Micro+ vs TMG

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #16
    oftast är de doseringar för hela karets volym ja

    och TMG är tropical master...
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • ivanelvis
      • February 2004
      • 408

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Mycket intressant iaktagelse ivanelvis!

      Pogostemon helferi ska enligt Tropica sluka mycket järn så använder man dålig mikro så syns det snabbt på den. Även jag, som kör NutriSi, har haft stora problem med att få den att gilla läget just med samma mikrobristsymptom som du nämner.

      Min egen lösning blev att stödmata några droppar Ferrogan då och då när jag matar fiskarna, men hade gärna använt en erkänt bra mikro såsom TMG istället.

      TMG har fördelen att fungera vid mycket högre pH än alla andra mikronäringar då det har ett bättre kelat än Mikro+, NutriSi osv. Ett sämre kelat lär också påverkas i högre grad av ett UV-C.

      Hur högt pH har du?
      Ph ligger på 7,6 i kranen, när jag maxar co2 så ligger det på 7,0 men det är svårt att avläsa testet.
      Är det samma kelat i ferrogan som TMG ?? jag kan inte hitta nån info om det..
      vilket kelat är det i TMG, det kanske är lättare om man söker på det! då borde man få upp andra tillverkare med.
      någon som vet om finns det någon begriplig sammanställning på alla kelat som finns??
      eller en sammanställning på olika mikrogödningar
      hemsida
      http://hem.bredband.net/b734176/

      Kommentar

      • Pirajamaja
        • May 2007
        • 74

        #18
        TMG ? Göder man med det istället för PMDD? eller?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Nej men man kan byta mikrodelen i PMDD mot TMG. Mikrodelen brukar antingen vara Mikro+ eller NutriSi.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Är det samma kelat i ferrogan som TMG ??
            Vad jag försökt hitta på nätet så är det ingen som vet vilket kelat det är i Ferrogan. Kan tänka mig att det glukonat som Seachems gödningar använder. Det är ett svagt kelat men där järnet istället är i en lättupptagligare form (Fe++ istället ör Fe+++). Tror det främst fungerar bra med Ferrogan/Seachem Iron om man doserar lite varje dag.

            Ph ligger på 7,6 i kranen, när jag maxar co2 så ligger det på 7,0 men det är svårt att avläsa testet.
            Greg Morin (vd på Sechem) har sagt på Aquatic Plant Digest att EDTA slutar funka över pH 6.5. Är helt benägen att tro på det. DTPA ska hålla vid lite högre pH men TMG använder HEEDTA som jag tror är stabilt till pH 11.

            Försökte hitta vid vilka pH respektive kelat fungerar men hittade inga bra källor.

            TMG är dock det man ska testa med om man tror att man har för högt pH. Det stämmer ju faktiskt väldigt bra in med din (och min mfl) erfarenhet också.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Pannecke
              • January 2005
              • 1325

              #21
              Ursprungligen postat av ivanelvis
              Har kört med Micro+ nu några år (även nitrat o fosfat), blev lite trött på min pogostemon helferi som vägrade växa så jag köpte en flaska TMG och då jävlar började dom växa.
              Innan dess testade jag NUTRISi utan resultat.
              Finns det något som är lika bra som TMG fast är billigare, Micro+ och Nutrisi är ju helkasst om man jämför med TMG.
              Jag har för mig att jag läst att 7krm Nutrisi, 2krm MGSO4 och 2krm K2SO4 skall motsvara innehållet i TMG
              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Stämmer bra. Stora skillnaden är att den blandningen inte har samma kelat som TMG.

                Det kan funka nästan lika bra som TMG om man kör lite lägre pHvärden, som de flesta som kör CO2 har.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

                  #23
                  Jag kör en liknande blandning men utesluter MGSO4, skall jag blanda i den igen eller funkar det lika bra utan.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                  Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                  Kommentar

                  • Pirajamaja
                    • May 2007
                    • 74

                    #24
                    Jag måste få fråga lite mer om detta. Byta ut Mikrodelen, menar du då att man endast skippar Mikro+ eller nutrisi? eller ska man även skippa citronsyran, som ju man enligt blandn.anvisningarna också ska ha i samma flaska. Det är ju även nåt mer ämne som man blandar i den flaskan, som jag inte kommer ihåg vad det hette. Går dessa ämnen också bort när man har TMG? Jag tyckte ju det verkade jättefiffigt att bara behöva använda en enda lösning och slippa stå med tre, fyra flaskor. Men det funkar inte lika bra med bara detta TMG alltså?
                    Jag har ca 7 i PH från kranen men tillsätter bikarbonat i ciklidkaret, så att det ligger på ca 7,5-8 där.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      PMDD består av tre flaskor. KNO3, KH2PO4 och mikroblandning.

                      Mikroblandningen kan du välja lite olika:
                      1) NutriSi+Citronsyra+0,5 liter batterivatten. Vissa blandar även i K2SO4 och MgSO4 för att härma näringsnivåerna i TMG. (pH < 7)
                      2) Dosera NutriSipulvret torrt. (pH < 7)
                      3) Mikro+ + 0,5 liter vatten. (pH < 11)
                      4) Koncentrerad direktdosering av Mikro+. (ph < 11)
                      5) TMG. (pH < 11)
                      6) Seachem Flourish.

                      etc.. Du kan med andra ord välja och vraka bland en uppsjö olika mikroblandningar, mikrokoncentrat och mikropulver.

                      Mikrodelen i PMDD kan alltså vara något av ovanstående alternativ, men det finns många fler om man vill vara kreativ.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...