Är detta Cyanobakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Är detta Cyanobakterier?

    Jag har fått en grön matta på min sand och jag undrar om detta är cyanobakterier eller om det bara är alger som har bildats på sanden för att den har legat still.

    Hade tidigare pansarmalar som böka runt i sanden så jag fick aldrig några alger på sanden.

    Så här det iaf ut i karet:


    På denna växt ser man också dessa gröna alger, den har även svartgråa alger osm jag inte heller vet vad det är för något.


    Jag tycker nog att det har ökat ganska mycket av detta gröna på några dar.
    Jag gödde tidigare med PMDD i detta kar , men fick sjukdomar och hade i medicin och har inte haft i PMDD på ca 3 veckor tror jag.

    Hur ska jag göra nu?
    Läste att någon hade använt Tetra universal tonic. Är det något som jag ska använda?
    Eller är det bättre med mörkläggning som jag har läst om.
    Hur länge ska man ha de?

    Jag har precis blivit av med sjukdomarna vad jag tror iaf, har bara guppyyngel och en mal kvar. Så jag vet inte hur mycket jag ska hålla på och experimetara och mixtra med detta kar, men jag vill inte att det gröna ska spridas sig ännu mer.

    Är det farligt för ynglen om jag mörkerlägger?
    240L SA
    70L
    54L
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ser iaf ut som cyano. Köpt general tonic men ännu inte prövat.
    Troligen inte farligt för ynglen vid mörkläggning men de får ju svårt att hitta maten dom dagarna.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #3
      Då va det som jag misstånkte..attans. Tycker detta kar borde sluta krongla men men.

      Men medlet kommer det att påverka vattenvärdet? Vet inte om jag vågar ha i massa medel när karet redan är i obalans.

      Jag trodde inte att man skulle mata under de dar som det var mörklagt.

      Men jag vet inte vilken medtod som är bäst till mitt kar. Att använda medel eller att mörklägga.
      Vet inte om jag lyckas mörklägga det ordentligt.
      Vad händer om man misslyckas med det?
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jadå, visst är det cyano.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av Passat
          Jag tycker nog att det har ökat ganska mycket av detta gröna på några dar.
          Jag gödde tidigare med PMDD i detta kar , men fick sjukdomar och hade i medicin och har inte haft i PMDD på ca 3 veckor tror jag.

          Hur ska jag göra nu?
          Börja med PMDD igen, punktdosera mängden KNO3 rakt över cyanon, dela upp dosen så att du kan göra detta 3gg i veckan, och dosera med en spruta så kommer du även åt cyanon under grusen.

          Varför slutade du med PMDD i samband med medicineringen?

          Du har cyanon på en bra öppen plats, försök täcka över den med något. Framkanten kan du alltid täcka med svart plast utifrån. Alltså den cyanon du har under grusen.
          Senast redigerad av Gäst; 07 November 2008, 00:43. Anledning: Tillägg

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Japp Cyano! Kvävegödningen får inte glömmas bort! Lycka till!
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • Passat
              • February 2008
              • 611

              #7
              Ursprungligen postat av Anettejt
              Börja med PMDD igen, punktdosera mängden KNO3 rakt över cyanon, dela upp dosen så att du kan göra detta 3gg i veckan, och dosera med en spruta så kommer du även åt cyanon under grusen.

              Varför slutade du med PMDD i samband med medicineringen?

              Du har cyanon på en bra öppen plats, försök täcka över den med något. Framkanten kan du alltid täcka med svart plast utifrån. Alltså den cyanon du har under grusen.
              De sa till mig i affären att jag hade fel växter i mitt kar för PMDD och att de gjorde att jag fick alger för att växterna inte tog upp alla näring som jag gav och de sa till mig att minska dosen.
              De sa också att eftersom att växterna inte tog upp all näring kunde de har gjort att det blivit ibalans och fiskarna blev sjuka.

              När jag hade medicinerat så skulle jag göra små vattenbyten varana dag och då visste jag inte hur jag skulle göra med PMDD, så jag tänkte att jag skulle köra igång igen nu när jag börjar med regelbundan byten, men hade jag vetat detta hade jag inte gjort så här.

              Tyvärr så har jag ingen spruta, men jag ska försöka att hälla KNO3 precis över området.

              Du sa att jag skulle täcka cyanon, kan jag ta en mörk glassbuke över det området?
              Ska jag då hälla KNO3 över området och sedan stänga in det?

              Ska jag försöka att plocka ut så mycket jag kan själv, genom att skopa bort det eller förvärrar jag det bara då?

              Känner att jag inte riktigt har kläm på hur jag ska göra.
              Senast redigerad av Passat; 07 November 2008, 19:53.
              240L SA
              70L
              54L

              Kommentar

              • Guest

                #8
                @Passat
                Allt det där om PMDD, sjukdomar, och inte hade rätt växter, var nog det dummaste jag hört denna vecka. (och då läser jag en hel inlägg på Zoopet )

                Givetvis ville dom sälja medicin till dig!

                Sen är ju frågan hur mycket växter du har och vilket ljus. Man skall inte övergöda PMDD, men det är inte samma sak som att det inte behövs.
                Du kan försöka suga upp cyanon med slang, (men det behövs inte) men rör inte runt i det.
                Och det enda sättet att punkdosera är med en spruta, har du tur så säljer apoteket en till dig.

                Och ja en glasbunke kan du ställa över cyanon, du kan ta vad som helst, bara det stannar. Man kan ta svart plast med och lägga stenar ovanpå.
                Täck i minst fem dagar, lyft inte för att titta om det försvunnit under denna tiden. Efter fem dagar finner du död cyano som du sen suger upp med slang.

                Innan du mörklägger så skall du ha i KNO3, och det blir bara punkdoserat en gång då om du skall mörklägga det.
                Ta då hela veckodosen, (och skippa 3gg/V) och börja inte med att överdosera utan återkom om akvarievolym, beysning, vilka och hur många växter du har.

                Kommentar

                • Passat
                  • February 2008
                  • 611

                  #9
                  Ja jag tyckte själv att det lät lite konstigt det de sa om PMDD eftersom att jag aldriog hört det tidigare, men men nu har jag iaf lärt mig den hårda vägen vad som kna hända om man slutar

                  Det är en 54 L kar med ett gäng guppyyngel och en ancistrus som skulle ha flyttat till mitt nya kar men där fick jag vita prick och sedan fick jag sjukdomar i detta kar så den har fått stanna.

                  Jag kommer tyvärr inte ihåg namnen på växterna, men jag lägger upp en bild på karet så ser du hur det ser ut i helhelt:



                  Belysningen är phillips aquarelle med en reflektor till det. HAr belysningen på ca 10-12 timmar.

                  Jag hade i en dags dos med PMDD igår, ska jag täcka idag? och låta det vara täck i fem dar?
                  Jag har ju på börjat 3gg/v ska jag forsätta med det?

                  Säg till om det är någon mer information som behövs om karet.
                  Tack så mycket för all hjälp
                  240L SA
                  70L
                  54L

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Hade jag varit du hade jag tappat allt förtroende för den butiken.

                    Fint kar! Och din cyano har du på ett så bra ställe du bara kan ha.
                    Skippa 3gg vecka, dosera så att din totala veckodosering blir 6ml av varje flaska redan i dag.
                    Täck cyanon i dag, både i, och sätt plast i framkanten (på utsidan av akvariet) som täcker den cyanon under gruset. Försök få i KNO3 (som skrivet innan,) under gruset först.

                    Sen avvakta i fem dagar.
                    Glöm inte bort att sköta om dina veckovattenbyten, 30-50%.
                    Dagen efter VB tillsätter du på nytt dina 6 ml PMDD.

                    Hur mycket har du doserat innan?

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #11
                      Vad matar du med? Kan vara läge att byta foder om fodret innehåller mycket kväve. Dr Bassleers är tex perfekt om man vill ha cyano.
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        • October 2002
                        • 604

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                        Dr Bassleers är tex perfekt om man vill ha cyano.
                        Jag matar med Dr Bassleers och har inga cyanobakterier. Nu matar jag ju inte med Dr Bassleers varje dag. Men jag tror att det är lätt gjort att man matar för mycket med Dr Bassleers, då det ser så lite ut när man matar, och då blir det några "nypor" till och det kan ju vara förödande.
                        Wilhelm
                        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                        www.ciklid.org www.aquafish.info

                        Kommentar

                        • Passat
                          • February 2008
                          • 611

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anettejt
                          Hade jag varit du hade jag tappat allt förtroende för den butiken.

                          Fint kar! Och din cyano har du på ett så bra ställe du bara kan ha.
                          Skippa 3gg vecka, dosera så att din totala veckodosering blir 6ml av varje flaska redan i dag.
                          Täck cyanon i dag, både i, och sätt plast i framkanten (på utsidan av akvariet) som täcker den cyanon under gruset. Försök få i KNO3 (som skrivet innan,) under gruset först.

                          Sen avvakta i fem dagar.
                          Glöm inte bort att sköta om dina veckovattenbyten, 30-50%.
                          Dagen efter VB tillsätter du på nytt dina 6 ml PMDD.

                          Hur mycket har du doserat innan?
                          Tack så mycket för att du gilla karet, växterna har tagit sig väldigt bra tycker jag.
                          Å tack för all hjälp nu tror jag att jag vet hur jag ska göra.
                          Igår doserade jag med 2 ml.
                          Jag har inte gjort något vattenbyte den här veckan, ska jag göra ett nu ikväll och dosera med 6 ml som du sa och då därefter täcka?
                          Jag har inte lyckats få tag på någon spruta men jag ska förska gör nu som du har sagt ändå och hoppas att det går bra.
                          Senast redigerad av Passat; 08 November 2008, 15:14.
                          240L SA
                          70L
                          54L

                          Kommentar

                          • Passat
                            • February 2008
                            • 611

                            #14
                            Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                            Vad matar du med? Kan vara läge att byta foder om fodret innehåller mycket kväve. Dr Bassleers är tex perfekt om man vill ha cyano.
                            Dr Bassleers har jag aldrig hört talas om, jag ger flingfoder som heter "Best friend" och räkmix och sedan varannan dag algtablett till malen.

                            Är detta bra foder eller ska jag byta ut något?
                            Gav tidigare också frystatremia, men de har jag tänkt att vänta med tills ynglen blir lite större ser ut som det är lite för stort för dem än.
                            240L SA
                            70L
                            54L

                            Kommentar

                            • Robin_Hedstrom
                              • January 2005
                              • 1818

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Jag matar med Dr Bassleers och har inga cyanobakterier. Nu matar jag ju inte med Dr Bassleers varje dag. Men jag tror att det är lätt gjort att man matar för mycket med Dr Bassleers, då det ser så lite ut när man matar, och då blir det några "nypor" till och det kan ju vara förödande.
                              Jag testade att bara mata med Bassleers i ett kar och det fick snabbt cyano. När jag slutade med Bassleers och körde flingor eller skalad artemia så försvann cyanon utan att jag gjort något annat.

                              Passat: Jag har ingen koll på vad som är bra foder men för mig är frysfoder alltid bäst.
                              /Robin Hedström
                              http://www.robinhedstrom.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...