Problem med alger och balans i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ajs
    • July 2008
    • 107

    #16
    Jag förstår inte riktigt logiken bakom "Tillsätt gödning så får du mindre alger"
    Växterna kommer ändå inte ta upp allt (särskilt inte om man hade problem med för mycket näring innan) så länge de inte täcker en stor yta och man får bara mer problem med alger om man inte har växter/lyse/co2 nog.
    636L Malawi
    105L Växt/ Sällskap
    69L Yngel i väntan på Hona
    Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Ursprungligen postat av Miina
      Lyset är ett Sera blue sky royal och ett Glo flora-glo. Algerna ser nog ut som gröna pricker i STORA massor skulle jag säga.

      Jag vill helst inte ha några växter alls eftersom det är ett malawikar. Det finns inget annat man kan göra än pmdd och snabbväxande växter?
      Åh.. Då är det kanske lysröret iaf.. Jag har också alger.. En trådig sort och jag tror att det är mitt Aqua Glo flora rör för jag har inte haft problem med alger förrut.. Jag tänker byta ut det, byta lite mer vatten för jag har nog inte legat på 30% i veckan tidigare och sedan ska jag köpa flytväxter för det känns som att de är bra på att ta upp överflödiga näringar...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #18
        Oavsätt om man har växter eller inte i sitt kar så kan man aldrig näringsbegränsa alger då dom klarar väldigt låga näringsnivår (så låga att dom inte är mätbara med hobby tester).

        Anledningen att det funkar att göda växterna för att minska algerna är pga stabilitet.
        Man tillför gödning regelbundet och håller stabila nivåer av "allt" hela tiden.

        Att det fungerar för att konkurera ut algerna är för att algerna reagerar på förändringar, det kan vara kraftigt sjunkande näringsnivåer, kraftigt ökade näringsnivåer, förändrad ljusmängd osv osv.

        Man kan naturligtvis hålla stabilitet utan gödning (men då får växterna lite större bekymmer).

        I ett växtlöst kar gäller att man är nogrann med vattenbyten och inte låter näringsämnen (pga fiskskit) stiga mellan varje vattenbyte.
        I ett växtrikti kar är det inte lika kritiskt då växterna ser till att inte närngsnivåerna sitiger så kraftigt, eller alternativt att man har höga nivåer jämt pga tillsatt gödning.

        Oavsätt om man har växter eller inte så är det viktigt med en god biologisk filtrering och en ok syresättning.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Miina
          • April 2005
          • 215

          #19
          Ursprungligen postat av Katharina
          Åh.. Då är det kanske lysröret iaf.. Jag har också alger.. En trådig sort och jag tror att det är mitt Aqua Glo flora rör för jag har inte haft problem med alger förrut.. Jag tänker byta ut det, byta lite mer vatten för jag har nog inte legat på 30% i veckan tidigare och sedan ska jag köpa flytväxter för det känns som att de är bra på att ta upp överflödiga näringar...
          Vem vet, kanske det faktiskt är flora-glo som påverkar! Jag bytte till det när problemen började ser jag nu när jag läser tillbaka i mina anteckningar. Vad tänker du byta till? Kanske värt att ta bort Flora-glo utifall att det hjälper till.

          Vad rekommenderar ni till malawi när man har blue sky royal?
          Kram Miina

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #20
            Lysröret i sig (vilket det än är) ger inte alger, men däremot förändringen kan vara en orsak.
            Tom att byta ut ett rör mot ett likadant rör fast nytt kan trigga alger.
            En ökad ljusmängd pga rörbyte kan algerna se som ett bra tilfälle att blomma.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...