Övergång till PMDD...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Nej det behöver inte vara ett onödigt köp. Speciellt inte om du inte ser några mikrobrister (väldigt ljusa, pågränsen till vita, nya skott). Börjar man se mikrobrister kan man testa att gå över till att dosera mikron varje dag om man inte vill testa andra mikrogödningar.
    Ok...var ju ett sammanträffande. Min Cambobas utväxter/skott är precis som du skrev, väldigt ljusa, inte vita direkt. Även Anubisens (heter den så??) skott är ljusa. Microbrister vet jag inte ett skvatt om......vill du utveckla detta? Du skrev att man kan tillsätta micron varje dag, finns detta inte i pmdd:n?
    Agnez

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Nya Anubiasskott brukar vara väldigt ljusgröna. Det är när snabbväxare börjar få väldigt vita skott som det klassas som mikrobrist.

      Microbrister vet jag inte ett skvatt om......vill du utveckla detta?
      Det är enkelt. När växterna får väldigt ljusa skott så har dom mikrobrist. Nu kommer jag använda en bloggares inlägg (Ronja) som jag såg idag där det eventuellt kan vara lite mikrobrister på gång:

      Kolla på Hygrophilan längst till höger. Den är inte sådär väldigt grön som den ska vara utan mer likblek, vilketkan vara mikrobrist.
      Du skrev att man kan tillsätta micron varje dag, finns detta inte i pmdd:n?
      Jo. PMDD består främst av KNO3 (nitrat och kalium - makroämnen) och KH2PO4 (fosfat också ett viktigt makroämne) och sedan en mikrokomponent. Antingen Mikroplus eller NutriSi. Det är den senare du kan börja dosera varje dag istället för en gång i veckan om du verkar få mikrobrister.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Agnez
        • February 2007
        • 337

        #18
        defac-tack för informationen.
        Agnez

        Kommentar

        • Ronja016
          • August 2006
          • 220

          #19
          Roligt att mina bilder kan komma till nytta

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #20
            Här i Uppsala med vårt hårda vatten så har både micro+ och nutriSi funkat för mig. Men Micro+ tycks hålla sig bättre i flaskan.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Körde du med NutriSi/mikro+ även innan dom gjorde sin stora förändring av kranvattnet där dom dramatiskt sänkte hårdheten?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Galne-Gurra
                • April 2008
                • 1080

                #22
                Fick mitt packet med PMDD idag,skall snart blanda soppan bara flaskorna blir klara i diskmaskinen.
                Kan man blanda ihop flaska 1 och 2 så det blir 2 flaskor istället för tre,eller måste dom vara separerade alla 3?
                Micro+ skall den förvaras i kylskåpet?
                http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                Kommentar

                • Galne-Gurra
                  • April 2008
                  • 1080

                  #23
                  Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                  Fick mitt packet med PMDD idag,skall snart blanda soppan bara flaskorna blir klara i diskmaskinen.
                  Kan man blanda ihop flaska 1 och 2 så det blir 2 flaskor istället för tre,eller måste dom vara separerade alla 3?
                  Micro+ skall den förvaras i kylskåpet?
                  Mailade mina frågor till Peter Haack och fick det här till svar...

                  "Hej Gunnar
                  man kan blanda 1 o 2 men man kan ha oturen att det blir en utfällning alltså bättre att hålla isär

                  Micron behöver inte stå i kylen nej ställ den bara så där lagom mörk.."

                  /Peter
                  http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                  Kommentar

                  Arbetssätt...