Växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    Växtakvarium

    Hej!

    Jag funderar på att köpa ett 3år gammalt begagnat 180liters Juwel möbelakvarium (har stått vattenfyllt hela tiden) och starta upp det i min lilla lägenhet, men eftersom jag är student för tillfället och min vardag är ganska "skiftande" så vet jag inte om det är så bra att jag skaffar fiskar i mitt akvarium om man skall resa bort i en vecka eller två någongång!

    Så jag har funderat på att starta upp ett akvarium som enbart består av gröna, blommiga(?) växter och mörkbotten material, tror ni det kan bli snyggt? för då kräver iallafall mina resor inga liv mer än att massa växter dör (om de nu hinner göra det på 2-4veckor).

    Vad tror ni om min tanke? Kan det bli fint? Har ni några tips på extra fina växter och hur jag skall få dem att stortrivas i mitt akvarium?

  • Guest

    #2
    Ursprungligen postat av Axelsson
    Har ni några tips på extra fina växter och hur jag skall få dem att stortrivas i mitt akvarium?
    Skaffa fiskar till dom. Växter älskar fiskbajs...

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Fiskar och en foderautomat, kom ihåg att inte övermata bara..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Axelsson
        • August 2006
        • 136

        #4
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Fiskar och en foderautomat, kom ihåg att inte övermata bara..
        Men om man är borta i typ 4 veckor så krävs det väll ändå att någon gör vattenbyte och rengör akvariumet, inte bara att fiskarna får mat?

        Kommentar

        • polysperma
          • January 2007
          • 550

          #5
          Ursprungligen postat av Axelsson
          Men om man är borta i typ 4 veckor så krävs det väll ändå att någon gör vattenbyte och rengör akvariumet, inte bara att fiskarna får mat?
          Är akvariumet i balans och väl inkört så nä då behöver du inte göra VB under dom 4v.
          Man drar ju förvisso även ner på matningen isf.
          Men självklart lär du ha ngn som spanar så du inte får driftstopp på pumpen osv.
          Men i med några firrar så mår växterna bra och det blir mer givande att titta på.
          Även den bästa akvarist kan fela

          Kommentar

          • Axelsson
            • August 2006
            • 136

            #6
            Tack allihopa ni fick mig att vilja köra igång ett fiskakvarium nu

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av Axelsson
              Tack allihopa ni fick mig att vilja köra igång ett fiskakvarium nu
              Så ska det låta!

              Jag tycker du gör en projekt tråd här på zoopet där du skriver hur det går, och kan ställa frågor genom arbetets gång. =) Och glöm inte bilder

              Förslagsvis som inredning hade nog Asien inspirerat varit snyggt (Typ lavasten, ganska höga växter bak i akvariumet och lite lägre där framme, men inte så överdrivet mycket växter, en "dunge" bambu pinnar i ett hörn, och sanden kan vara mellan 0,4-0,8 m.m.)

              Bara idéer, jag själv är stormförtjust i asien kar. Ska försöka leta fram en bild på ungefär hur jag menar. Finns så fina fiskar med roliga beteende också, tigerbarber, botior, och små kuhlii ålar är bara några!

              Edit:
              Hittade bilder på snygga asien kar, men asien är ju så stort, så när man säger asien kar så kan man nästan inreda det hur som helst, men lite bambu tycker jag är ett måste.



              http://www.zoopet.com/akvarium/akvar...1220799304.jpg











              Stort tack till Johanski, Grodlund, och Johan73, ägarna av dessa akvarium. Många av bilderna är Johanskis kar i olika versioner.

              Senast redigerad av JojjeN; 14 October 2008, 15:38.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av polysperma
                Är akvariumet i balans och väl inkört så nä då behöver du inte göra VB under dom 4v.
                Man drar ju förvisso även ner på matningen isf.
                Men självklart lär du ha ngn som spanar så du inte får driftstopp på pumpen osv.
                Men i med några firrar så mår växterna bra och det blir mer givande att titta på.


                tja...jag var borta en bra stund i somras....

                inte 4 veckor....utan 4,14 veckor, dvs 29 dagar.

                hade min svägerska som kom in och matade firrarna var 3/4:e dag.
                samt fyllde på ett par liter i veckan med en kanna.

                inga dödsfall.........
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Axelsson
                  • August 2006
                  • 136

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Så ska det låta!

                  Jag tycker du gör en projekt tråd här på zoopet där du skriver hur det går, och kan ställa frågor genom arbetets gång. =) Och glöm inte bilder

                  Förslagsvis som inredning hade nog Asien inspirerat varit snyggt (Typ lavasten, ganska höga växter bak i akvariumet och lite lägre där framme, men inte så överdrivet mycket växter, en "dunge" bambu pinnar i ett hörn, och sanden kan vara mellan 0,4-0,8 m.m.)

                  Bara idéer, jag själv är stormförtjust i asien kar. Ska försöka leta fram en bild på ungefär hur jag menar. Finns så fina fiskar med roliga beteende också, tigerbarber, botior, och små kuhlii ålar är bara några!
                  Jaaa jag får se till att fixa ett Juwel 180liter akvarium (med eheim pump?), har just nu enbart ett Dala/Zooline aluminiumkar på 105liter vars pump är värdelös och lysrör är borta och inget stativ att ställa akvariumet på...

                  Jag hade faktiskt tänkt något asiatiskt jag med :P det där med bambupinnar lät intressant! Är lavasten svart eller rödaktigt? för jag vill ha antingen röd eller svart botten

                  Jag skall starta en projektsida när jag kommit igång med sakerna!

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Edit:
                    Hittade bilder på snygga asien kar, men asien är ju så stort, så när man säger asien kar så kan man nästan inreda det hur som helst, men lite bambu tycker jag är ett måste.

                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvar...1147874026.jpg

                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvar...1220799304.jpg

                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvar...1208032094.jpg

                    http://www.zoopet.com/forum/attachme...0&d=1220799054

                    http://www.zoopet.com/forum/attachme...9&d=1215507763

                    http://www.zoopet.com/forum/attachme...0&d=1215534516

                    http://www.zoopet.com/forum/attachme...7&d=1215966510

                    Stort tack till Johanski, Grodlund, och Johan73, ägarna av dessa akvarium. Många av bilderna är Johanskis kar i olika versioner.

                    Skickar denna edit igen, om du skulle missat den innan.

                    Lavasten är de stora bumlingarna på första bilden.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Axelsson
                      • August 2006
                      • 136

                      #11
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Lavasten är de stora bumlingarna på första bilden.
                      Haha tack men jag såg första Vad är det för bottenextrakt man bör köra då? på bilderna är det ju i princip sand? 0,2mm? Är inte det väldigt svårt att suga rent när det blir fullt med smuts på botten? Jag hade sjösten i mitt första akvarium och det var hyfsat lätt att rengöra med en sån där "slangmunstycke" som man körde ner och runt i botten med!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Denna kategori handlar om "växter och alger" så vänligen håll er vid detta -eller starta istället upp en "Projekttråd" om mer allmänna synpunkter skall diskuteras
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Fast det spelar väl ingen roll om vi skriver här om skaparen tillåter?

                          Men visst kan du väl skapa en projekt tråd ändå Axelsson? Skulle vara intressant att kunna höra där, även innan du sätrter igång.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Axelsson
                            • August 2006
                            • 136

                            #14
                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Fast det spelar väl ingen roll om vi skriver här om skaparen tillåter?

                            Men visst kan du väl skapa en projekt tråd ändå Axelsson? Skulle vara intressant att kunna höra där, även innan du sätrter igång.
                            Säg aldrig emot en moderator Jojjen, det är något jag lärt mig genom livets hårda skola

                            Jag startar en projekttråd när jag köpt in mitt akvarium

                            Kommentar

                            Arbetssätt...