Tips på annorlunda skruv växter!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maraschino
    • September 2008
    • 178

    Tips på annorlunda skruv växter!?

    Vi satte Vallisneria americana i karet som jag köpte via nätet, de såg lite genomskinliga ut när jag packade upp de, men var spänstiga. Efter en vecka i karet blev de bara sämre och har börjat vissna eller vad nu vattenväxter gör! Jag tror att de hade blivit frusna påvägen hit..

    Nu tänker jag plocka bort de och peta ner en annan växt så ska sambon få åka på växt jakt i Sthlm nästa vecka han jobbar.

    Vill gärna ha något som inte alla har och som är tåliga till vårt hårda vatten, ska helst inte bli högre än 45cm. Vill oxå att de är skruvade eller på annat sätt iögonfallande. Gärna tips på jättelåga växter oxå, funderade på sånna som ser ut som gräs, minns inte vad de heter just nu..

    Så alla tips kollas upp!!
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Jag tänkte på skruvnating när jag läste din fråga. Den tål i alla fall hårt vatten (t o m bräckt). Fast det är nog bara blomstjälken som är skruvad. Inte helt lätt att få tag i heller kanske. Krusnate är en annan ovanlig akvarieväxt som är inte skruvad men vågig. Den är svår men inte omöjlig att odla. Jag lyckades några månader en gång. Jättesnygg.

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Släktet Vallisneria rymmer bladn de mest härdiga växterna man kan ha i akvarier, skruv-varianterna är inte de mest härdiga i de släktet, men de tillhärfortfarande härdighets-eliten bland akvarieväxter.

      När Vallisneria dör på det sättet du beskriver brukar det röra sig om näringsbrist. När man köper av butik händer det att i princip hela rotsystemet är avkapat, särskilt när de säljs i små krukor. Utan rotsystem kan det vara svårt att få dom att klara sig, så kolla det innan du köper.

      Om det rörde sig om plantor med intakt rotsystem är min gissning att du har väldigt ren/näringsfattig botten, och om du får tag på skruvvallis med intakt rotsystem kan du prova att ge dom bottengödning. Alternativt rejält med PMDD.

      Jättelånga växter som gillar hårt vatten, Cryptocoryne usteriana, inte heller så där våldamt ovanlig, men väldigt lätt, iaf i hårt vatten, och har buckliga blad.

      Hur hårt vatten har du?

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Echinodorus Vesuvius... en annorlunda och kul skruvväxt
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        Arbetssätt...