Någon som vet vad detta är?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #16
    Ursprungligen postat av nissenhj
    Läste lite om dessa olika nu.
    Jag tycker det låter bäst med Otocinclus till 60liters storleken.
    Tar tacksam emot fler tips!
    Någon som vet vad det är på glaset?
    Ser ut som kiselalger tycker jag men jag är verkligen ingen mästare på alger

    Det är iaf en beläggning som skrapas bort antingen med en algskrapa eller ännu bättre en magnetskrapa.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • nissenhj
      • March 2008
      • 50

      #17
      Ursprungligen postat av Nina82
      Ser ut som kiselalger tycker jag men jag är verkligen ingen mästare på alger

      Det är iaf en beläggning som skrapas bort antingen med en algskrapa eller ännu bättre en magnetskrapa.

      Jag använder en ”svinto skrapa” med stång fungerar bra. Men skulle vilja att det skötte sig själv.
      Äter dessa Otocinclus kiselalger?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        Ursprungligen postat av nissenhj
        Jag använder en ”svinto skrapa” med stång fungerar bra. Men skulle vilja att det skötte sig själv.
        Äter dessa Otocinclus kiselalger?
        Kan jag inte svara på men jag är tveksam.

        Lite får du nog allt göra för att hålla rutorna fria från alger
        Det kommer inte sköta sig självt och det kvittar vilken fisk du skaffar för rutorna får man skrapa ändå
        Jag brukar göra det i samband med vattenbyte. Har blivit lite av en vana
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • nissenhj
          • March 2008
          • 50

          #19
          Ursprungligen postat av Nina82
          Kan jag inte svara på men jag är tveksam.

          Lite får du nog allt göra för att hålla rutorna fria från alger
          Det kommer inte sköta sig självt och det kvittar vilken fisk du skaffar för rutorna får man skrapa ändå
          Jag brukar göra det i samband med vattenbyte. Har blivit lite av en vana

          Okej!
          Det funkar det med. Är rätt sä lätt att skrapa bort. Men man vill ha balans så det inte blir så.
          Det är inte så lätt som det sägs i butikerna!

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #20
            Ursprungligen postat av nissenhj
            Okej!
            Det funkar det med. Är rätt sä lätt att skrapa bort. Men man vill ha balans så det inte blir så.
            Det är inte så lätt som det sägs i butikerna!
            Det är en hel vetenskap det här med balans och alla termer

            Ingen ska komma och säga att det är lätt iaf
            Man lär sig nya saker dagligen och det har jag zoopet att tacka för
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • nissenhj
              • March 2008
              • 50

              #21
              Mäter jag vattenkvaliteten så är alla värden bra. Förutom GH som är lite högt.

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #22
                Det är kiselalger du har, brukar komma i nystartade/instabila akvarier och när ljuset är för klent. Så ditt fall verkar lite konstigt. Har något ändrats innan algerna kom? Bytt till svagare belysning? dragit för persienner/gardiner? Bytt något annat i akvariet?

                Att fiskar blir dvärgväxta är sällan direkt kopplat till storleken på akvariet att göra, det är bara så mycket lättare att hålla god vattenkvalitet i stora akvarier, så det är en indirekt funktion av akvariestorleken. Det om att fiskarnas organ fortsätter att växa fast kroppen slutar skulle jag vilja ha en källa till. Men helt klart bör man bara skaffa fisk som passar akvariestorleken.

                Det kan vara lämpligt att skaffa ett par äppelsnäckor mot de algerna, och äppelsnäckor tillsammans med några räkor minskar risken för de flesta sorters alger.

                Kommentar

                • nissenhj
                  • March 2008
                  • 50

                  #23
                  Ursprungligen postat av Erik...
                  Det är kiselalger du har, brukar komma i nystartade/instabila akvarier och när ljuset är för klent. Så ditt fall verkar lite konstigt. Har något ändrats innan algerna kom? Bytt till svagare belysning? dragit för persienner/gardiner? Bytt något annat i akvariet?

                  Att fiskar blir dvärgväxta är sällan direkt kopplat till storleken på akvariet att göra, det är bara så mycket lättare att hålla god vattenkvalitet i stora akvarier, så det är en indirekt funktion av akvariestorleken. Det om att fiskarnas organ fortsätter att växa fast kroppen slutar skulle jag vilja ha en källa till. Men helt klart bör man bara skaffa fisk som passar akvariestorleken.

                  Det kan vara lämpligt att skaffa ett par äppelsnäckor mot de algerna, och äppelsnäckor tillsammans med några räkor minskar risken för de flesta sorters alger.

                  Nej, jag har inte ändrat på något.
                  Det ända är att markiserna har åkt ner i sommar för att dämpa solinstrålningen.
                  Men de har inte varit nere på en månad nu.

                  Dessa äppelsnäckor, förökar de sig snabbt/mycket? Är inte intresserad av att fylla akvariet med äppelsnäckor!

                  Kommentar

                  • nissenhj
                    • March 2008
                    • 50

                    #24
                    Har beställt hem PMDD gödning till växterna nu. Kan det hjälpa till mot algerrna?

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      • November 2006
                      • 549

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Du skulle kunna byta ut dem mot någon mindre algätare som suger bort dina alger från rutan

                      Ett litet stim Otocinclus skulle kunna funka (ca. 4-6st)
                      Vad du än gör så gå inte på den missen som många gör och köp en Pleco
                      En del säger att - Otocinclus - ger sig på andra fiskar om de får för lite mat, jag har en hel del, inte märkt det, jag ger dem kanske tillräckligt mat

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #26
                        Ursprungligen postat av Nilsrolf
                        En del säger att - Otocinclus - ger sig på andra fiskar om de får för lite mat, jag har en hel del, inte märkt det, jag ger dem kanske tillräckligt mat
                        Ja. Discus och Otocinclus går inte så bra ihop men har aldrig hört om att den sätter sig på "vanlig" fisk.
                        Discusen har ett sekret på kroppen som eg. är för ynglen som Otocinclus tycker är mumma. Har de väl fått smak på det är det omöjligt att få dem att låta Discusarna vara även om man matar noga.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        Arbetssätt...