Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    #16
    Jag startade tråden för att få veta mer om mäsk eller om det finns något annat Co2-system man kan ha. För att helt enkelt få veta lite mer om Co2 till akvarium.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ok, då är jag med dig.
      Jag kan säga hur jag kört med co2 under min akvaristiska bana.
      Jag har testat den som även du provade, men med ganska dåligt resultat, mäsk i omgångar och även detta med varierande resultat men trots allt har det funkat väldigt bra i vissa lägen. Det handlar då om hur mycket tid man vill lägga ner, hur noga man sköter bytena av mäsken osv.
      Det jag under det senaste året gjort är med trycksatt system, tub med controller och detta sköter sig mer eller mindre automatiskt men är istället ganska mycket dyrare i inköp.
      Om jag vore i dina kläder skulle jag iaf prova med mäskmetoden och se om du märker någon skillnad, men tänk även på att du får göda lite extra med tex PMDD för att växterna ska må riktigt bra.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #18
        Behöver man byta vatten oftare/mer sällan? Påverkar det fiskarna eller vattnet något?

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #19
          Jo ibland får jag nog till det

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #20
            Ursprungligen postat av cillan
            Det blir det säkert. Jag har inte tänkt köpa den igen men jag tror heller inte att jag kommer börja med mäsk om inte någon kommer hit och kopplar ihop det, installerar det i akvariet, säger precis hur det ska vara och skötas, vad som kan hända och vad man gör i så fall.
            Lagar du god mat?
            Om inte så får du be sambon koppla ihop det..

            Vid gödning ska man som regel köra ett veckovis delvattenbyte för att nolla gödningen så man inte kör på för hårt, men sen o andra sidan är ett veckovis delvattenbyte helt normalt annars oxå..

            P.s. CO2 är kolkälla och inte gödning(pmdd)
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #21
              Kan väl erkänna att vi ibland är lite slarviga med delvattenbytena och det blir kanske inte varje vecka. Är det skadligt då om man kör med Co2?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Nejdå, det beror inte på co2 om du ska byta vatten utan det är som Gaffel skrev att veta hur du har det med gödningen.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...