Krukväxter i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    Krukväxter i akvarium?

    Har funderat på det här med att ha vanliga krukväxter i akvarium. Fick tips av morsan att "fredslilja" klarar sig under vatten. Köpte två såna till mitt malawi-kar och det ser riktigt bra ut och dom är robusta så ingen äter dom eller drar upp dom. Men sen kom jag på att dom kunde vara besprutade men har inte märkt något annorlunda i karet.

    Till frågan:
    Är krukväxter besprutade? Kan man göra något så det inte skadar akvariet isf?
    Finns det fler krukväxter som kan leva under vatten?

    Tack på förhand!!
  • maggan55
    • September 2008
    • 219

    #2
    Jag har i flera år haft fredslilja hos mina fiskar, funkar bra. Lätt att föröka så man kan byta ut när dem börjar se risiga ut.

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Inga "krukväkter" klarar sig någon längre tid under vatten.
      Fredslilja/fredskalla klarar sig ett tag. Kommer den direkt från en kruka där den stått ovan vatten så kan den nog gå ganska fort innan den börjar ruttna.

      Räkna som sagt inte med att den håller sig fin särskilt länge, några månader med lite tur, men börjar den väl ruttna så ställer den bara till problem i karet, så mitt tipps är att du byter ut den mot tex en Anubias. Ser hyffsat lika ut, men är en akvarieväxt och klarar sig alltså under vatten.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ursprungligen postat av maggan55
        Jag har i flera år haft fredslilja hos mina fiskar, funkar bra. Lätt att föröka så man kan byta ut när dem börjar se risiga ut.
        Som sagt bättre med riktiga akvarieväxter som man inte behöver byta ut för att dom blir "risiga"
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • maggan55
          • September 2008
          • 219

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Som sagt bättre med riktiga akvarieväxter som man inte behöver byta ut för att dom blir "risiga"
          Har funkat bra här. Även vattenväxter byter jag ut i bland när de blir "risiga".

          Kommentar

          • Jerry_ciklid
            • January 2008
            • 476

            #6
            Här fick man dubbla budskap...

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              hehe, så är det alltid i akvarievärlden. det som funkar för en funkar inte alls för en annan... men jag håller med heeke i denna fråga. övervattensväxter klarar sig inte under vatten en längre tid. att undervattensväxter blir risiga beror nog på för lite ljus/näring.
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Jerry_ciklid
                • January 2008
                • 476

                #8
                Eftersom jag har Malawi som gärna bökar och käkar upp växterna så ville jag inte kasta ut för mycket pengar, därför testade jag detta. När dom blir dåliga så kan jag byta ut dom för en billig peng eller nalla några av morsan när man är på besök där

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  men du äventyrar ju ditt akvarievatten genom att vara (förlåt) dumsnål! när växterna börjar bli sämre så ruttnar dem ju, vilket gör vattnet dåligt. bättre då att köra på javaormbunke eller anubis. kanske t.o.m plastväxter?
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • Jerry_ciklid
                    • January 2008
                    • 476

                    #10
                    Så sant. Men tyvärr har jag sju mil till närmsta bra djuraffär. Men jag håller med dig. Händer ju att jag är åt det hållet så jag ska kolla upp det. Har något emot plastväxter, har intesett några som jag tycker ser levande ut...
                    Tack för förslag!

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      jag håller med dig, plastväxter ser för plastiga ut! men som sagt, kolla upp lite hårdare undervattensväxter, typ dessa som nämnts redan (alltså inte fredskalla!) men se upp för dracena som också säljs som undervattensväxt men som inte är det. däremot är den perfekt i terrarium med rötterna i blöt bara!

                      lycka till nu!
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • Jerry_ciklid
                        • January 2008
                        • 476

                        #12
                        Tackar. Anledningen till att jag vill ha växter i ett Malawi-kar är att jag tycker karet ser mer levande och iögonfallande ut, fisken får fler ställen med skugga m.m...
                        Nu finns det garanterat dom som tycker tvärtom men det är min personliga åsikt och det är mitt kar

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Jag brukar köra Vallisneria i malawiburkar, de är suveräna ur flera praktiska synvinklar, den trivs med vattnet, den växer på bra, utan att man behöver ta skott och plantera vilket gör att beståndet växer utan problemet med nyplanterade plantor som lätt grävs upp. Visserligen måste de första plantorna etableras antingen innan fiskarna sätts i/blivit stora eller med extra åtgärder mot uppgrävning. De bildar täta sjok, som är bra skydd/revirdelare, färgen tycker jag framhäver många malawis färger på ett bra sätt. Vallisneria lär finnas naturligt i sjön, vilket kan tilltala/blidka nördarna.

                          Förutom att krukväxter dör och förstör vattnet är de normalt sett behandlade med bekämpningsmedel precis som du befarande, och inte sällan typ "bladglans", fast just det vet jag inte om det är farligt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Normala akvarieväxter hjälper till att bryta ner överskottsprodukter som kväve och fosfor i akvariet och dessutom så syresätter de vattnet.

                            Krukväxter fungerar tvärtom - dvs de tillför överskottsprodukter och dessutom så förbrukar de syre under tiden de bryts ner.

                            Så kontentan är att det bara är negativt med krukväxter i akvarium eftersom de försämrar miljön i akvariet - i så fall är det bättre med plastväxter eftersom de åtminstone inte försämrar akvariemiljön.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • MattiasL
                              • September 2006
                              • 1479

                              #15
                              Man kan ju använda digitala växter i karet! De blir aldrig risiga!




                              (I skärmsläckarkaret så klart!)
                              Qui audet adipiscitur!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...