör har jag ingen aning om då jag inte är teknisk någonstans, det får min pappa sköta
                Just nu göder jag inte med någonting förutom JBL rotnäring och jag vet inte ens om den kommer att funka men det återstår väl att se. Är det nödvändigt att ha gödning eller kan man lyckas ändå?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det beror på vad man har för krav.
                  Jag tror nog att du kan klara av de flesta lite lättare sorterna, men vill man ha tillväxt och friska starka plantor har man en stor fördel om man göder växterna.

                  Man kan dra en parallell här, hur gör du med dina krukväxter?
                  Bara vatten och de ser kanske inte så roliga ut, men med rätt gödning och frisk jord vid omplantering till en större kruka så blir de genast lite trevligare att titta på.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • dancehall
                    • May 2007
                    • 306

                    #10
                    Haha, smart sagt Tack

                    Kommentar

                    Arbetssätt...