För mycket ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • minihus
    • March 2005
    • 47

    För mycket ljus?

    Låt säga att man vräker på med riktigt mycket ljus, låt säga 4x80W T5-rör i ett 450L kar, göder med pmdd veckovis samt 1/3 vattenbyte per vecka, finns det risk för algangrepp för att det finns för mycket "ooutnuttjat" ljus?
    Jag har jämfört med ett litet kar där jag har 2x30W T8 med reflektorer (110x20x30, LxBxH) där trådalgerna bubblar som tusan.
    Det verkar lite onödigt att lägga massa pluringar på apparatur som i längden ger alger för att man inte utnyttjar dess kapacitet..?
    Någon som fattar mitt resonemang?!
    Summering; för mycket ljus + för lite näring = alger?
    (Önskar att jag inte skolkat bort skolkemin..haha)
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    4x80 T5 över 450 liter är helt klart mycket. Så mycket de bästa växtakvaristerna som kör med CO2 använder. Med så mycket ljus att det sannolikt behövs en massa CO2 för att växterna inte ska bli svårt kolbegränsade, och det brukar som du är inne på vara en säker biljett till algodlingen.

    Kör du inte CO2 bör du nog halvera mängden ljus över 450-litraren. Även över 110-litraren är det pågränsen till hightech (som kräver CO2) också.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • minihus
      • March 2005
      • 47

      #3
      Ja jag har inte inhandlat några förbättringar till 450-karet än. Nu har jag bara tre hemska HPL-lampor som förstör med sitt fulgula sken.
      Tillgången är större om jag väljer en T8-ramp, isåfall 4 40W-rör. Annars är alternativet 2x 80W T5-rör, har inte bestämt mig där än.
      I det lilla karet är det definitivt overkill, speciellt med tanke på att bara rymmer 66L!
      Men räkorna och deras (förhoppningsvis) framtida yngen stormtrivs i trådalgsangreppet så..

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Men räkorna och deras (förhoppningsvis) framtida yngen stormtrivs i trådalgsangreppet så..
        Lysande =) (pun intended)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...