Vilken alg...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rikko
    • February 2007
    • 31

    Vilken alg...

    Hej på er!

    Vad är detta för alg (eller vad det nu är för något), och hur blir man bäst av med den?



    Den känns väldigt lik ull när man tar i den.

    Tack på förhand!
    /Richard
    375l, 150 x 50 x 50 cm, Juwel Jumbo innerfilter, CO2 med pH-controller, PMDD, Hemmabyggd T5 ljusramp, Hemmabyggd frigolitbakgrund.
    Ancistrus-malar, Marmorscalarer, Siamesisk algätare, Koiscalare, Kardinaltetra.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Skulle det kunna vara BBA?

    Söker du på den så finns det säkerligen massor skrivet om hur man behandlar den.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Japp, svarta skäggalger (black brush algae, svarta tofsalger).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Rikko
        • February 2007
        • 31

        #4
        Ok, tackar så mycket!

        Gott att här finns så mycket pålästa folk!
        Keep up the good work!
        375l, 150 x 50 x 50 cm, Juwel Jumbo innerfilter, CO2 med pH-controller, PMDD, Hemmabyggd T5 ljusramp, Hemmabyggd frigolitbakgrund.
        Ancistrus-malar, Marmorscalarer, Siamesisk algätare, Koiscalare, Kardinaltetra.

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Usch- Min hatalg!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Mina regnbågar käkar friskt av dom så att dom blir runda som tunnor.
            Men det hjälper inte mycket, de växer som f-n.(algerna alltså)
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Toffsalger beror på svajjig CO2-halt och jag ser i din projekttråd att du gjort en reaktor som inte kan rapa. Den måste i princip bli helfylld av restgas/syre innan den kan rapa ut gasen.

              Jag har gjort en hel del olika typer av reaktorer och den du gjort är den man instinktivt tror är bäst då den som du nämner i tråden stänger i gasen helt tills den är upplöst. Problemet är när man får restgas (svårupplöst kvävgas, syrgas whatever), vilket man alltid får i växtakvarier. Denna gas kommer blanda sig med den CO2 du matar reaktorn med och du får då en slags lite halvt CO2-berikad luft i reaktorn som inte alls vill lösa upp sig.

              Då är det bättre om ren CO2 får strömma igenom reaktorn helt fritt och lösas upp så mycket den kan och eventuella spår av CO2 får helt enkelt rapas ut om det blir så. I ditt fall, om jag förstod det rätt, så har du ändå ett stort ytterfilter som kommer efter reaktorn så jag tvivlar på att du kommer få några större förluster på det sättet.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Algerna i karet fullkomligen exploderade efter att jag satte in reaktorn, och precis som du beskriver har ph blivit mer varierat vilket jag inte förstod.
                Back to basic!
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Jag tycker att den är snygg! Ingen aning om vad det är men det liknar en rödalg (rhodophyta). Är trådarna randiga om du tittar med förstoring?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...