Staghorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    Staghorn

    Det följde ju med en algdödar historia som heter protalon 707 med papegojträsket som jag testade på grabbens lilla växtkar med förvånande gott resultat.

    Känner nu att jag är redo att testa preparatet på 300 liters baljan med papegojorna, toffsarna som följde med har ju försvunnit så gott som helt för mig och är nu utkonkurerade av staghorn, har länge gått i funderingar på att slänga i preparatet och be till gudarna att jag inte orsakar en syredipp eller någonting annat men eftersom staghornen fortfarande expanderar känner jag mig nästintill tvungen, lite tips, råd och övrig input från någon som har testat anti alg medel är högprioriterat.

    Impulsiv som man är så har jag nu tillsatt 125 droppar protalon 707 från flaska A med resultatet att vattnet slog om till väldigt grönt, huh..

    Återkommer med daglig information.
    Senast redigerad av Gaffel; 10 October 2008, 09:12.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Hm... eSHa vill inte tala om vad som ingår i Protalon.
    Normalt sett består anti-alg-medel av antingen koppar eller simazine.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Simazine är tydligen förbjudet i EU nu mer.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Det enda jag har är en pdf på svenska som jag laddat hem för några månader sedan(inget produktblad) men när jag nu i morse kollade deras hemsida så var den länken puts väck?

        Lyckades ju med konststycket att för andra gången på kort tid knäcka en "elite" backventil till min co2mäsk när jag kopplade ur systemet så det var bara att krypa till korset och införskaffa nya, rekommendationer på andra tillverkare mottages varmt..

        Nu ska ju inte akvariet gödas dom närmsta 7 dagarna medans protalonet verkar, varken med CO2, EC eller pmdd så jag misstänker att tiden kommer att stå still i papegojträsket en vecka, kommer att övervaka pH, kH, järn, kopparhalt, nitrat och nitrit under veckan så det lär ju märkas rätt tydligt om protalonet innehåller koppar.

        Dag 1 flaska A 125 droppar.
        Dag 2 flaska A 30 droppar.
        Dag 3 flaska A 30 droppar samt flaska B 25 droppar.
        Dag 4 ingen dos.
        Dag 5 ingen dos.
        Dag 6 flaska A 63 droppar samt flaska B 50 droppar.
        Dag 7 flaska A 30 droppar.

        Första testet 10 timmar efter påbörjad protalon 707 behandling.
        Inga konstigheter förutom dom låga värdena av järn, koppar och nitrat.

        Dag 3 kan blir intressanta näringsvärden eftersom flaska B används för första gången, ska enl uppgift innehålla växtnäring..

        pH7
        kH8
        Fe 0.1ml/l
        Cu 0.3ml/l
        NO3 10ml/l
        NO2 <0.3mg/l
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Om det är staghorn som är problemet och man vill undvika algdödarmedel så kan man kolla över sin biolast och biologiska filtrering. Staghorn brukar komma när det är höga urea/ammoniumnivåer. Som tur är brukar dom bli ganska kortvariga om man har bra biologisk filtrering och låg biolast.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Precis som du skriver Är det inte helt 100 att det är just staghorn men med tanke på att den luktar jord och förgrenar sig på det karaktäristiska sätt den gör vidhåller jag med förhållandevis stor säkerhet att det är just staghorn som sprider sig i akvariet.

            Har läst en del av bla Tom Barr på www.barrreport.com och även om han är en stor motståndare till ormolja och liknande kemiska antialg preparat måste man fråga sig om det inte i vissa fall är befogat eftersom det i vissa fall nästintill är omöjligt att komma till den punkt när växterna ges en chans att återta territorium.

            Akvariet kom ju i min ägo för snart 5 månader sedan och det medföljde kraftiga kollonier av toffsar, mina åtgärder var att dubbla filtrering och ljusmängd samt att börja tillsätta CO2 och enl min egen observation anser jag dom svajiga CO2 nivåerna vara en stor bov i dramat tillika den varma sommar som varit och dom två stora gibbiceps som introducerades till akvariet med den extra biolast som följd.

            Dag 3
            flaska A 30 droppar samt flaska B 25 droppar.

            pH7.5
            kH6
            Fe 0.0ml/l
            Cu 0.3ml/l
            NO3 0ml/l
            NO2 <0.3mg/l
            PO4 4.0ml/l
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Hjorthornsalg är jättelätt att identifiera: den är sjukligt gråröd. Ser ut så här:

              Blir sisådär 5 cm.

              "Exploderar" när man haft ammoniumspik. Mycket lättbekämpad med EasyCarbo/Flourish Excel, peroxid, eller helt enkelt genom att hålla ammoniumnivåerna stabila i någon månad. Äts, fast inte gärna, av siamesisk algätare.

              På åtminstone vissa sites har man istället bild på den här algen:

              Det är en blekgrön art av Cladophora, en grönalg, och mycket mer svårbekämpad. Den verkar gynnas av höga järn-nivåer, högt pH/KH, och låga nitratnivåer, men går nog inte bekämpa med EasyCarbo eller peroxid. Kan bli sisådär 30 cm lång när den är riktigt i gasen. Inga av de vanliga algätande fiskarna äter det, men en del snäckor gör det.

              Det är nog snarast en Cladophora du råkat ut för om den luktar blöt mossa. Vid kraftiga blomningar luktar hela akvariet.
              Senast redigerad av Azur; 12 October 2008, 15:26.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Här har du en bild på eländet..
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Gaffel; 12 October 2008, 17:00.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Fiskius
                  • August 2006
                  • 61

                  #9
                  Har samma elände i mitt akvarium, dock inte lika allvarligt. Jag har bland annat rundbladig rotia tror jag den hette.. satte sig i stort sätt bara där och på de växter som växer lite långsammare och utblåset från ytterfiltret. Jag har nu planterat in gälört och lite hornsärv, samt några siameser. Jag göder med EC och profito. Jag har klippt bort värst drabbade bladen. Staghornen har helt klart blivit kraftigt reducerade.

                  // Caroline
                  Jag vill ju bara mina fiskar väl !

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Jag göder sedan tidigare med bla EC och rensade för 3 veckor sedan bort ungefär 70% av all javaormbunke(alla blad var angripna), resultatet blev att toffsarna dragit sig tillbaks men staghornen har helt tagit över, den har bla angripit javamossan..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Mikael64
                      • January 2008
                      • 656

                      #11
                      Här är ett par bilder av mitt elände.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: SA400298.JPG
Visningar: 2
Storlek: 218,5 KB
ID: 2102428

                      Klicka på bilden för större version

Namn: SA400300.JPG
Visningar: 1
Storlek: 130,8 KB
ID: 2102429

                      Har ett 450 liters SA akvarium, med woodrock bakgrund med en AguaClear Powehead 70 i vänstra hörnet, andra sidan ett ytterfilter Fluval 304.
                      Göder med PMDD 45ml en gång i veckan vid vattenbytet på 30%
                      EC 10ml varje dag.
                      Har haft dessa sedan mitten av augusti, nu i ett par veckor har jag plockat upp stora tussar varje dag som lägger sig på botten där det inte är så strömt.
                      Kan dom vara på tillbaka gång tro
                      Sen har jag satt in en liten extra pump bakom bakgrunden (ska bli större) för att få bättre filtrering och förhoppningsvis kanske det hjälper.


                      Helhetsbild.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: SA400295.JPG
Visningar: 1
Storlek: 111,9 KB
ID: 2102432
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
                      Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
                      http://www.tanganyika.se/index.php
                      Mvh Mikael

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Nog ser det ut som hjorthornsalg alltid.
                        Lustigt att den överlever fast du doserar EC, det är den alg som är känsligast mot EC. Vilken dos kör du med?
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Började lugnt och fint med 6ml enkeldos varje dag men iom att jag även göder mäskad co2 och grodbladen inte gillade vattnet sänkte jag till 5ml när det i självaverket nog är co2 som borde sänkas.

                          Har mer eller mindre bestämt mig för att blåsa på för fullt med pmdd, EC och co2 efter avslutad protolon behandling eftersom jag misstänker att alla nivåer borde vara nere på noll.

                          PO4 testet visar ju klart på för hög biolast och med facit i handen borde jag gjort ett delvattenbyte innan jag påbörjade behandlingen.

                          Dagsaktuella vattenvärden, ingen pmdd, EC eller co2 tillsatt sedan 52 timmar, 2x40W aqua/flora-lux plus 2x36W 840 polylux xl tända under 12 timmar.

                          pH7.5
                          kH6
                          Fe 0.0ml/l
                          Cu 0.3ml/l
                          NO3 0ml/l
                          NO2 <0.3mg/l
                          PO4 4.0ml/l
                          Senast redigerad av Gaffel; 12 October 2008, 20:55.
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Jag skulle skippa algdödarmedlet och stabilt börja göda med dubbeldos PMDD efter max 50% veckovattenbyte och hugga upp mikrodelen till dagsdosering med tanke på de bleka snabbväxarna och att järnhalten är 0.

                            Nitrahalt på 0 är mycket mycket dåligt. Att du har nitrit men inte nitrat tyder på att din biologiska filtrering är död och inte producerar något nitrat. Det betyder även att du sannolikt har varierande NH4-halter som är främsta boven när det gäller Staghorn...
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Du läser lite för fort deffen , efter 4 dagars protalonbehandling har nitraten och järnet ätits upp och eftersom ingen näring ska tillsättas under behandlingen kommer den inte att stiga heller, den utsatta halten nitrit på <0.3mg/l är den lägsta avläsningsbara i seras dropptest, alltså mindre än 0.3mg/l.

                              Dessutom håller jag hela besättningen på hårdbantning med en halverad fodervolym varannan dag.

                              Om du tittar på mina fosfatvärden så ser du att den har gått i taket och det bästa sättet är att göra delvattenbyten eller dunka i en bunt med snabbväxare vvilket kommer att ske på fredag då behandlingen är avslutad och pmdd, EC och co2 återigen kommer att flöda i papegojträsket.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...