Paketera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    Paketera

    Många som säljer växter på tradera, Hur löser de frakten? De brukar ta 11:- eller 22:- i snitt.. Men hur är det köpt? Hur fasen paketerar/skickar dem det då? Kanske någon som köpt och kan förklara...

    Simon
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det är väldigt simpelt, iaf så länge det är några plusgrader eller mer.

    Det finns ju flera sätt, men detta kör jag när jag skickar växter, och än har ingen mottagare klagat.

    Väkterna lindas in i fuktigt tidningspapper.
    Detta läggs i en plastpåse (typ fryspåse) och man suger ut nästan all luft och knyter igen.
    Ner med allt i ett vaderat kuvert eller någon liten kartong.
    Eventuellt tommrum fylls med lite ihop knycklat tidningdpapper.

    Själv kör jag oftast med förfrankerade vaderade kuvert från posten. Lite dyrare, men smidigt.

    Dom som tar 11/22kr för frakten har antagligen packmaterialet tillgängligt redan, tex mjölkpaket klippta/vikta i lämplig storlek för att inte bli "skrymmande".
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #3
      Tack,

      Hur mycket kostar det om jag tex, paketerar skiten själv och sedan "väger in" det på posten? priset per gram eller dyl menar jag..

      Kommentar

      • jonnyboy87
        • April 2008
        • 44

        #4
        Jag har skickat växter som jag sålt via tradera, precis som heeke skrev så blöter jag upp tidningspapper som jag lägger växterna i, sedan in i en fryspåse, jag virar sedan lite tidningspapper runt påsen och lägger allt detta i ett vanligt kuvert.

        Posten väger paket per gram har du tex ett brev eller paket som väger 100gram betalar du 11kr, är paketet längre än 25cm långt eller 3cm högt får du betala en skymmande avgift på 11kr extra. Du kan annars titta på posten.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag skvätter ner lite akvarievatten och blåser upp påsen lite för att få extra CO2 och luft som isolerar bra och så att inte kuvertet kan mosas.

          CO2:n används troligvis inte då det är ganska kolsvart inne i kuvertet, men ofta får påsarna ligga färdigpacketerade utanför kuverten några dagar innan jag skickar dom. Ofta nära ett fönster.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            För 11:- är det nog inte mycket till vaddering... 100g är inte mycket om man skall skicka växter...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det beror ju på hur mycket man skickar

              Sist jag skickade så skickade jag ett sprängfyllt XL-kuvert (postens förfrankerade vadderade) Jag menar så sprängfyllt att det endast med lite försiktigt våld gick ner i postens gula låda.
              Det vägde inte mer än ca 500g totalt
              Då var det ingen mer vaddering än själva kuveret utan det var bara fyllt med påsar enligt vad jag skrev tidigare.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                För 11:- är det nog inte mycket till vaddering... 100g är inte mycket om man skall skicka växter...
                Jo det är det faktiskt. De flesta paket jag packar ligger under 100gr.
                Växter väger nästan ingenting, emballage av mjölkkartong och tidningspapper likaså.

                För mer om emballering/porto kolla in min packningsguide här: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=3682

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anettejt
                  Jo det är det faktiskt. De flesta paket jag packar ligger under 100gr.
                  Det kanske bara är en definitionsfråga om vad vi kallar för lite resp mycket växter... De flesta paket jag packat (med växter från mitt 980 liters växtakvarium) har legat över 100 gram...
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av petnym
                    Det kanske bara är en definitionsfråga om vad vi kallar för lite resp mycket växter... De flesta paket jag packat (med växter från mitt 980 liters växtakvarium) har legat över 100 gram...
                    Då är du för generös!
                    Vill du ha min adress?

                    Kommentar

                    • sting
                      • September 2007
                      • 481

                      #11
                      Bra tack! Vinklar frågan lite då Hur skickar man enklast arter så som vallisneria? Vilken storlek är bäst för växten osv..

                      Kommentar

                      • Stoffe.B
                        • November 2007
                        • 459

                        #12
                        Ursprungligen postat av sting
                        Bra tack! Vinklar frågan lite då Hur skickar man enklast arter så som vallisneria? Vilken storlek är bäst för växten osv..
                        Min skruvvallisneria skickades som i en grön liten påse. Sen ett kuvert över det. Vallisnerian var väl som högst 30 cm, så den var lite lätt rullad(som en slang ungefär^^), så den skulle passa in. Sen var det ju en bit papper snurrad runt rötterna. Men annars vare inget speciellt.
                        54L ---------
                        222L

                        Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av sting
                          Bra tack! Vinklar frågan lite då Hur skickar man enklast arter så som vallisneria? Vilken storlek är bäst för växten osv..
                          Jag kör samma sätt att packetera som defdac fast låter dom inte ligga mer än nån timme och aldrig haft några missnöjda kunder på tradera, brukar oftast ta skott på runt 10cm av dom så slipper man rulla bladen och dom har tillräckligt med rötter att ta fart i ett nytt kar sen.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...