effektiv algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vmax4ever
    • April 2005
    • 198

    effektiv algätare

    Har nu fått lite fina prickar i nya karet, mycket pga av en mindre chockstart och undrar vad för firrar eller snäckor man ska ha om man vill ha effektiva algätare.

    Har ett 720l med 5 olika växter så dom får inte komma till skada, sen är det kardinaltetror,tigerbarber,rödmunstetror,glödbands tetror,marmorgurami,eldstjärt,pleco l003,Långnosad synodontis, ögonfläcks-synodontis

    Så vad ska man införskaffa och ungefär hur många?
    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den
  • malu
    • February 2008
    • 127

    #2
    Jag är ingen expert i ämnet men har nyligen skaffat två siamesiska algätare som har varit jätteduktiga på att äta alger på växter och roten i mitt 90 l akvarium, dessutom är de väldigt fina. Kan varmt rekommendera dem.

    malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Ursprungligen postat av malu
      Jag är ingen expert i ämnet men har nyligen skaffat två siamesiska algätare som har varit jätteduktiga på att äta alger på växter och roten i mitt 90 l akvarium, dessutom är de väldigt fina. Kan varmt rekommendera dem.

      malu
      Ingen bra idé ihop med Eldstjärt.
      Men jag kan hålla med om att de är himla bra på tofsalger och liknande, och mycket charmerande
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Vet faktiskt ingen bra algeätare som äter gröna prick alger. Fick lära mig att de uppstår av låg fosfat halt.
        PMDD hjälper till att få bort problemet.

        Lycka till
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Nej någon algätare lär inte lösa problem med prickalger. De triggas mycket riktigt av låga fosfatvärden.

          PMDD är svaret.

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Det stämmer. vare sig snäckorna eller ancistrusen eller siamesen bryr sig särskilt mycket om prickalgerna. Algskrapa och mer fosfat är det som behövs.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • vmax4ever
              • April 2005
              • 198

              #7
              hmm kör pmdd redan, tror mer detta beror på att det inte infunnit sig nån riktig balans än, har tyvärr inte po4 i mitt kit, men ska in och köpa det å se vad det säger
              Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av vmax4ever
                hmm kör pmdd redan, tror mer detta beror på att det inte infunnit sig nån riktig balans än, har tyvärr inte po4 i mitt kit, men ska in och köpa det å se vad det säger
                Kan det inte vara ljuset som är för dåligt då
                Att göda med PMDD och ha dålig belysning gör väl att växtnäringen inte kommer till nytta på samma sätt som med rätt belysning Eller
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • vmax4ever
                  • April 2005
                  • 198

                  #9
                  4st aquarelle på 150cm vardera ger nog inte dåligt ljus, prickarna har börjat avta nu iaf, och inget po4 test fanns att köpa hemma så blir att beställa
                  Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                  Kommentar

                  • ivanelvis
                    • February 2004
                    • 408

                    #10
                    det finns många algätare men någon effektiv tvivlar jag på
                    hemsida
                    http://hem.bredband.net/b734176/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...