Easy Carbo-dödar mina växter!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Easy Carbo-dödar mina växter!?

    Började förut att göda med Ec i växtkaret men upptäckte ganska snabbt att några av mina växter dog av detta (Vallisineria och Vattenpest)
    Jag slutade då ett tag men nu har jag inga av de växterna kvar, så jag undrar då om jag ska börja göda lite igen. Men har jag några växter som kan dö av detta i dagsläget?
    Mina växter: Gälört, Polysperma, javamossa, javaormbunke, Svärdsplanta, Undulat cryptocoryne, wendtii och Lotus.
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Hur gör du när du doserar? Har du bara i Easy-carbo eller tillsätter du någon växtnäring med?

    Det är ju ingen idé att bara ha i easy-carbo om jag förstått rätt, då det gör så att växterna lättare tar åt sig näringen som finns i vattnet. Det är ju så Co2 fungerar i alla fall.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      Antar du använder annat än Ec också? Kör bara med EC kanske det kan vara problem? Hur mkt belysning?

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Jo jag använder PMDD också.
        Som lyse har jag två st Aquarelle med reflektorer karet är på 200l
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • krainskij
          • March 2006
          • 61

          #5
          Just Vallisineria och Vattenpest verkar vara känsliga för Ec. Mina löstes upp helt på en vecka.
          Mina svärdplantor och cryptocoryner mm. påverkas bara possitivt av Ec.

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Ursprungligen postat av alg_oa1
            Som lyse har jag två st Aquarelle med reflektorer karet är på 200l
            Hur många watt totalt?

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              Ursprungligen postat av Nilsrolf
              Hur många watt totalt?
              60w totalt med båda lysrören, plus reflektorer
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Hur mycket doserade du egentligen? Normaldos ska inte vara någon fara för vanliga växter. EC är inget medel man kan höfta lite med.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Normaldos EC skadade i alla fall inga av mina växter, däribland Vallisneria och Vattenpest, inte ens Javamossa & Javaormbunke, som folk brukar säga dödas av EC.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • jesper_b
                    • June 2006
                    • 1201

                    #10
                    Jag håller med det har inte skadat mina växter heller. Men man får vara mycket noga med doseringen.

                    Och då har jag provat det med många olika växter.

                    Kan det vara kombinationen EC och PMDD som skadar dina växter?? Jag vet inte om det gör att det blir övergödning eller liknande.
                    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                    Mina Malar:
                    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                    Kommentar

                    • alg_oa1
                      • May 2007
                      • 473

                      #11
                      Jag höll mig bara till normal dosering...
                      Vallisinerian ruttnade bort och vatten pesten tappade alla blad så bara topparna blev kvar.
                      Men dom växterna jag har nu borde väll inte ta någon skada av EC?
                      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Jag doserar EC dagligen och PMDD veckovis i två akvarier utan problem. Eller ja, enda problemet är att jag inte har några alger och bra tillväxt på växterna.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Exakt hur mycket doserade du, hur stort är karet, och hur mätte du upp EC'n?
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • alg_oa1
                            • May 2007
                            • 473

                            #14
                            Karet är på 200l Jag doserade 4ml varje dag från mililiter måttet som följer med när man köper flaskan
                            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Hm.. Kollade just på den den stora baljan som följer med som man ska dosera med. Skillnaden mellan 2,5 och 5 ml-strecket är någon millimeter. Kan tänka mig att man ofrivilligt lätt överdoserar väldigt mycket med det måttet. Försök skaffa en pipett/doseringsspruta.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...