vilken alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    vilken alg?

    Hoppas jag postar på rätt ställe nu... Finns inget "vilken alg är detta"-forum?

    Jag har iaf någon brungrön beläggning på mitt korallgrus i mitt ganska nystartade akvarium. Jag har kollat lite andra trådar och jämfört bilder osv, men jag hittar ingen vettig alg. Mina kanske är i så tidigt stadium?

    Jag har provat att vända gruset så det blir vitt igen, men efter kanske en halv dag är det lika brunt igen. Är det någon som har nått tips på vad det är för alg samt hur man blir av med dem, det är inte speciellt snyggt när det vita gruset blir brunt...

    Här kommer en bild: http://d.imagehost.org/0218/alger.jpg


    Ber om ursäkt för bildkvalitén, men jag tror man ser ändå...

    /DAHLBERG
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Jag skulle gissa på cyano bakterier, utifrån det kan du nog hitta bra med fakta själv.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kiselalger.
      Standard i nystartade akvarier, kommer så småningom att ersättas av andra algtyper.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Det mest vettiga jag kan komma på är Kiselalger,eftersom det är nystartad och inte har kommit igång riktigt,men att du sen nämner att det kommer igen efter nån dag det brukar i alla fall dröja några dagar tycker jag.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          Tack för era snabba svar!

          Ursprungligen postat av Azur
          Kiselalger.
          Standard i nystartade akvarier, kommer så småningom att ersättas av andra algtyper.
          Så du menar att det bara är att vänta?


          Ursprungligen postat av Patrik Steen
          Det mest vettiga jag kan komma på är Kiselalger,eftersom det är nystartad och inte har kommit igång riktigt,men att du sen nämner att det kommer igen efter nån dag det brukar i alla fall dröja några dagar tycker jag.
          Det tog en halv innan de var tillbaka! Jag vände på gruset i dag före hockeyn (SAIK - MODO), sedan när jag kom hem vid kl 7 och då var det lika brunt igen...
          Senast redigerad av DAHLBERG; 11 October 2008, 23:27.
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Japp, de konkurreras ut av andra alger. Dvs det är normalt inte lönt mödan att bekämpa dem.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Vad det handlar om i stora loppet är att strypa Näringen till den,och andra alg sorter som sen i sin tur kanske får fäste i karet.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Japp, de konkurreras ut av andra alger. Dvs det är normalt inte lönt mödan att bekämpa dem.
                Låter som en väldigt bra lösning Bara ta det lugnt Jag provar det och om det inte löst sig på någon månad så får jag återkomma Tack än en gång för hjälpen!

                /DAHLBERG
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                Arbetssätt...