Algproblem...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    kan det ju inte ha kommit in så mycket ljus även om det inte skulle ha varit helt tätt annars
    Humm.. Hur gjorde du mörläggningen egentligen?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • malu
      • February 2008
      • 127

      #17
      Ursprungligen postat av Mella
      Som tidigare har nämts i tråden så är det konsekvens som gäller.

      Sen ska du nog inte vara o pilla runt för mycket i sanden utom vid vatten bytet, då du skall plocka bort så mycket synligt som det bara går.

      Ev, mörklägg igen , när jag hade cyano fick jag rådet att punktdosera
      KNO3, kanske värt ett försök, men då vid ditt vatten byte och ev mörkläggning.

      Lycka till.
      Konsekvent har jag varit tidigare också men bara bytt vatten 1 gång i veckan. Ett tag tog jag bort så mycket alger jag kunde och sen tröttnade jag på att skölja sand som en galning varje gång så då lätt jag dem bara vara och jag tycker inte att det blev så mycket värre utav det. Nu har jag ju tänkt göra två vattenbyten/vecka och mer näring till växterna.

      Jag rör inte vattnet/sanden när det inte är dags för vattenbyte.

      Mörkläggning gör jag inte igen om inte algerna kommer tillbaka i samma omfattning igen.

      Frågar igen om mitt gödningsmedel Tropica Master Grow, är det ok gödning?

      malu
      -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

      Kommentar

      • malu
        • February 2008
        • 127

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Humm.. Hur gjorde du mörläggningen egentligen?

        Med tidningar och handdukar, det bör inte ha varit något ljusinsläpp men man kan ju inte se från insidan.

        malu
        -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

        Kommentar

        • Mella
          • September 2007
          • 154

          #19
          Ursprungligen postat av malu
          Konsekvent har jag varit tidigare också men bara bytt vatten 1 gång i veckan. Ett tag tog jag bort så mycket alger jag kunde och sen tröttnade jag på att skölja sand som en galning varje gång så då lätt jag dem bara vara och jag tycker inte att det blev så mycket värre utav det. Nu har jag ju tänkt göra två vattenbyten/vecka och mer näring till växterna.

          Jag rör inte vattnet/sanden när det inte är dags för vattenbyte.

          Mörkläggning gör jag inte igen om inte algerna kommer tillbaka i samma omfattning igen.

          Frågar igen om mitt gödningsmedel Tropica Master Grow, är det ok gödning?

          malu
          Det är det som är grejen med det hela skynda långsamt, lite cyano på botten är ju ingen katastrof , pilla bort det varannan gång ,

          botten måste få tid på sig att bilda nyttiga bakterier åxå.

          Tropica master grow= tropica aquacare , har varigt erkänt bra , använder du den det står ett + på?
          Sagt är sagt,.....

          Kommentar

          • malu
            • February 2008
            • 127

            #20
            Nej, jag ser inget +. Finns det en till variant av den gödningen menar du?

            malu
            -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

            Kommentar

            • Mella
              • September 2007
              • 154

              #21
              Ursprungligen postat av malu
              Nej, jag ser inget +. Finns det en till variant av den gödningen menar du?

              malu
              Japp,, du kan läsa på deras hemsida,www.tropica.de. MEN det du kan göra
              är som defdac föreslog mig en gång (som blev kanon)va att kombinera din vxt gödning med
              KNO3 + KH2PO4, + ett 50% v-byte 1gr/v

              Iomed detta så kan man säga att du nollställer dina näringsnivåer vid ditt v-byte,

              Hur kommer det sig att du har haft probl med cyano så länge?
              Dina första frågor kom ju redan tidigt på året och de svar du har fått
              har du följ dem?

              Vad har du för filter till ditt kar?
              Har du så att du kan mäta NO3 = nitrat ? för att se någorlunda så att ditt filter fungerar biologiskt.

              Ock, hur ofta behöver du rengöra ditt filter?
              Senast redigerad av Mella; 21 October 2008, 21:19.
              Sagt är sagt,.....

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Jag hade oavbruten Cyanoodling i 3-4 år när jag började med växtakvarium.

                Det blev lite bättre när PMDD kom så man kunde öka kvävenivåerna så att växterna inte stod kvävebegränsade. När jag senare även ökade både ljusmängd och framförallt kraftigare cirkulation med ett bra ytterfilter så försvann dom för gott.

                Dom verkar ha övertaget när det är låga kvävenivåer, dålig cirkulation och mycket mulm/gyttja som ligger och tar syre.

                Om Cyanon överlevde en mörkläggning var den sannolikt inte speciellt bra. Den grymt känslig för total mörkläggning. Flyttkartonger och silvertejp. Man kan testa ljusmängden genom att sätta in en webcam/kamera och kolla var ljusinsläppen är.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • malu
                  • February 2008
                  • 127

                  #23
                  Jag är inte säker på att detta är cyano? Tycker i alla fall inte att det ser samma ut som det jag hade när karet var nystartat (har alltså inte haft problem sedan i mars utan det har kommit alger igen)

                  Förra gången försvann allt grönt vid mörkläggningen (med samma metod som denna gång, jag är ganska övertygad om att det blir helt mörkt. Även utan att kontrollera med webcam) Denna gång ligger det alltså lite kvar under ren sand som jag hällt tillbaka efter storrengöringen, en anledning till att jag inte tror att det är cyano. (eller i varje fall inte samma som förra gången, jag kan ju inte mycket om alger)

                  Just nu är det dock jättefint i karet, bytte 20 liter i måndags efter mörkläggningen och nu har jag bytt 20 liter igen.

                  Efter att ha sett vattenpest IRL så har jag kommit fram till att det INTE är det jag har. Rotala rotundifolia passar bättre in och den SKA ju vara röd och fin så precis som jag trodde mår den alldeles utmärkt. Värre är det då med anubiasen...

                  Har också fått tag i vattentester och gjort idag;
                  PH - 7 (7,5)
                  KH - 3
                  Nitrit - 0

                  För att svara ytterligare på några av Mellas frågor;
                  Jag har en eheim pump med ett sånt där skumgummifilter, den är gammal men fungerar utmärkt. Jag har haft uppe filtret och tagit bort bladrester (och räddat yngel) kanske 2-3 gånger sedan uppstarten i mars.

                  Har aldrig testat NO3, jag är nybörjare på tester.

                  malu
                  -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                  Kommentar

                  • malu
                    • February 2008
                    • 127

                    #24
                    Någon som har förslag på varför min anubias ser ut att må dåligt? Jag antar att det inte är näringsbrist eftersom den andra växten ser bra ut. Kan man mäta om man har näringsbrist på något sätt?

                    Kan det vara så att den är känslig för att det var lite alger på den förut? Det täckte ju inte hela växten men ändå... Nu har algätarna varit jätteduktiga och rensat upp allt vad alger heter. Är anubiasen känslig för lågt KH?

                    malu
                    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                    Kommentar

                    • Mella
                      • September 2007
                      • 154

                      #25
                      Ursprungligen postat av malu
                      Någon som har förslag på varför min anubias ser ut att må dåligt? Jag antar att det inte är näringsbrist eftersom den andra växten ser bra ut. Kan man mäta om man har näringsbrist på något sätt?

                      Kan det vara så att den är känslig för att det var lite alger på den förut? Det täckte ju inte hela växten men ändå... Nu har algätarna varit jätteduktiga och rensat upp allt vad alger heter. Är anubiasen känslig för lågt KH?

                      malu
                      Nu har jag inte sett ngn bild på ditt akv, men denna vxt vill inte stå i derekt belysning. Då kan den få lite alger (grön) iomed att den är inte så snabbväxande.

                      Man kan mäta FE=järn som får fungera som en indikation på att de övriga mickro ämnen åxå börjar ta slut,
                      Sagt är sagt,.....

                      Kommentar

                      • malu
                        • February 2008
                        • 127

                        #26
                        Det kanske är för ljust men det verkar också lite konstigt eftersom den plantan som ser värst ut är den som är mer skuggad. De hade alger på sig för ett tag sedan och efter det har de sett krassliga ut. De klarade sig dock och höll sig fina många månader innan algutbrottet kom.

                        Testa Fe alltså.

                        Kan en anubias återhämta sig ordentligt (med tanke på att den växer så långsamt) det är ju svårt att veta om det gör någon skillnad om man provar olika metoder (gödning m.m) när man inte ser det på växten med en gång.

                        malu
                        -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          men denna vxt vill inte stå i derekt belysning
                          Jag håller på och testar den teorin: http://www.flickr.com/photos/defdac/2971410412/sizes/l/
                          Har börjat komma en del prickalger.

                          Är anubiasen känslig för lågt KH?
                          Lågt KH brukar vara bra då man får ett generellt lägre pH vilket gör att mikroämnen "tar" bättre. Å andra sidan så tror jag Anubiasen är rätt duktig på att använda bikarbonat om den inte får någon extra CO2. KH är karbonathårdet dvs ett mått på hur mycket karbonater det är i vattnet. Kör du CO2 så använder inga växter bikarbonat då det är påtok för ansträngande. Det kan t om räcka att dom får stå i fria luften en gång i veckan i samband med vattenbyten för att dom ska vägra använda bikarbonat, därför den stående rekommendationen med få/minimalt med vattenbyten i växtakvarier utan CO2.

                          Testa Fe alltså.
                          Tester tycker jag du kan skippa. Dom kommer förvirra och i värsta fall få dig att dosera ojämna nivåer och mer/mindre av vissa ämnen vilket gör att växterna hela tiden måste ställa om sig.

                          Växterna brukar vara ganska duktiga med att visa ungefär vad som fattas, och fattas något så bör man alltid dosera lite mer av alla ämnen så att alla nivåer alltid relativt varandra är lika. Påvisar din Anubias järnbrist så doserar du alltså mer av allt, inte bara järn. Undantag finns naturligtvis. Får alla växter alltid bara järnbrist under flera månader trots att man doserar mer och mer PMDD så kanske det är dags att förändra sitt recept och enbart öka mikrodelen.

                          Kan en anubias återhämta sig ordentligt (med tanke på att den växer så långsamt) det är ju svårt att veta om det gör någon skillnad om man provar olika metoder (gödning m.m) när man inte ser det på växten med en gång.
                          Detta är också en bra anledning att alltid öka alla nivåer istället för en enda. Ökar man enbart en nivå så kanske nästa typ av näringsbrist knackar för dörren.

                          Anubiasblad som påvisar näringsbrister återhämtar sig aldrig eller mycket lite vad jag har sett. Gamla gula fula blad kommer inte bli som nya igen. Fimpa dom.

                          Nya blad däremot är ofta ganska bleka just när dom "fällts ut" men får ganska snart den vanliga mörkare färger efter några dagar. Därför kan det vara lite lurigt att bedöma om just Anubias har mikrobrist, eftersom mikrobrister brukar se ut som bleka nya blad.

                          Eftersom den växer så långsamt så ser du dock mikrobrister långt tidigare på andra växter. Är enbart Anubiasen drabbad så skulle jag vilja föreslå ljusbrist eftersom man ofta placerar den väldigt skuggigt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Mella
                            • September 2007
                            • 154

                            #28
                            Ursprungligen postat av malu
                            Det kanske är för ljust men det verkar också lite konstigt eftersom den plantan som ser värst ut är den som är mer skuggad. De hade alger på sig för ett tag sedan och efter det har de sett krassliga ut. De klarade sig dock och höll sig fina många månader innan algutbrottet kom.

                            Testa Fe alltså.

                            Kan en anubias återhämta sig ordentligt (med tanke på att den växer så långsamt) det är ju svårt att veta om det gör någon skillnad om man provar olika metoder (gödning m.m) när man inte ser det på växten med en gång.

                            malu
                            Jag tror utan att ha ett stort belägg för det + att jag inte har sett dina vxt att du har näringsbegränsning . jag funderar på om du inte har gått för fort fram in dina ha fina vxt begär, att hoppa fram o tilbaka i sin vxt göding och prova lite olika, skapar lika mycket oro i karet som det skapar balans

                            Du får låta det gå minst 3v innan man kan se en negativ eller en positiv verkan på vxt om du laborerar med olika vxt göding

                            som jag sa tidigare så har jag bara upplevt det positivt med att byta 50% av vattnet varje v inkl normaldos av PMDD..

                            Hoppas att det löser sig för dig

                            // Mella
                            Senast redigerad av Mella; 30 October 2008, 01:27.
                            Sagt är sagt,.....

                            Kommentar

                            Arbetssätt...