Är detta Cyanobakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #16
    Ursprungligen postat av Passat
    Igår doserade jag med 2 ml.
    Jag har inte gjort något vattenbyte den här veckan, ska jag göra ett nu ikväll och dosera med 6 ml som du sa och då därefter täcka?
    Jag har inte lyckats få tag på någon spruta men jag ska förska gör nu som du har sagt ändå och hoppas att det går bra.
    Knalla in på apoteket och be om en 30ml doseringsspruta med vinklad pip.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #17
      Vad kan cyano bero på förutom kvävebrist? Jag har fått tillbaka min cyano trots att jag har höga nitratvärden enligt dropptest....... Trodde först det berodde på den syrefattiga sanden, men nu har jag bytt till grus så det var tydligen inte hela förklaringen.

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        #18
        Jag täckte Cynaobakterierna i lördags, är det imorgon torsdag som jag ska ta bort plasten?

        Ska jag göra ett vattenbyte i samband med detta?
        Hur går jag vidare?
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • Guest

          #19
          Ursprungligen postat av Björken
          Vad kan cyano bero på förutom kvävebrist? Jag har fått tillbaka min cyano trots att jag har höga nitratvärden enligt dropptest....... Trodde först det berodde på den syrefattiga sanden, men nu har jag bytt till grus så det var tydligen inte hela förklaringen.
          Om du precis bytt bottenmaterial så tycker jag cyano är normalt.
          Göder du med PMDD så ta hjälp av en spruta så du kommer under grusen o tryck i lite KNO3 där nästa gång du göder.
          Cyanon brukar dö ut självmant så fort kulturen kommer i gång i bottnen.
          (mina erfarenheter)

          @Passat
          Bäst är att vänta till nästa vattenbyte med att täcka av, fredag?
          Slamma inte grusen utan ta bara bort den döda cyanon.
          Skulle problemet komma tillbaka så gör bara om hela proceduren.
          (det är lätt att vinna över cyano)

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Triggas Cyano i ens akvarium är det oftast som vanligt pga ammoniumsvängning ofta i samband med låg syrehalt. Ofta är nitrathalten väldigt låg i förhållande till fosfathalten och just det förhållandet brukar öka risken för just Cyano istället för någon annan alg, men poängen är att det inte behöver vara låg nitrathalt och hög fosfathalt.

            Jag har haft min värsta Cyanoutbrott med skyhöga nitrathalter.

            En liten intressant infliktning där är att Cyano bildar extremt täta slemkolonier som kan sänka syrehalten där dom kan kvävefixera kvävgas (N2). Har man hög nitrathalt och låg syrenivå i bottnen så har man sannolikt en hel del kvävereduktion i bottnen NO3->N2. Gas som cyanokolonierna kan utnyttja. Varför dom skulle vilja använda N2 istället för NO3 låter jag vara osagt...
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Passat
              • February 2008
              • 611

              #21
              @Passat
              Bäst är att vänta till nästa vattenbyte med att täcka av, fredag?
              Slamma inte grusen utan ta bara bort den döda cyanon.
              Skulle problemet komma tillbaka så gör bara om hela proceduren.
              (det är lätt att vinna över cyano)[/quote]

              Tyvärr så är jag inte hemma på fredag, blir fullt upp i skolan och sedan åker jag bort över natten. Kan jag vänta tills lördag?
              Tack så mycket för hjälpen, jag hoppas att det är borta nu.
              240L SA
              70L
              54L

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                #22
                Så nu har jag tagit bort plasten och det har gett ett bra resultat.
                Tyvärr försvann inte Cyanon i framkanten. Ska jag köra om proceduren med mörkerläggning eller räcker det att ta en spruta KNO3 igen under sanden? se om det försvinner ändå?

                Sedan undrar jag också hur jag ska ta bort den döda? Jag skulle inte slamsuga botten men hur får jag bort det då?
                Ska jag ta ut det med händerna? men då är jag rädd att siprar iväg mellan fringrarna på mig.
                Ska jag ta något och skopa ut det?
                Förstod inte riktigt hur jag skulle bete mig.
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Triggas Cyano i ens akvarium är det oftast som vanligt pga ammoniumsvängning ofta i samband med låg syrehalt.
                  Varför får man ammoniumsvängningar och menar du låg syrehalt rent allmänt eller just i bottnen? Vad är det som gör att man får låg syrehalt? Dåligt drag i pumpen?? Djupt akvarium?? Vad kan man göra åt en låg syrenivå?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Ska jag köra om proceduren med mörkerläggning eller räcker det att ta en spruta KNO3 igen under sanden?
                    Cyano gillar KNO3 som alla andra alger. Däremot brukar Cyano ha övertaget och vara den alg som klarar lägst nitrathalter. Dvs om man ökar nitrathalten med KNO3 och har den konstant hög så minskar risken för att Cyano ska blomma upp.

                    Kommer det en ammoniumspik kombinerat med syredipp (t ex ett ruttnande fiskkadaver) så brukar Cyano blomma upp om nitrathalten är noll.

                    Men det betyder inte att Cyano hatar KNO3. Tvärtom. Den gillar kväve som alla alger, men klarar lägre nivåer av kväve/nitrat än någon annan alg.

                    Varför får man ammoniumsvängningar
                    En massa anledningar: Ruttnande mat, ruttnade fiskbajs, ruttnande fiskkadaver, ruttnande gamla växtdelar, ruttnande gamla alger, böka runt i bottnen osv osv..

                    och menar du låg syrehalt rent allmänt eller just i bottnen?
                    Allmänt, och har man en mass ruttnande bös i bottnen så kommer den bli väldigt syrefattig.

                    Vad är det som gör att man får låg syrehalt?
                    Ruttnande saker, dvs samma som ger ammoniumspikar. Man kan undvika det genom att ha en massa cirkulation, men lokalt kan syrenivåerna ändå bli låga. Cyano bildar t ex täta slemkolonier där dom kväver en del av underlaget och skapar så låga syrenivåer att dom kan kvävefixera. Kvävefixering är syrekänslig.

                    Vad kan man göra åt en låg syrenivå?
                    Se till att hålla bottnen och filtret friskt och fritt från saker som kan ligga och ruttna.

                    Märk dock att man kan överarbeta detta. En del drar igenom hela jäkla substratet med världens fetaste slamsug varenda vecka samtidigt som dom kokar sitt filter och gör allt kliniskt rent. Detta resulterar i att man decimerar den bakteriestam som hjälper till att ta bort ammonium..

                    Lagom är bäst.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Björken
                      • November 2005
                      • 1174

                      #25
                      Ursprungligen postat av defdac
                      En del drar igenom hela jäkla substratet med världens fetaste slamsug varenda vecka .
                      En sån skulle jag vilja ha . Tycker de brukar vara så ineffektiva....

                      Tack för övrigt för ett uttömmande svar!

                      / Maria

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #26
                        Ungefär hur ofta ska man egentligen rengöra bottensubstratet om man har normalbelastning av sydamerikanska fiskar och matar normalmycket?

                        Kommentar

                        • Guest

                          #27
                          Ursprungligen postat av Björken
                          Ungefär hur ofta ska man egentligen rengöra bottensubstratet om man har normalbelastning av sydamerikanska fiskar och matar normalmycket?
                          Menar du botten eller ytslammning?
                          I stort sett bottenslammar jag aldrig, utan jag går bara runt med häverten och duskar till växterna. Partiklar/döda växtdelar lossar då och dessa slammar jag bort.
                          Har man ett fungerande bottenmaterial och bra pump så behöver man nästan aldrig slamma, nerbrytningen sker automatiskt då.
                          Men fungerar det inte, så får man slamma. Så det är svårt att ge något mer exakt exempel på om och när du bör slamma.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...