Trådalger från affär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Trådalger från affär?

    Igår var jag i djuraffären och skulle köpa växter till mitt akvarium. På den ena växten fanns det tydligen trådalger och expediten frågade om det gick bra ändå. Jag sa såklart ja eftersom jag inte riktigt vet vad det innebär. Han sa att om det blir mer så kan jag slänga i några siamesiska algätare.

    Nu till frågan: Kommer de här trådalgerna föröka sig i mitt nyuppstartade akvarium eller kommer de dö ut eftersom det inte finns någon vidare näring i karet ännu?
    Och stämmer det att siamesiska algätare kommer hjälpa om algerna fortsätter växa?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Siamesiska algätare skulle förmodligen klara av det problemet, men ska man ha dessa får man tänka på att de blir ganska stora, lever i stim och behöver mycket simutrymme.
    Måste säga att jag är mycket imponerad över våra Siameser iaf. Alla alger i form av tofsalger och andra luddiga alger (vet ej namn) har försvunnit.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #3
      Det är det som är problemet då jag har ett 60 liters kar. Tror du Otocinclus också funkar? De har jag tänkt ha ändå så ifall de äter trådalgerna så gör jag två flugor i en smäll liksom!

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av dancehall
        Det är det som är problemet då jag har ett 60 liters kar. Tror du Otocinclus också funkar? De har jag tänkt ha ändå så ifall de äter trådalgerna så gör jag två flugor i en smäll liksom!
        Nix. Det kan jag säga av egen erfarenhet då minsta akvariet här hemma är fullt med trådalger. Otocinclusarna rör inte trådalger

        Dock kan du nog bekämpa dem med snabbväxande och mycket växter och växtgödning typ PMDD eller liknande.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • dancehall
          • May 2007
          • 306

          #5
          Ok :/
          Så du tror att de kommer fortsätta växa i mitt akvarium fast de redan fanns där innan?

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av dancehall
            Ok :/
            Så du tror att de kommer fortsätta växa i mitt akvarium fast de redan fanns där innan?
            Det kan jag inte svara på .. Du får väl chansa då
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • dancehall
              • May 2007
              • 306

              #7
              Jag får väl göra det, men tack för svaren!

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Rulla upp dem på en pinne (tex grillpinne eller gammal tandborste )varje dag tills de dött ut. Black Mollys äter lite grann på trådalger.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • dancehall
                  • May 2007
                  • 306

                  #9
                  Får göra det när de blivit längre. För tillfället är de ca 3-4 mm långa så finns inte mycket att rulla upp

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    knipsa av bladen alterftersom du får nya...
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • dancehall
                      • May 2007
                      • 306

                      #11
                      Ja, alltså, det är bara på en växt, och man kan väl säga att den har små korta trådar på alla bladen :/ Så frågan är om jag ska pilla bort alla trådar vart efter som, eller om jag ska ta bort växten helt innan det sprider sig?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...