Dåliga lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Dåliga lysrör?

    om man vill ha mycket alger hur gör man då?

    för att tex odla snäckor eller till malyngel.


    vilka lysrör är mest gynnsamt för alger?
    ska man kanske öka antalet ljustimmar?
    ställa karet i solen?
    Lyssna inte på mig
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Då de flesta alger i karen är gröna skulle jag säga att det bästa är dom som räknas som bra för växter.

    Öka mängden ljus och ljustiden lär göra sitt till.
    En liten skvätt ammonium lär trigga igång alger också.
    Det svåra är ju att veta vilken sorts alger det blir.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Min erfarenhet är att Grolux triggar algerna ordentligt!
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Aquarelle, Aquastar osv har högre PUR-effektivitet än GroLux, så dom lär vara bättre isåfall.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Du vill ha fastsittande alger alltså, inte plankton som flyter omkring i vattnet och gör det grönt? Ett filter som tar bort plankton är bra att ha då. En annan sak som du kan göra är att öka mängden ytor i ditt kar. Du kanske kan ha en massa plastskivor som algerna kan växa på. Sen kan du flytta över skivorna till malarna och snäckorna så att de kan äta.

          Funderar på om du skulle kunna sätta till näringen på skivorna på något sätt, för det är där som algerna vill ha den. Kommer inte på något.

          Många alger som växer på ytor är kiselalger och de gillar kisel (otippat?). Kisel finns i sand och lera. Du kanske ska rota runt i bottnen med jämna mellanrum.

          Duktigt med gödning är nog bra. Krukväxtgödning funkar nog i det här fallet.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            svajande ph värde verkar alger gilla (iaf hos mig).

            solljus,,,,,,lysrör på i 24 timmar.....

            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av Triggerhappy
              om man vill ha mycket alger hur gör man då?
              för att tex odla snäckor eller till malyngel.
              vilka lysrör är mest gynnsamt för alger?
              ska man kanske öka antalet ljustimmar?
              ställa karet i solen?
              Aqua glo för växter... Flora lr liknande heter det.. minns inte riktigt..
              Fast det är ett bra lysrör, för allt som växer.. Tyvärr så gillar ju alger detsamma som växter..
              Ett annat tips är att ta bort dominanta och snabbväxande växter som tar upp den mesta näringen i karet så att algerna får en chans.. Jag kan ta dem så får du mitt lysrör och mina alger...
              Senast redigerad av Katharina; 12 November 2008, 12:04.
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Triggerhappy
                • April 2007
                • 377

                #8
                ska prova det ni säger =)

                Ursprungligen postat av Katharina
                Aqua glo för växter... Flora lr liknande heter det.. minns inte riktigt..
                Fast det är ett bra lysrör, för allt som växer.. Tyvärr så gillar ju alger detsamma som växter..
                Ett annat tips är att ta bort dominanta och snabbväxande växter som tar upp den mesta näringen i karet så att algerna får en chans.. Jag kan ta dem så får du mitt lysrör och mina alger...
                jag har faktiskt ett flora glow tillsammans med ett aqua glow till ett 54L kar och där har jag aldrig haft problem med alger =/ däremot några gammla philipsrör jag har i mitt 250L där får man skrapa alger från rutan varje vecka trots 5st ancistrus och bara 10h lystid.
                Lyssna inte på mig

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  jag har faktiskt ett flora glow tillsammans med ett aqua glow till ett 54L kar och där har jag aldrig haft problem med alger =/ däremot några gammla philipsrör jag har i mitt 250L där får man skrapa alger från rutan varje vecka trots 5st ancistrus och bara 10h lystid.
                  Det är sannolikt betydligt fler algpåverkande variabler som skiljer mellan dessa akvarier än typen av ljus - som faktiskt har visat sig inte ha någon effekt på alger. Alger har alltid tillräckligt med ljus i akvarier så man kan skruva på ljusfärger hur mycket som helst utan att i upprepade försök kunna säga något om att en viss ljusfärg ger mer alger än någon annan.

                  Man får istället kolla på andra faktorer som triggar alger, och det har visat sig främst är varierande ammonium, syre och CO2-nivåer.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    halogenlampor............ser hemskt ut men ger bra algtillväxt....hos mig iaf.


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      för lång belysningstid och en mäskanläggning som du vansköter borde funka fint

                      Kommentar

                      Arbetssätt...