Mitt växt experiment.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    Mitt växt experiment.

    Och så har då jag åxå trillat dit i växtfanatikernas värld.

    Varför jag startar denna tråd är för att följa mitt egna experiment med olika växter i olika akvarium och för att se hur olika preparat fungerar. Men även kanske få fler som inte är hemma på denna front att våga sig på detta med växter. Jag är ingen expert och jag tänker inte köpa mig en co2 anläggning, även om det kanske ger den mest ultimata växtexplosionen. Varför jag inte vill skaffa en co2 anläggning är för att jag inte direkt känner mig mogen för detta och dels för att jag har en klåfingrig unge som lyckats med det mesta vad det gäller mina akvariums pumpar, värmare och lysen. Jag vill alltså inte komma upp en morgon och se hur något akvarium står på max co2 dos!

    Jag kommer experimentera med 3st akvarium. Akvarierna är på 20, 54 och 112l. Jag har innan testat olika preparat som tex. JBL´s punktgödning och näringsfattiga växter vart snart finare, men det är ju ett jävla kladd att böka i gruset med dessa tabletter. Även testat flytande gödning i form av Sera och PMDD, dock ej seriöst. Med de sistnämnda gödningarna tyckte jag att det inte hände så speciellt mycket. Jag kommer nu testa ett "nytt" märke. Easy-Life ProFito och Easy-Life Easycarbo.

    Easy-Life ProFito är ett högkoncentrerat näringsämne som innehåller järn, kalium, mangan och många andra viktiga näringsämnen. Utan nitrat och fosfat.
    10ml/100l per vecka.

    Easy-Life Easycarbo är en mycket kraftig och effektiv kolkälla för dina akvarieväter. Kol är oerhört viktigt för växterna. 1ml per dag, upp till max 2ml per 50l per dag i akvarier med många växter.



    Presentation av akvarium.


    20l Aquaatlantis
    med 10W halogenlampa. Ingen doppvärmare.
    Grus: Råda 3-5mm Pump:Hydor Pico Temp:20-22 grader
    Växter: Echinodorus sp. "Ozelot" (Ozelot-svärdplanta), Cryptocoryne moehlmannii och någon form av Vallisneria.
    Invånare: Blå äppelsnäcka och 3 platy yngel.

    54l AquaEl med ett 15W PowerGlo. Värmare.
    Grus: Råda 3-5mm Pump: Eheim inner av något slag. Temp:23 grader.
    Växter: Echinodorus sp. "Ozelot", Microsorum pteropus (javaormbunke), Vesicularia dubyana (javamossa) och Anubias afzelii.
    Invånare: Slöjstjärt, Asiatisk filtreräka, Albinopansarmalar och Ancistrus sp.3.

    112l AquaEl med 2st 18W Aquarelle Aquastar. Värmare.
    Grus: Råda 3-5mm Pump: Fluval 4+ Temp: 25 grader
    Växter: Echinodorus sp. "Ozelot", Microsorum pteropus (javaormbunke), Cryptocoryne moehlmannii, Echinodorus quadricostatus (Kubansk bredbladig svärdplanta), Echinodorus bleheri (Paniculatus-svärdplanta) och Taxiphyllum sp. Flame Moss.
    Invånare: Minortetra, Platy, Blå Äppelsnäcka, Ancistrus sp.3, Seamesisk algätare, Prickig knorrmal och Chokladmal.


    Notis!
    Jag har läst att snäckor kan ta skada av stora doser av co2. Skalet krackelerar, bryts ner. Hur vida det är med räkor vet jag inte riktigt, men jag kommer forska mer i detta ämne.

    Hur jag kommer dosera.
    20l kommer få Profito enligt angiven dosering. Ingen Easycarbo.

    54l kommer få Profito enligt angiven dosering och 1ml/50l Easycarbo.

    112l kommer få Profito enligt angiven dosering och 2ml/50l Easycarbo.

    Bilder kommer!
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Välkommen!

    Genom att göra ditt "expriment" istället för att lyssna blint på vad "alla" andra säger kommer att ge dig mycket kunskap tillbaka.
    Sen att du kanske kommer fram till samma sak, lite beroende på vad du har för mål, är en annan sak.
    Det är en sak att nå de mål man strävar efter och en helt annan att förstå varför man lyckas.

    Lycka till!
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Jag har ett mål. Självklart vill jag ha finare och grönare växter, men även egen kunskap om detta. Jag är ingen kemist och kommer inte sitta och rabbla termer som ingen fattar. Jag kör den logiska biten. Tanken är sedan att jag ev. kommer köra igång ett stort växtakvarium baserad på mina kunskaper jag kommer få med mina experiment. Vem har inte velat ha ett stort fint växtakvarium i sitt vardagsrum att se på.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Kul att du vill fördjupa dig inom växtakvaristiken och hitta fram till PMDD och CO2 på ditt eget sätt...

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Lite taskigt att förkasta både Sera och PMDD när du inte körde någon kolkälla alls =)

          Dom burkarna med EasyCarbo kommer det bli ett jäkla klös i jämfört den som inte kommer få någon koltillsättning alls.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Lite taskigt att förkasta både Sera och PMDD när du inte körde någon kolkälla alls =)

            Dom burkarna med EasyCarbo kommer det bli ett jäkla klös i jämfört den som inte kommer få någon koltillsättning alls.
            Nä, det är sant, men eftersom jag inte direkt har vart så fördjupad i växtarkivet så hade jag inte ens en tanke på eller "blivit tillsagd via butik" att tillsätta kol med gödningen. Jag har mestadels ögnat igenom växtdelen men känner nu att jag vill prova nytt och i och med att jag har en hel del växter nu i mindre burkar vill jag testa dess effektivitet med de olika alternativen jag gör. Självklart förstår ju jag att det kommer bli bäst resultat med extra co2, men jag vill även se hur det påverkar fiskar, snäckor och räkor. Mina växter jag har har svarat bra på punktgödningen som jag följt rätt så exakt. Men mina växter har fått gått en längre tid utan gödning alls. Hela sommaren och vis del av våren, så gissa om de inte är direkt gröna. Jag skall fota så snart ungarna behaga somna.

            Oh... glömde skriva med att jag har egen brunn med rätt kalkhaltigt vatten. Dessutom glömde jag en växt i 54l karet som jag faktiskt inte vet namnet på. Liknar grövre gräs och jag har hit in tills inte lyckats fått det och växa något vidare. Nogrant skall vara nogrant.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Så här ser alltså akvarierna ut. Växterna är inget att hurra för direkt, men de lever. Den sista bilden visar hur växterna i 20l burken ser ut. I 112L akvariet har jag ett alg angrepp på framförallt rutorna och skiten sitter som berget. Skall försöka skrapa bort det inför nästa fotografering.
              //Camilla
              Bifogade filer
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Klinten
                • July 2007
                • 1313

                #8
                - Bra tråd du startat! Själv är jag av den uppfattningen att om man inte provar sina vingar kommer man aldrig kunna flyga. Självklart skall du testa dig fram som du gör och inhämta nya kunskaper som på sikt ger en dig utmärkt grund för ytterligare insikter.

                Jag provar gärna lite egna vägar, trots att facit redan finns, av den enkla anledningen att jag med egna ögon vill se "om saker fungerar"! Den late väljer ofta att gå i andras fotspår och frånsäger sig därmed glädjen att upptäcka eller få saker bekräftade!

                Som jag skrev i min blogg tidigare så testade jag att köra med vanlig blomstergödning i en liten burk med en växt samt några yngel. Efter en månad var resultatet entydigt! Växten trivdes och stod grön och grann medan ynglen dog. Vad dog då ynglen av? Det visade sig att PH hade sjunkit dramatisk och det var anledningen. Det hade kunnat förebyggas genom flitigare vattenbyten.

                Jag(elak som man är) offrade några yngel på detta sätt men lärde mig något litet nytt.

                ..så med andra ord kommer jag följa denna tråd med vanligt nyfiket intresse
                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Vad dog då ynglen av? Det visade sig att PH hade sjunkit dramatisk och det var anledningen
                  Blomstergödning innehåller ammonium som ger nitritspikar...

                  pH:t i sig är helt ofarligt, även om extrema pH-värden kan tyda på att något farligt är i görningen.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Blomstergödning innehåller ammonium som ger nitritspikar...

                    pH:t i sig är helt ofarligt, även om extrema pH-värden kan tyda på att något farligt är i görningen.
                    Otroligt bra när man lär sig något på egen hand, men lite synd när man drar fel slutsats av sina experiment...

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #11
                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Otroligt bra när man lär sig något på egen hand, men lite synd när man drar fel slutsats av sina experiment...
                      Som sagt. Alla är inte växtfantaster från början. Att sitta och läsa en sida om olika ämnen, vad de gör, uträkningar på doseringar och andra värden är för mig ointressant. Vissa ämnen är skadliga andra inte. Vissa fungerar med fiskar, andra inte. Det enda jag vill göra med detta experiment är att göra något kul med det hela, relativt billigt och enkelt. Som andra vanliga akvarister kan ta del av, okunniga och kanske intressant för den person som redan ser sig som fullärd inom växtdelen.

                      Jag har en gång själv stirrat mig blind på hur alla kunniga gjort och för mig själv vart det utplåning. Så hellre testa sig fram till något som fungerar bra för mig än att lyssna fanatiskt på de "bästa".
                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #12
                        Ursprungligen postat av C.Ciklid
                        Som sagt. Alla är inte växtfantaster från början. Att sitta och läsa en sida om olika ämnen, vad de gör, uträkningar på doseringar och andra värden är för mig ointressant. Vissa ämnen är skadliga andra inte. Vissa fungerar med fiskar, andra inte. Det enda jag vill göra med detta experiment är att göra något kul med det hela, relativt billigt och enkelt. Som andra vanliga akvarister kan ta del av, okunniga och kanske intressant för den person som redan ser sig som fullärd inom växtdelen.

                        Jag har en gång själv stirrat mig blind på hur alla kunniga gjort och för mig själv vart det utplåning. Så hellre testa sig fram till något som fungerar bra för mig än att lyssna fanatiskt på de "bästa".
                        //Camilla
                        Absolut! Kör hårt!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Så hellre testa sig fram till något som fungerar bra för mig än att lyssna fanatiskt på de "bästa".
                          Låter exakt som mig. BTDT. Det är lärorikt och roligt. Även för oss "experter" då vi får öva oss lite på att förutsäga resultat och kanske tom rota fram lite konkreta gamla dammiga kunskaper.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Låter exakt som mig. BTDT. Det är lärorikt och roligt. Även för oss "experter" då vi får öva oss lite på att förutsäga resultat och kanske tom rota fram lite konkreta gamla dammiga kunskaper.
                            Men sedan måste väl även du erkänna DefDac, att ju mer man lär sig desto mer inser man hur mycket mer det finna att lära sig och experimentera med... Det är ju lite det som är tjusningen med denna hobby. Att man aldrig blir fullärd, och att man kan ha otroligt roligt oavsett nivå.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jo men det är ju så självklart att jag inte, tillskillnad från andra, måste påminna mig själv och andra om att det är så. En del behöver övertala sig själva om att dom inte är unga nog att veta allt osv =)

                              Jag tror det är sådana som mig och Camilla och t ex BluesBoy mfl - som gärna delar med sig av sina misstag som faktiskt tycker det är roligt att lära sig och experimentera. Ifrågasättandet och nyfikenheten är viktigt, liksom insikten att korvstoppning är någonting hemskt fel.

                              Jag ser allt det i den här tråden och jag myser naturligtvis. =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...