Lite nybörjarfrågor om Co2/belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundance_kid
    • April 2008
    • 14

    Lite nybörjarfrågor om Co2/belysning

    Hade tängt mig att börja andvända Co2 och behöver lite feedback eftersom det är första gången.

    hade tängt köpa:


    har jag förstått det rätt att man behöver komplettera med en Co2 tub (brandsläckare), en reaktor och bubbelräknare?
    och om det skulle vara så att gängen inte passar på tuben, finns det då någon möjlighet att andvända någon form av "adapter" eller måste man kolla upp att gängen passar innan man köper grejjorna?

    Sen över till belysningen, har en 2-rörs ramp nu men hade tängt trycka ner 2 till, då blir det 144W på 375L (standard mått). Är detta nog eller måste jag mecka ner ännu fler rör?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2885

    #2
    Använder själv CO2-behållare för Sodastreamer. Väldigt smidig "flaska" som varar ganska länge samtidigt som man kan byta en tom flaska mot ny för 50kr i en järnaffär, enkelt! Det finns även reaktorer som sitter i akvariet med bubbelräknare. Här finns det ju lita att välja på. Utrustar du sen rampen med 4st aquarelle-rör med reflektorer så är du "hemma".

    Kommentar

    • sundance_kid
      • April 2008
      • 14

      #3
      tack för snabbt svar!

      nån som kan mellan tummen och pekfingret unfefär hur lång tid en sodasteramflaska räcker till ett 375liters? vi snackar ingen jättedjungel nu då

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Annars finns det ett annat alternativ som heter Easy Carbo och är flytande kol på flaska billigt och enkelt!
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Ursprungligen postat av sundance_kid
          tack för snabbt svar!

          nån som kan mellan tummen och pekfingret unfefär hur lång tid en sodasteramflaska räcker till ett 375liters? vi snackar ingen jättedjungel nu då



          Till exempel brandskyddsfirmor kan du köpa större tub/tuber från, det blir mycket billigare i längden.

          Kommentar

          • JonasN
            • September 2008
            • 357

            #6
            Ett tips som kanske är lite tråkigt i längden: Börja jobba på ett gasbolag

            Kommentar

            • sundance_kid
              • April 2008
              • 14

              #7
              nu har jag igentligen bara en undring kvar som jag inte fått svar på.
              vad gör man om gängen inte stämmer? är det något som är standard i europa som jag inte borde oroa mig över eller går det att fixa på något annat sett om det skulle vara så att den inte passar i flaskan (köper flaskan från en uppsala brandservice).

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2885

                #8
                Skulle tippa på att flaska för sodastereamer (nu finns det tydligen två storlekar och fabrikat) räcker ca. 3-månader eller mer. Lite beroende hur mycket du "kör i" karet. Men det blir ju i varje fall inga groteska brandsläckare so står vid akvariet ;-).

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Ursprungligen postat av sundance_kid
                  nu har jag igentligen bara en undring kvar som jag inte fått svar på.
                  vad gör man om gängen inte stämmer? är det något som är standard i europa som jag inte borde oroa mig över eller går det att fixa på något annat sett om det skulle vara så att den inte passar i flaskan (köper flaskan från en uppsala brandservice).

                  Jag har för mig att det brukar stämma med "gängen", annars ska det inte vara omöjligt att skaffa någon form av adapter.

                  Uppsala brandservice, vad tar dom? Har du kollat med Presto?

                  Kommentar

                  • sundance_kid
                    • April 2008
                    • 14

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    Jag har för mig att det brukar stämma med "gängen", annars ska det inte vara omöjligt att skaffa någon form av adapter.

                    Uppsala brandservice, vad tar dom? Har du kollat med Presto?

                    vet inte exakt för han sa priserna utan moms och jag skrev inte upp vad han sa heller men en 4 kilos på 800nånting utan moms och en 6 kilos gick på 1000nånting utan moms.
                    ska ta och kolla upp Presto, hade ingen aning om att de fanns

                    Kommentar

                    Arbetssätt...