fula växter!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paroonen
    • April 2007
    • 282

    fula växter!!!

    Undrar bara varför mina vallisneria blir så ful (alger mm)
    Dom är placerade vi utblåset. Jag har fått för mej att det är det som är problemet, kan det vara så?
    Kör med pmdd å co2
  • ajs
    • July 2008
    • 107

    #2
    Mina är också luddiga, de verkar även lösas upp efter ett tag och bli till smala trådar
    har bra vattenvärden, kanske lite högt KH men det ska inte vara så illa... :P
    636L Malawi
    105L Växt/ Sällskap
    69L Yngel i väntan på Hona
    Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

    Kommentar

    • linda.n
      • March 2008
      • 459

      #3
      mina med, och faktist är de som sitter närmast utblåset fulast ...
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

      Kommentar

      • ajs
        • July 2008
        • 107

        #4
        Att de som sitter nära utblåset är fulast kan ju bero på sediment som tar sig igenom filtret eller följer med vattenströmmen och fastnar på växterna.
        636L Malawi
        105L Växt/ Sällskap
        69L Yngel i väntan på Hona
        Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

        Kommentar

        • Paroonen
          • April 2007
          • 282

          #5
          och vad behöver man göra??
          kan man inte ha växter vid utblåset?
          har jag för kraftig pump (fx5)
          karet är på 540liter, kh brukar jag hålla på 4 och ph är 6,7 med kontroller belysningen är 0,6watt per liter
          i övrigt så växer det bra

          Kommentar

          • Paroonen
            • April 2007
            • 282

            #6
            ingen som kan hjälpa mej??

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              hur fort växer dom?
              mina drar iväg upp till en halvmeter i veckan så jag måste kasta massa nya skott och dom blir så långa att jag normalt klipper bort den delen det börjar bli alger på

              Kommentar

              • Paroonen
                • April 2007
                • 282

                #8
                ja vet inte riktigt men jag får klippa dom typ en gång i veckan för ljusets skull. Men en halvmeter vetjag inte riktigt om dom gör men dom förökar sig som grodyngel så mycket har man kastat å gett bort

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Ursprungligen postat av Paroonen
                  ja vet inte riktigt men jag får klippa dom typ en gång i veckan för ljusets skull. Men en halvmeter vetjag inte riktigt om dom gör men dom förökar sig som grodyngel så mycket har man kastat å gett bort
                  ok men blir det alger på bladen du klippt då eller var är problemet?
                  ett tips kan annars va att dra upp dom blad som blivit för långa så du bara har dom nyare bladen kvar, dom är ju lätta att dra upp hela blad från om man bara gör ett litet ryck.
                  jag vet att det inte riktigt va vad du frågade men jag tror vissa arter har lättare att få alger på bladen än andra oavsett placering och mina vallisneria står allra längst från utblåset och verkar oxå ha lättare att få alger på bladen än många av mina andra växter.

                  Kommentar

                  • Paroonen
                    • April 2007
                    • 282

                    #10
                    men det verkar som dom som står vid utblåset löser upp sig typ

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Hmm löser upp sig? kan du fixa nån bild? inte bara så att dom blåser sönder av vattenstrålen?

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Vallisneria gillar näring, de är inte särskilt ljuskrävande, och är inte särskilt gynnade av våldsamt starkt ljus. När vallisneria i naturen växer i fullt solljus är de ofta täckta med alger. Har man rejält kraftig belysning kan det vara lättare att få riktigt snygg vallisneria om man sätter den på en mindre ljus plats i akvariet.

                        Att klippa av bladen belastar plantorna, det kostar energi för dom, vilket gör det ännu lättare för algerna att konkurrera.

                        Om vallisnerior löser upp sig, typ dör, rör det sig oftast om näringsbrist. En del alger är gynnade av stark ström, om akvariet i övrigt passar sådana alger kanske man gör bäst i att inte den mest starka strömmen från filtret träffa någon ytan innan den avtagit i styrka.

                        Kommentar

                        • Paroonen
                          • April 2007
                          • 282

                          #13
                          ok jag ska snart möblera om i karet så då får jag lösa det
                          tack för hjälpen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...