Andmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #16
    Jag är nyfiken, har inte haft andmat. Att de snart täcker ytan förstår jag, men börjar de sedan också växa på djupet i stora klumpar, eller flyter de bara snällt på ytan? Vad är då så farligt med andmat?
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      De flyter på ytan men har de väl fått fäste så blir det så mycket att det blir ett tjockt lager på flera cm över hela ytan.
      Då kommer garanterat inte en gnutta ljus ner i karet, och även syresättningen kan haverera.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #18
        Det finns massor av folk som vill ha andmat, sätt ut en annons. Man brukar inte få någon slant för det, men du kan ju skicka mot porto och emballage kostnad.
        Jag brukar tigga andmat i akvariebutiken, då mina fiskar älskar det.

        Kommentar

        • mange016
          • May 2006
          • 341

          #19
          Bra ytcirkulation tycker jag att jag har, så all andmat blir ju bort "knuffat" i andra hörnet eller rättare sagt över halva akvariet och som vissa skriver så har det blivigt så mycket att det är ett tjockt lager där det ligger + att det virvlar runt i akvariet.. Får bli att rensa bort det som går idag och fortsätta framöver ..

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #20
            Ursprungligen postat av mange016
            Bra ytcirkulation tycker jag att jag har, så all andmat blir ju bort "knuffat" i andra hörnet eller rättare sagt över halva akvariet och som vissa skriver så har det blivigt så mycket att det är ett tjockt lager där det ligger + att det virvlar runt i akvariet.. Får bli att rensa bort det som går idag och fortsätta framöver ..
            Det får inte finnas något som "stoppar" cirkulationen på ytan, t ex andra flytväxter eller vanliga växter som når upp till ytan, innerfilter som går upp över ytan gör oxå att det finns en "lugn" del på ytan där andmaten kan "vila" och föröka sig. Annars är det bara att plocka så mycket på ytan så ofta som möljigt. Det går att på mekanisk väg utrota andmat, jag har gjort det i flera akvarium, men det krävs kontinuitet och tålamod.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            Arbetssätt...