Fel på flytväxterna - brist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Fel på flytväxterna - brist?

    Mina flytväxter (Limnobium laevigatum tror jag det är?) mår inte så bra. Vissa blad får små skador, gropar, på undersidan, medan resten av bladet ser friskt ut (se sista bilden). Till slut blir dessa skadade blad bleka, gula och vissa får stora hål rakt igenom.

    Först trodde jag någon matglad typ var problemet. Möjligtvis physasnäckorna? Men de ska ju inte äta växter, och någon på skaldjursforumet tippade på någon brist.

    Någon här som vet vad det kan vara och vad man kan göra åt det? Börjar tröttna på att plocka fula blad...

    (Någon brukar fråga, så jag tar det med en gång: 63 liter, med black mollys, microrasbora kubotai, red crystal, och lite småsnäckor. TMG och EasyCarbo doserat ngt i underkant, 27 grader, ett GroLux och ett Aquarelle, 15W. Övriga växter växer och ser pigga ut.)
    Bifogade filer
  • Lysmask
    • March 2007
    • 251

    #2
    Har du heltäckande ramp eller nåt på det karet? Mina Limnobium trivdes iallafall inte under ramp det blev för fuktigt. Har flyttat dem till ett öppet kar och dem ser redan finare ut...
    205 l, 31 l
    Mvh Lisa

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Förmodligen kväve och/eller fosfor-brist (med tanke på att dom får tillräckligt med ljus, tillräckligt med CO2 from luften och mikronäring från TMG).

      Du behöver isåfall dosera KNO3 och KH2PO4 tex via PMDD.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Lysmask: Jag har haft akvariet öppet med enrörsramp i somras (för värmens skull), och nu och i våras har jag täckglas och heltäckande ramp, så det verkar tyvärr inte gjort någon skillnad. Bilderna togs när akvariet varit öppet några månader.

        Defdac: Nitratet har legat runt 1 eller strax över när jag kollat. Jag har en flaska TMG+ hemma, kanske ska börja att prova med det först då? Det ska ju innehålla kväve och fosfor också om jag minns rätt.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Stämmer bra!
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Förmodligen kväve och/eller fosfor-brist (med tanke på att dom får tillräckligt med ljus, tillräckligt med CO2 from luften och mikronäring från TMG).

            Du behöver isåfall dosera KNO3 och KH2PO4 tex via PMDD.
            Ja, då var jag inne på rätt spår då... Tänk att sniglarna alltid får skulden..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Ja, då var jag inne på rätt spår då... Tänk att sniglarna alltid får skulden..
              Jepp, du har så rätt!
              Får väl skylla på att de såg mycket skyldiga ut, särskilt de som satt på undersidan bladen.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Salta Katten
                Jepp, du har så rätt!
                Får väl skylla på att de såg mycket skyldiga ut, särskilt de som satt på undersidan bladen.
                Ha ha.. Ja, jag misstänkte ju också sniglarna förrut för de små runda hålen i bladen på en speciell planta. Det visade sig ju också vara brist..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                Arbetssätt...