Kan man köra med DIY co2 i många år?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snubben
    • August 2007
    • 11

    Kan man köra med DIY co2 i många år?

    Tjena
    Läste på nån akvarieklubbs sida att dom tyckte att en DIY anläggning bara
    kunde ses som ett experiment , men vad jag kan tyda på era kommentarer
    så verkar det ju gå bra.

    Så min fråga är , går det bra att köra med en diy anläggning hur länge som helst om man har två dunkar + en vattenrening , om man byter en av dunkarna varannan vecka?

    Har inte börjat än men är väldigt sugen på att fixa bättre ljus å co2.

    Snubben
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jadå, jag körde min DIY i över ett år innan jag köpte "riktiga" grejer. Nackdelen kan vara ett svajande pH med lite alger som resultat, men fördelarna överväger lätt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Snubben
      • August 2007
      • 11

      #3
      Ok , var det enkelheten lr ph svajet som fick dig att välja riktiga grejor?
      Å hur illa kan det bli med alger å sånt?

      Snubben

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det var inte så farligt med algerna, men det var när jag bytte upp mig i storlek på kar som jag började med brandsläckare och allt vad det innebär, då det skulle bli för mycket jobb med co2 DIY till 960 liter.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Snubben
          • August 2007
          • 11

          #5
          Åfan
          Jamen då är jag med , tack för svaren.
          960 liter vilket jäkla drömkar , själv fick man inte in nå större än 200.

          Förresten du verkar kunnig så jag passar på att fråga dig en grej till ,
          vad tror du om att koppla co2:n till denna , då kan man ju ha timer på
          den så co2:n bara pyser iväg uppåt på natten , ev så får man väl göra ett hål
          i slangen mellan dom två så gasen lättare pyser ut.


          Snubben

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Annars kan du köpa tex en Aquaclear cirkulationspump som du har ett quickfilter på, och detta kör du med sk. mistmetoden.
            Du kan koppla den på ett par sätt, antingen innan insuget så impellern slår sönder bubblorna, eller så kopplar du slangen på utblåset så farten på vattnet slår sönder de stora bubblorna till mindre, sk mist.
            Sedan kopplar du pumpen på en timer så du slipper ha ut gasen i vattnet på natten, utan den stiger till ytan ganska snabbt utan att någon större mängd co2 går ut i karet.
            Hoppas att du hängde med vad jag menade, annars är det bara att fråga på.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Snubben
              • August 2007
              • 11

              #7
              Kan funka , kanske lite sämre upplösning av co2 på det viset , tror jag illafall.
              Lr ska quickfiltret sitta efter utblåset , nä...

              Men jag kan ju ha bara pumpen å ha utblåset från den riktat mot insuget på mitt fluval innerfilter , då går det ju ett varv till typ , nakdelen är att co2 då kommer ut alldelles vid ytan , det är därför jag inte är så sugen på att koppla co2 n direkt till fluvalen.

              Snubben

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Inga problem att köra DIY-CO2 under lång tid.
                Jag har kört det i mitt 450l kar i 4år minst, kanske 5 tom. (minns inte riktigt när jag köpte karet )
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Snubben
                  • August 2007
                  • 11

                  #9
                  Låter bra det heeke , då kör jag igång med projektet , ska börja med att dubbla ljuset , mest för att se hur mycket det gör.

                  Anders

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Börja med CO2 och se vad det ger för skillnad, när du har pejl på din mäsk och hela balunsen så kan du börja fundera på att öka ljusmängden.

                    Mäsk kan vara lite kinkigt att få till i början, innan man "lärt" sig. Har man sammtidigt dubblat ljuset så ligger inte algblommningen långt borta.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Instämmer med Heekes kommentarer.

                      Få koll på CO2 och SEDAN kan man öka ljusmängden.

                      När man fått bra koll på mäskblandningarna, upplösningen, antal dunkar, osv, så fungerar absolut DIY CO2 toppenbra.

                      Kom ihåg att öka PMDD-doserna när du sätter fart på växterna med CO2.

                      Kommentar

                      • Snubben
                        • August 2007
                        • 11

                        #12
                        Jaha ja , hmm , då gav man två stycken hicka då ,

                        Jag blaskar ju lite med Easy Carbo samt pmdd , såg effekt av pmdd men har inte sett så mycket effekt av EC , därav min ide att börja leka med ljuset ,

                        men då är det väl bäst jag börjar med co2 istället då , men det är ju den enklaste grejen att bygga ihop av dom två så det blir bra det.


                        Snubben

                        Kommentar

                        Arbetssätt...