mäskmetoden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    mäskmetoden

    Nu efter flera år har jag kommit igång med mäskmetoden! har sökt på forumet och hittat tusen bra fakta att börja med men har inte riktigt hittat hur länge det tar innan det börjar bubbla? Det har nu stått sen kl 4 igår eftermiddag och än händer det inget. Men vi har nu siliconat om runt slangarna för att se om det kanske läckte nånstnas. hur länge ska det ta igentligen?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Öppna försiktigt korken från mäsk-flaskan lite, pyser det så funkar det.
    Ett annat sätt är att ställa rubbet i ett vatenfyllt badkar med utloppet pluggat, läcker det så ser du var.

    Har du ingen tvättflaska som du kan se in i?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det börjar bubbla efter bara en liten stund, så har du inte sett något inom en timme så är det något som är galet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Hella2
        • July 2005
        • 1158

        #4
        japp vi har en halvliter tvättflaska och en 5 l dunk med mäsk. Hade i tvättflaskan i en hink bara för att se om det pyste nånstans, men icke.. när jag öppnade korken till dunken för att silikona om slangen fans där noll tryck, alltså måste det läcka nånstans. nu har vi gjort om det så vi får väll vänta nån timme och se.
        Man blir aldrig fullärd ....

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Silikon fastnar inte på alla plaster, dessutom upptäckte jag att det är kraftigt motstånd i vissa backventiler, kör själv en innan och en efter mäskhinken och detta stoppar eheim-diffusorn(venturi) från att skapa undertryck i systemet..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #6
            jippi!! nu bubblar det för fullt! 3 bubblor i sek... Jag göder pmdd en gång i veckan 18ml flaskan, ska jag nu dubbla dosen? iså fall räcker det med en gång i veckan? ph ligger på 6,5 vilket är väll ganska bra?
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Vad har du för belysning?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Hella2
                • July 2005
                • 1158

                #8
                philips aquarelle 2*30 w med reflektorer
                Man blir aldrig fullärd ....

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  I ett 180 liters om jag inte minns fel?
                  Då är det ca 0,3 w/liter och kanske inte så där jättemycket, skulle det varit mitt kar skulle jag prova att ge en fulldos två ggr i veckan istället. Efter vattenbytet och sedan mitt i veckoperioden.
                  Du bör även göra 50% vattenbyte var vecka, om du inte redan gör det så inte näringsnivåerna blir för höga.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    I ett 180 liters om jag inte minns fel?
                    Då är det ca 0,3 w/liter och kanske inte så där jättemycket, skulle det varit mitt kar skulle jag prova att ge en fulldos två ggr i veckan istället. Efter vattenbytet och sedan mitt i veckoperioden.
                    Du bör även göra 50% vattenbyte var vecka, om du inte redan gör det så inte näringsnivåerna blir för höga.
                    va! det är ju jättemycket va är överlyckliga över att det bubblar så! hur länge det nu håller i sig.. ja, karet är på 180l. vi ska göra som du säger eftersom du är mycket mera kunnig i detta än vi. Tack! vi lär nog ha mera frågor framöver
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Håll koll så växterna inte får näringsbrister och håll er till någorlunda enkla växter så kommer ni att se en markant skillnad inom en vecka.
                      Om ett par tre veckor undrar ni antingen varför ni inte gjort detta tidigare, eller varför i he**te ni började för då det blir ett väldans rensande av grönsaker.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Hella2
                        • July 2005
                        • 1158

                        #12
                        idag på morgonen kollade vi pht och det ligger vid 6,5 kanske lite mer åt 6. Vad gör man om det sjunker för att höja det? och varför stänger man av co2 en timmer före innan ljuset släcks och sätter på den i timme innan det tänds?
                        Man blir aldrig fullärd ....

                        Kommentar

                        Arbetssätt...