Penselalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde L
    • October 2006
    • 241

    Penselalger

    Drar igång en ny diskution om denna plogoalg.
    Jag har nu haft denna i mitt kar i säkert ett halvår. Missprydande och retfull sitter den på blad, stenar och bakgrund. Jag har provat det mesta utan några större framgångar. EC körde jag dubbel dos i två veckor och det syntes inte en antydan till att algerna mådde dåligt. Det som hände var att det blev en konstig lukt från akvariet och att växterna såg ut till att må prima. Inget dåligt med det men algerna var kvar.
    Har köpt levande algätare också men det händer inget. Gobi var en fisk som ska ta av denna alg. Blackmolly ska ju också vara bra på att slita i håren. Siameser framför allt. Men jag ser ingen större förändring.
    Nu har jag som jag ser det bara två alt kvar. Riva ut allt ur karet och skrubba bort den med allt vad detta innebär. Detta bär emot då det är mycket växter och dom växer bra där dom står.
    Andra alt är väteperoxid. Har läst att detta ska vara effektivt. Men hur effektivt? Är rädd om fiskarna, vill inte exprimentera med deras liv som insats.
    Ni som vunnit kampen mot dessa alger, dela med er av eran erfarenhet.
    Mvh//Fredrik


  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Problemet brukar kunna vara att toffsarna sitter kvar även när dom dött.
    Mekanisk borttagning kommer säkerligen att behövas även om du får hejd på tillväxten.

    Ang. väteperoxid så har jag själv testat med 3% direkt i doserinsspruta.
    Det tar död på tofsarna gör det, men man måste skrubba ändå. Inga negativa effekter på fiskar vad jag kunde uppfatta.
    Väteperoxiden fungerar som ett oxidationsmedel och restprodukterna blir vatten och syre så några större problem är det inte.
    Senast redigerad av heeke; 10 November 2008, 12:01.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Så fort de börjar dyka upp så brukar jag plocka bort angripna blad, köra med EC, rensa filtret och göda. Då brukar attacken avklinga. Men har det gått långt så är det nog mekanisk rensning som gäller. Inga av min algätande fiskar inklusive dem du nämner ger sig på tofsarna.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Fredde L
        • October 2006
        • 241

        #4
        Fiskarna sliter och drar i håret. Man kan se hur små tussar svävar omkring i karet. Siameserna kanske bara tar dom nya algerna som man inte ser då dom dammsugar bladen.
        Ang väteperoxiden så trodde jag att man skulle behandla hela karet. Men det låter säkrare att göra punktbehandling.
        Vad är det som triggar igång en invation av dessa alger? Jag har hört svajigt ph. Men också att järn skulle vara en bov i det hela.
        Mvh//Fredrik


        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Problemet brukar kunna vara att toffsarna sitter kvar även när dom dött.
          Mekanisk borttagning kommer säkerligen att behövas även om du får hejd på tillväxten.
          +1

          Ang väteperoxiden så trodde jag att man skulle behandla hela karet. Men det låter säkrare att göra punktbehandling.
          Tänk på att du som heeke sa ändå måste skrubba bort dom manuellt även om du dödat dom (med väteperoxid eller EC spelar ingen roll).

          Vad är det som triggar igång en invation av dessa alger?
          Svajjiga CO2-nivåer.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Fredde L
            • October 2006
            • 241

            #6
            Men jag kör inte med co2. Byter vatten regelbundet och tycker jag sköter mig med den vanliga skötslen. Finns det något sätt att få stabila co2 nivåer i karet så jag slipper detta i fortsättningen?
            För övrigt så rev jag ut allt i karet igår, tvättade slimlinen med högtryck och hällde på väteperoxid över hela bakgrunden. Så förhopningsvis har det mesta dött.
            Mvh//Fredrik


            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Förändringar är generellt dåligt med avseende på alger. Dom triggas av att man håller på och rotar och bökar och aldrig låter akvariet stå och mogna.

              När du sänker vattenytan mycket så kommer inredningen en kort stund exponeras för luft som har väldigt mycket mer CO2 än vatten. För mycket gyttja/slam/bös/mulm i botten och filter och bakom bakgrunder ligger också och tar syre och producerar CO2 som kan bli lite svajjigt över dygnet.

              Att ha riktigt bra ytcirkulation som hela tiden ser till att vattnet är så mycket i ekvillibrium med omkringliggande luft är ett bra trick, samt att hålla gyttja/slam/bös/mulmnivåer låga utan att för den skull sabba den biologiska filtreringen eller rota runt för mycket i bottnen.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Fredde L
                • October 2006
                • 241

                #8
                Tack för bra svar. Ska nog se till att flytta upp utblåsen från pumparna då.
                Mvh//Fredrik


                Kommentar

                • fiskfjäll
                  • November 2008
                  • 1

                  #9
                  Hej Fredrik
                  Det som jag vet är bra mot penselalger är att täcka över akvariet i 2-3 dagar så att inget ljus kommer till.
                  Hälsningar fiskfjäll.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Större alger typ trådalger och penselalger är speciellt motståndskraftiga mot mörkläggning och kommer inte göra ett smack.

                    3 dagars mörkläggning är främst effektivt mot mindre alger typ kiselalger och cyano.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...