Hjälper vanliga glödlampor något överhuvudtaget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

    Hjälper vanliga glödlampor något överhuvudtaget?

    Har nyligen startat upp mitt första kar på mycket länge, och är lite fundersam angående ljus. Har sonderat runt en del på forumet och på lite andra ställen.

    Av vad jag har läst verkar 4x36 W med reflektorer vara allmänt vedertaget för akvarium runt 400L. Dvs. 0.36W/L.

    Själv har jag ett 375L men med en bakgrund som äter upp 75L (uppskattningsvis).
    För att uppnå 0.36 W/L så krävs 108 W.
    Min belysning är förnärvarande 2x36 +25 = 97 W. (sylvania growx2 + syl aquastar). Effektbristen blir 11 W.
    För att kompensera har jag 2x40Ws glödlampsspotar.

    För att kondensera ner min fråga lite:
    Hjälper vanliga 40W-glödlampsspots nåt? Eller skadar de bara?

    *Detta är i princip en kopia av min fråga under projekttråden, men blev tipsad av en vis herre att posta här så kanske vissa växtexperter svarar. (exempelvis defdac )
  • ajs
    • July 2008
    • 107

    #2
    Nej, vanliga glödlampor har inte rätt ljus för att främja växterna och är väldigt ineffektiva, men du kan dock köra med LE lampor, 23w LE lyser som en 115w vanlig glödlampa så du kan ju själv tänka dig hur många % från en vanlig glödlampa bara är värme.
    Jag funderar själv på att bygga en 4x23w LE ramp till mitt akvarium istället för 2x18w lysrör som jag har nu.

    Effekten mellan lysrör och LE är försumbar. men använder du hallogen eller glödlampor kan du inte tänka watt på samma sätt, man ska nämligen egentligen räkna med lumen istället för watt då wattantalet är vad lampan drar totalt, inte hur starkt den lyser!

    Något som kan vara värt att tillägga är att det även finns sk. Growlights som är uppbyggda av blåa och röda dioder som avger ljus i de våglängder som främjar fotosyntesen.
    Om du kollar på http://www.emc.maricopa.edu/faculty/...BioBookPS.html ser du att diagrammen har spikar, det är de våglängder som mest främjar fotosyntesen.
    Det som är bra med detta är att alla watt går åt till ljus som växterna vill ha, inte ett fullt spektum där endast ett fåtal watt egentligen går åt till växternas tillväxt.

    Kanske lite overkill för ett akvarium men du frågade ju
    Senast redigerad av ajs; 06 October 2008, 15:50.
    636L Malawi
    105L Växt/ Sällskap
    69L Yngel i väntan på Hona
    Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

    Kommentar

    • JonasN
      • September 2008
      • 357

      #3
      Tack för ett bra svar. Förstår att man inte kan resonera i watt, och minns fortfarande ett och annat från kthfysiken angående, lumens/candela/frekvenser och våglängder.

      Jag förstår också att en vanlig glödlampa är väldigt ineffektiv och en stor del energi går förlorad i form av värme samt våglängder som växterna ej har användning för.

      Var dock i tron att en glödlampa täckte av stor del av spektrat (därav de stora effektförlusterna på oanvändbara våglängder) men att nån % borde vara användbart?
      (Enligt http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=87&site=1)

      Men om fallet är så att det inte ens ger 11W effektivt växtljus för 80 betalade watt, känns det mycket menlöst.

      Kommentar

      • ajs
        • July 2008
        • 107

        #4
        Jo, klart det ger en liten effekt men jämfört med allt annat är det rätt meningslöst.

        HPS som är populära bland blomsterhandlare är också ganska ineffektivt jämfört med LE men ses ändå som det bästa alternativet.
        Jag provade med en 150w hps på en 100w ballast men hade lampan för tätt mot akvariet så det blev 30.5° dessutom såg hela akvariumet rödgult ut :P

        Mycket intressant artikel btw
        Senast redigerad av ajs; 06 October 2008, 17:15.
        636L Malawi
        105L Växt/ Sällskap
        69L Yngel i väntan på Hona
        Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det går ju naturligtvis att gro växter under glödlampsljus eller andra gula lampor. Rent fotosynteseffektivitetsmässigt är en Halogenspot/glödlampa ca 5 ggr mindre effektiv jämfört med det bästa lysröret.

          Är man galen kan man ju alltså pumpa in 5 ggr mer elektricitet till glödlampor och få lika mycket tillväxt som de bästa lysrören.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            (Dina två glödlampsspottar motsvarar alltså ungefär ett 15 watts Aquarelle)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • JonasN
              • September 2008
              • 357

              #7
              Hehe, tack. Så då fungerar det som ett alternativ i väntan på att jag skall få lite ledig tid och köpa nåt bättre.
              Senast redigerad av JonasN; 07 October 2008, 08:09.

              Kommentar

              Arbetssätt...