Lurad? Fredskalla eller Anubias

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Lurad? Fredskalla eller Anubias

    Ja, jag tror att jag blivit lurad eller lurat mig själv. Var in på zoo idag och handlade hem 4 guramisar och två växter. Frågade om det var Anubias (det var så många att det var svårt att se) och de svarade att det var det. Men nu när jag kommer hem och sätter ner dem i karet så ser de inte ut som de anubias jag haft. De har längre blad och är mycket ljusare. I krukorna de kom i var det både ull och jord och det verkade också lite märkligt tycker jag. Akvarieväxter är väl inte odlade i jord?

    Och det värsta är att jag betalade 50:-/st för dem också Är det bara att dra upp dem tror ni?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Fridas
    Ja, jag tror att jag blivit lurad eller lurat mig själv. Var in på zoo idag och handlade hem 4 guramisar och två växter. Frågade om det var Anubias (det var så många att det var svårt att se) och de svarade att det var det. Men nu när jag kommer hem och sätter ner dem i karet så ser de inte ut som de anubias jag haft. De har längre blad och är mycket ljusare. I krukorna de kom i var det både ull och jord och det verkade också lite märkligt tycker jag. Akvarieväxter är väl inte odlade i jord?

    Och det värsta är att jag betalade 50:-/st för dem också Är det bara att dra upp dem tror ni?
    Det finns flera olika Anubias-arter i handeln och en del av dessa är rätt stora så det behövs nog ett foto för att man skall kunna avgöra vad det är.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Okej, ska försöka få till en bild =)
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #4
        Nu har jag försökt att få till en bild. Hoppas att någon kan se vad det är

        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Nja, inte ser det ut som Anubias... och om så vore fallet så kan du inte plantera den så med ev rotstock under sanden.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Fredskalla.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Ja det var det jag trodde Visserligen borde jag vara bättre på att skilja dem åt efter 2 år som akvarieägare, men å andra sidan är det dumt att de i butiken säger att det är en anubias när man frågar, trots att det inte är det. Blir ju fel att ta betalt för något som det inte är.

              Angående rotstocken så har jag satt alla mina Anubias på samma sätt i de andra karen och det har inte varit något problem. Har en Anubias Nana som suttit så i 1,5år på samma ställe och växer och frodas. Om jag inte trycker ner dem ordentligt så drar malarna och slöjstjärten upp dem på en gång och då hittar jag dem flytandes vid ytan. Vet inte riktigt hur jag sa sätta dem annars..? Slöjstjärten vill ju inte inse att han inte har gröna fingrar
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                bara att gå tillbaka o kräva pengarna tillbaka, det är ju en ljugit för dig! jag tror inte det är några problem alls att byta
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • Jenny054
                  • May 2007
                  • 920

                  #9
                  Garanterat en fredskalla.
                  Kommer inte överleva länge under vatten!
                  The fish is jumping.....
                  Bloggen:
                  http://aquastyle.blogspot.com/
                  Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Ja, det är för trist att de säljer sånt för undervattensplantering! Riktigt dåligt!
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • Jenny054
                      • May 2007
                      • 920

                      #11
                      Riktigt jävla pissdåligt är det!
                      The fish is jumping.....
                      Bloggen:
                      http://aquastyle.blogspot.com/
                      Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fridas
                        Ja det var det jag trodde Visserligen borde jag vara bättre på att skilja dem åt efter 2 år som akvarieägare, men å andra sidan är det dumt att de i butiken säger att det är en anubias när man frågar, trots att det inte är det. Blir ju fel att ta betalt för något som det inte är.

                        Angående rotstocken så har jag satt alla mina Anubias på samma sätt i de andra karen och det har inte varit något problem. Har en Anubias Nana som suttit så i 1,5år på samma ställe och växer och frodas. Om jag inte trycker ner dem ordentligt så drar malarna och slöjstjärten upp dem på en gång och då hittar jag dem flytandes vid ytan. Vet inte riktigt hur jag sa sätta dem annars..? Slöjstjärten vill ju inte inse att han inte har gröna fingrar

                        bind fast dom på en rot/sten med en tunn fiskelina, tryck ner den så långt att de smala rötterna kommer ner i sanden och rotstocken ligger prexis ovanpå sanden.

                        är roten/stenen tillräckligt stor kan ingen fisk dra upp plantan.


                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        Arbetssätt...